Hvis det ændrer noget at skifte hjem, er det ikke hormoner, men en adfærdsforstyrrelse.
Og ja … katte omgivet af andre katte, kan mistrives og udvise mange former for “spøjs adfærd”, men ikke løbetid.
Og Dorte, hvis dine katte strinter nu, vil jeg absolut fraråde dig tanken om en fertil han i huset - så starter strintekonkurrencen for alvor!
Helt ærligt Lis… det aner jeg ikke!
Og jeg tvivler også på at det er det som sker!
Men … indtil videre har jeg oplevet det et par gange… altså at hunkatten ophører med sit strinten i det øjeblik hun blev enekat.
For en den erfarne kattejer vil man stadig kunne se svage løbetidssymptomer (især hvis ikke hunkatten får hormoner) - derfor tvivler jeg på at hormonproduktionen bliver mindre…
Måske ophører strinteriet fordi hunkatten ikke længere trigges/stresses af andre katte til at udføre denne del af den fertile adfærd?
Jeg ved det som sagt ikke… men jeg har erfaring, der klart indikerer at et eller andet sker der!
Noget som på en eller anden måde ændrer den fertile adfærd uden at hormonproduktionen i øvrigt påvirkes…
Mit eneste bud er at det skyldes fraværet af andre katte…
Ja, det er ganske almindeligt kendt
Men strinteri har absolut ikke altid noget med hormonerne at gøre - og mange andre ting spiller ind.
Derfor jeg altid siger, at strinteri “smitter” - for det er helt klart min erfaring. Jo flere katte du har des større er sandsynligheden for strinteri.
[quote=Vivi_Fletcher;349469]Ja, det er ganske almindeligt kendt
Men strinteri har absolut ikke altid noget med hormonerne at gøre - og mange andre ting spiller ind.
Derfor jeg altid siger, at strinteri “smitter” - for det er helt klart min erfaring. Jo flere katte du har des større er sandsynligheden for strinteri.[/quote]
Tja… omtalte kat hos mig begyndte at strinte i sit første hjem, da hun var godt 10 måneder… alle troede der var tale om adfærdsproblemer (katten blev kraftigt mobbet) og derfor blev katten omplaceret til mig og tre rolige hankastrater. Herefter begyndte katten at udvise tydelig løbetidsbestemt frekvens i strinteriet ligesom der var andre tegn på løbetid…
Men det er uendeligt svært at sige om katten ville strinte hvis ikke den også havde de hormonelle problemer… for - der er jo tale om helt almindelig fertil adfærd…
Man kan kun observere og bruge sin erfaring og kendskab til fertile dyr…
[quote=Vivi_Fletcher;349469]Ja, det er ganske almindeligt kendt
Derfor jeg altid siger, at strinteri “smitter” - for det er helt klart min erfaring. Jo flere katte du har des større er sandsynligheden for strinteri.[/quote]
Ikke-hormonel strinteri kan smitte - men det behøver det ikke at gøre…
Fertile hankatte, der strinter, er hormonelle. Ligeledes fertile hunkatte der strinter.
Kastrater af begge køn, der strinter, kan stadigt være hormonelle, men som oftest skyldes deres strinten frustration af en art - her hjælper det ofte at lade katten flytte til roligere omgivelser uden andre katte.
Der er jo ikke strint der er tale om - korrekt det ofte hjælper at skifte hjem i den situation.
Dorte, jeg ville som Vivi siger sætte hende på p-piller for at få ro på. Så sanrt hun er ude af løbetiden prop en pille i hende.
Giver p-pillerne nogen af de kedelige bivirkninger senere må du aflive hende. Som jeg nævte er en af mine hunner i sit kælehjem netop blevet aflivet med kræft 12 år gammel. Vi tror det er fordi hun hele livet har været på p-piller
Okay Dorte… jeg misforstod
Men uanset om det er hunkatten eller de andre, så er situationen, som du beskriver den, lige uholdbar Og det lyder vitterlig til at hun er i løb trods sin neutralisering…
Skynd dig at få hende på p-piller eller sprøjte… og find hende så et nyt hjem hurtigst muligt!
Jeg ved godt at du har den holdning at katte, der flytter ind hos dig også bliver hos dig… det samme har jeg og min mand… men nogle gange, så bliver man nødt til at revideres sådan en holdning… for den enkelte kats skyld, for flokkens skyld - og for sin egen skyld! Og jeg ved at du sagtens kan sætte dine dyrs trivsel ud over dine principper
Held og lykke… selv om jeg ikke rigtig kan bidrage med en løsning…
[quote=Ann K;349515]Men uanset om det er hunkatten eller de andre, så er situationen, som du beskriver den, lige uholdbar Og det lyder vitterlig til at hun er i løb trods sin neutralisering…
Skynd dig at få hende på p-piller eller sprøjte… og find hende så et nyt hjem hurtigst muligt!
Jeg ved godt at du har den holdning at katte, der flytter ind hos dig også bliver hos dig… det samme har jeg og min mand… men nogle gange, så bliver man nødt til at revideres sådan en holdning… for den enkelte kats skyld, for flokkens skyld - og for sin egen skyld! Og jeg ved at du sagtens kan sætte dine dyrs trivsel ud over dine principper
Held og lykke… selv om jeg ikke rigtig kan bidrage med en løsning…[/quote]
Hvorfor skal hun flytte i nyt hjem - det forstår jeg ikke. Når hun først er på p-piller er hendes adfærd helt normal - også hendes hormoner.
Nja… jeg har uendeligt dårlige erfaringer med p-piller til katte… især katte, der lever i større flokke… så mit råd vil stadig være at finde hende et nyt hjem - måske det endda vil dæmpe hendes fertile adfærd en smule, sådan at hun ikke behøver hormoner?
Virkelig, hvilke dårlige erfaringer? Jeg ved godt nogen bliver humørsyge af Perlutex, det kan man ikke vide på forhånd, som jeg gennem mange år har oplevet er det et absolut fåtal. Er det sådan, så kan man forsøge med Promon.
Jeg har jo som sagt solgt sådan en overhormonel kat til et kælehjem sammen med hendes mor. Det dæmpede ikke hendes hormonproduktion det mindste …
Og jeg har som sagt omplaceret en overhormonel kat til et sted, hvor den ikke gik sammen med andre katte… det dæmpede den fertile adfærd en del…
Kan man undgå at bruge hormoner vil det til enhver tid være at foretrække - netop pgr risikoen for cancer…
Jeg vil mene, hun skal flytte, fordi Dortes andre katte bliver stressede.
Det stresser åbenbart også denne hunkat med hankastrater i nærheden, siden hun bliver ved med at gå i løbetid…
Der er ingen garanti for, at p-piller overhovedet vil hjælpe denne hunkat - tværtom. Fred og ro uden andre katte vil efter min mening og erfaring være det bedste for hende.
[quote=Lis Dahlstrøm;349524]
Jeg har jo som sagt solgt sådan en overhormonel kat til et kælehjem sammen med hendes mor. Det dæmpede ikke hendes hormonproduktion det mindste …[/quote]
Den var så heller ikke alene… To hunkatte sammen kan sagtens stresse hinanden.
[quote=dkkorat;349547]Jeg vil mene, hun skal flytte, fordi Dortes andre katte bliver stressede.
Det stresser åbenbart også denne hunkat med hankastrater i nærheden, siden hun bliver ved med at gå i løbetid…
Der er ingen garanti for, at p-piller overhovedet vil hjælpe denne hunkat - tværtom. Fred og ro uden andre katte vil efter min mening og erfaring være det bedste for hende.[/quote]
Kunne du begrunde, gerne dokumenteret, hvorfor du mener der ingen garanti er for denne kats hormoner neddæmpes af p-piller?
Jeg kan ikke dokumentere, hvorfor en neutraliseret hunkat, der stadig opfører sig fertilt, muligvis ikke reagerer på hormonpræparater - men det er min erfaring med en meget fertil hunkat, at hormoner hverken gjorde fra eller til. Hun fik det først bedre efter neutralisation og hurtig flytning til et hjem uden andre katte. Så jeg mener ikke hormonpræparater er løsningen på alle hormonelle problemer. Min erfaring med meget hormonelle katte er, at de ofte ikke trives med andre katte - andre katte “trigger” hormonerne somehow (jeg ved ikke hvorfor, men det er mine observationer) - det er, som om hormonerne falder til ro, når der ikke er andre katte i nærheden… Det er ikke sikkert, en tilværelse som alenekat hjælper på alle katte med mange hormoner, men det er efter min mening absolut værd at prøve.
Jeg vil mene den ALLER SIDSTE løsning er at sætte katten i nyt hjem - der er absolut ingen garantier for det hjælper, INGEN. Det er synd for katten, synd for Dorte og synd for den nye ejer.
Korrekt, p-piller er ikke guds gave … men det er meget nemt at afprøve og giver i afprøvningsøjemed ikke de store problemer for nogen parter.
Beklager Camilla, mig har du stadig ikke overbevist …
Lis,
Jeg er ikke ude på at overbevise nogen - vi har alle forskellige meninger og erfaringer, som vi argumenterer og handler ud fra.
Hvorfor er du så meget imod at omplacere? Jeg vil klart mene, det er synd for alle at lade den blive boende hos Dorte.
Dortes situation er uholdbar -
en neutraliseret hunkat der i praksis stadig er fertil, bortset fra hun ikke kan blive drægtig
strintende hankastrater pga denne hunkat (og de fertile hankatte udenfor)
syngende fertile hankatte udenfor løbegården pga denne hunkat
Naturligvis kan p-piller/p-sprøjte afprøves, men hvis de ikke hjælper, er en omplacering den bedste løsning. Jeg forstår ikke modviljen mod denne løsning.
[quote=dkkorat;349558]Lis,
Jeg er ikke ude på at overbevise nogen - vi har alle forskellige meninger og erfaringer, som vi argumenterer og handler ud fra.
Hvorfor er du så meget imod at omplacere? Jeg vil klart mene, det er synd for alle at lade den blive boende hos Dorte.
Dortes situation er uholdbar -
en neutraliseret hunkat der i praksis stadig er fertil, bortset fra hun ikke kan blive drægtig
strintende hankastrater pga denne hunkat (og de fertile hankatte udenfor)
syngende fertile hankatte udenfor løbegården pga denne hunkat
Naturligvis kan p-piller/p-sprøjte afprøves, men hvis de ikke hjælper, er en omplacering den bedste løsning. Jeg forstår ikke modviljen mod denne løsning.[/quote]
For mig er det den bagvendte verden at starte med at omplacere.
Derudover har jeg den holdning at der er problemer man ikke bør give til andre - det her ville være et af dem for mig.
Kan katten holdes nede med p-piller - så kan evt. ny ejer sige ok - eller ikke ok. Hånden på hjertet hvorfor aftage en problemkat? der er massevis af katte tilgængelige der ikke er problemer med.
Det handler om at være realtistisk og ikke “bare” ekspedere en problemkat videre.