Isa er syg

Min dejlige, 7-årige prinsesserejekællingebimse er syg. :frowning:
Efter nogle dage med let sporadisk hosten a la hårbold på vej, stod hun pludselig torsdag aften og miavede uden lyd. :uha: Det er meget u-Isa’sk… Isabella plejer at tale meget, vrælende og højt, så vi fik faktisk et mindre chok da hun pludselig mimede.
Hun spiste og drak dog stadig, og ville fortsat gerne i haven m.v. men var måske lidt afdæmpet?

Fredag tog vi til Dr. Dyr. Han undersøgte hende og konstaterede at hun havde let feber og rødmen i halsen, men ingen fremmedlegmer i hals, og fint stemmebånd, samt fin lyd på lunger og hjerte. Ikke nævneværdigt vægttab (hun er en lille fis på 2.7 kg).
Han bemærkede at hendes milt var let forstørret, men fortalte at han forholdsvis ofte så det, uden at det tilsyneladende betød noget, såe…?!
Hans teori er, at hun har haft et fremmedlegeme (muligvis græsstrå) i halsen, og at har forsaget irritation/infektion.

Well. Hun er nu sat på penicillinkur mod infektion og halskatar, mens vi der tiden an… Jeg har hende under lup. Min lille damemis. :hjerte:

I må må meget gerne krydse fingre. :kryds:

Rigtig god bedring Isa - skynd dig at blive rask

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Katte med halsbetændelse mister stemmen helt eller delvist. Nogle gange spiser de mindre, fordi det gør ondt at sluge noget ned gennem den ømme hals - her kan vådfoder med ekstra væske hjælpe, da de ofte gerne vil drikke på trods af ømhed i halsen. Penicillin plejer at virke ganske hurtigt og effektivt:ok:

[QUOTE=Løvehjerte;1195423]

I må må meget gerne krydse fingre. :kryds:[/QUOTE]

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Tænker at ka være at omskiftet i vejret måske har slået sig på Isa´s hals, det ska nok gå du er jo obs på hende :slight_smile:

:hug:

Da flere af mine katte for MANGE år siden havde halsbetændelse og savlende sad foran mad- og vandskålene uden at kunne få noget i sig, fik jeg dyrlægen til ud over antibiotika at ordinere noget smertestillende.

Det hjalp ret omgående, og nu kunne de både spise og drikke.

Tusinde tak for jeres svar og krydsede fingre.
Det lader heldigvis til, at Isa allerede er i bedring. :wehu: Det eneste påfaldende ved hendes adfærd nu er den manglede miaven.

Nåe, lille missepige :hjerte:

Krydser :kryds:

Halsbetændelse er ikke ualmindeligt, har jeg indtryk af. Jeg har også set det et par gange.
Og jeg tror ikke det behøver at have noget med fremmedlegeme at gøre. Dog, den ene gang, jeg så det, var det på en kat, der havde været i narkose, og derfor selvfølgelig var blevet generet i halsen ved dette.

Isa er nu færdig med sin medicinkur og hun spiser fint og opfører sig som hun plejer. Hun har endda fået det meste af sin stemme tilbage. :slight_smile:
… Men er pludselig begyndt at spise kattegrus!!! :uha: Vel at mærke det grus, som vi problemfrit har brugt i årevis.
Vi har talt med vores meget undrende dyrlæge og har forsøgt at tage vores forholdsregler, men er dybt frustrerede og mystificerede. Hun er 7 år gammel, sund og rask og virker upåvirket, så hvorfor f***** æder hun pludselig kattegrus? Vi aner ikke, hvad vi skal stille op med hende.
:argh:

er det kun grus eller spiser hun også jord (hvis hun altså kommer udenfor) Mener at der er noget med at der er nogle mineraler i jord og kunne det måske tænkes at der kunne være det samme i gruset ? Det er et vildt gæt men det er det eneste jeg ka komme på … lyder ret så mystisk

[QUOTE=Løvehjerte;1196830]Isa er nu færdig med sin medicinkur og hun spiser fint og opfører sig som hun plejer. Hun har endda fået det meste af sin stemme tilbage. :slight_smile:
… Men er pludselig begyndt at spise kattegrus!!! :uha: Vel at mærke det grus, som vi problemfrit har brugt i årevis.
Vi har talt med vores meget undrende dyrlæge og har forsøgt at tage vores forholdsregler, men er dybt frustrerede og mystificerede. Hun er 7 år gammel, sund og rask og virker upåvirket, så hvorfor f***** æder hun pludselig kattegrus? Vi aner ikke, hvad vi skal stille op med hende.
:argh:[/QUOTE]

Hun har adgang til indhegnet have, og spiser græs (normal mængde) og umiddelbart ikke jord. Det har vi i hvert fald endnu ikke taget hende i.
Ejmen mis, altså. :venter:

Det KAN skyldes anæmi (som kan have flere forskellige årsager) - kig på hendes slimhinder i mund i øjne - de skal være lyserøde som dine egne og ikke hvide

Ja, det kan jeg huske at have læst engang, og derfor har jeg kikket (det har været forholdsvis let fordi hun også skulle have piller) og de ser fine ud. Lyserøde og sunde.