Isoleret kattehulekasse med indbygget varme :)

Jeg lovede i en anden tråd at vise billeder, når min hjemmebyggede isolerede kattehulekasse til mit skur var færdig. :slight_smile:

Og det er den nu - jeg skal lige se, om jeg kan finde ud af at smide billeder ind fra telefonen. :smiley:

Den er bikset sammen af ting, jeg havde stående i forvejen - dog måtte jeg lige ud og investere i nogle billige lægter til at lave skelettet af, og noget ekstra flamingoisolering, da jeg ikke havde nok. :slight_smile: Resten af træet havde jeg i forvejen, rester fra plankeværk og skurbyggeri - metalristen havde jeg også stående, og stenplade samt fliser havde jeg også i forvejen.

Så den har ikke været så dyr at lave.
Varmepuden skulle jeg selvfølgelig bruge penge på, men den fandt jeg jo billigt på nettet, som nogen nok kan erindre. :slight_smile:

Kassen er som sagt isoleret - med 50 mm flamingo. Beklædt med 12 mm træplader indeni, brædder udvendigt. Overvejer om jeg skal sætte noget for indgangshullet - lidt stof eller lignende. Alt for tæt skal det nok ikke være, de skal jo også kunne ånde derinde. :høhø:

I bunden af kassen har jeg lagt nogle helt almindelige badeværelsesfliser. Dette er for at gøre bunden ‘brandsikker’, hvis uheldet er ude og der går overgang i varmepuden.
Ovenpå fliserne ligger der en metalrist - den hviler på fire ekstra fliser i hjørnerne, så der er luftcirkulation under den. :slight_smile: Dette er et krav til denne type varmepude - den SKAL kunne komme af med overskudsvarme på den ene side, som her så er den nederste. :slight_smile:

Varmepuden ligger så på risten - og ovenpå puden har jeg lagt en tyk stenplade. Puden SKAL beskyttes, så kattenes klør eller tænder ikke får beskadiget overfladen af puden. Derfor stenpladen. :slight_smile:

Umiddelbart virker det til at det kan fungere.
Dog kan jeg godt se, at jeg er NØDT til at have den lille el-olieradiator jeg har tændt i selve skuret også. For skuret er IKKE frostfrit, har jeg konkluderet. Og jeg har frostfølsomme planter stående derinde. :S
Så planen er, at el-olieradiatoren skal stå på meget lavt blus derinde - så der er et par grader derinde. Og så er der jo så varmepuden INDE i selve kattekassen. Umiddelbart virker det til, at puden godt kan varme kassen ok op, når skuret holder et par grader i selve rummet. :slight_smile:

Nå, jeg opretter lige dette indlæg, og så prøver jeg at få billeder smidt ind i næste indlæg. :wink:

[ATTACH=CONFIG]107371[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]107373[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]107375[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]107376[/ATTACH]

SÅ lykkedes det at få fotos ind!! :smiley: Ih, det er bøvlet. :wink:

Men her kan i se opbygningen indvendigt. :slight_smile:

Og så har jeg smidt en stor nullerput og en hel dynge fleecetæpper ind i bagenden af kassen. Det ligger så det IKKE ligger over det areal, hvor puden varmer. Fordi jeg er bange for at det giver for stor risiko for overophedning af puden. :slight_smile: Så først i kassen er der stengulv med dejlig gulvvarme, og bagerst så putteplads. :wink:

Og nå ja, låget er jo løst, som i kan se på det ene billlede - der hvor det står op ovenpå kassen. :slight_smile: Man skal jo kunne komme ind i kassen. :wink: Men låget er også isoleret med 50 mm flamingo. :slight_smile:

Hvor ser det godt ud. Og den er til vilde katte? :slight_smile:

Tak. :slight_smile: Haha, nej, den står i skuret og min have er jo indhegnet som du ved. :smiley: Så den er til mine egne kræ. :wink: Det er en ‘nødvarmekasse’ i tilfælde af ødelagt kattelem, hvor de ikke kan komme ind i huset (hvis jeg ikke er hjemme) - eller hvis de bliver lukket ud ved et uheld mens kattelemmen er låst. :slight_smile:
Så har de et varmt sted at putte sig til jeg er hjemme igen og kan redde dem. :wink:

virkelig fint lavet :slight_smile: måske dele med kattens værn? - så lige i dag de havde opslag om hvordan man byggede varmekasser

og så:thumbup: for din livrem og seler tilgang

[QUOTE=Musashi;1273123]virkelig fint lavet :slight_smile: måske dele med kattens værn? - så lige i dag de havde opslag om hvordan man byggede varmekasser

og så:thumbup: for din livrem og seler tilgang[/QUOTE]

Tak. :slight_smile: ja jeg tror også jeg har set det opslag for et par dage siden - flamingokasser og halm? :slight_smile: Hvis ikke det var fra en anden organisation. :slight_smile: Men denne er jo lidt dyrere og en del mere tidskrævende at lave. :slight_smile:

Og det med livrem og seler…ja, når man sådan generelt føler det som om, at alting der KAN gå galt, altid GÅR galt, så er der brug for livrem og seler for at have ro i sjælen. :høhø:

Lidt temperaturinfo:

I dag er der jo et par frostgrader udendørs. Skurets rumtemperatur ligger på omkring de 4 grader i dag, kan jeg se. I kassen er der så en 14-15 grader - og det er jo rigtigt fint og rigeligt til at holde liv i mine tyndpelsede kræ - hvis uheldet skulle være ude. :slight_smile:

Så den type varmepude kan åbenbart godt opvarme sådan en isoleret kasse okay, så længe selve kassen står frostfrit. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1273202]Lidt temperaturinfo:

I dag er der jo et par frostgrader udendørs. Skurets rumtemperatur ligger på omkring de 4 grader i dag, kan jeg se. I kassen er der så en 14-15 grader - og det er jo rigtigt fint og rigeligt til at holde liv i mine tyndpelsede kræ - hvis uheldet skulle være ude. :slight_smile:

Så den type varmepude kan åbenbart godt opvarme sådan en isoleret kasse okay, så længe selve kassen står frostfrit. :)[/QUOTE]

ja, det er da flot temperatur når det er så koldt - du må ha en kat også med stor overfrakke - så kan han/hun også putte varme de korthårede hvis det blev nødvendigt :wink: