Jeg bliver vanvittig

Jeg har en hunkat der er i løb…

Hun skriger, hun hyler, hun vrider sig og hun er ganske ulidelig at være sammen med.

Men hun er altså blevet kastreret da hun var ca. 16-17 uger gammel.

Hun har været under kniven én gang til, da hun var i løbetid sidst, men der var ikke noget at se, så dyrlægen kunne ikke fjerne noget.

Nu har jeg så af en anden dyrlæge fået tippet om at prøve at lade hende parre, da han har hørt om tilfælde hvor en parring giver falsk drægtighed (hun kan jo ikke blive rigtigt drægtig), og hvor der efterfølgende ikke sås flere løb.

Det synes jeg lyder lidt “søgt”, så er der nogen af jer der har hørt om det???

Jeg ved godt at jeg jo bare kan give hende p-piller, men er nervøs for kræftrisikoen og alt det man ellers hører om.

Jo, det kan hjælpe at lade hende parre…
Men hvor i alverden vil du finde en fertil hankat?
Jeg går ud fra at det er en husmispige, og med mindre du bare vil lukke hende ud og “lade naturen gå sin gang” med alle de ricisi det nu engang vil indebære, så skal du jo finde en racehan til projektet… og det kan nok blive temmelig svært!

Du kan evt prøve at give hende en hormonindsprøjtning… det er lidt bedre end p-piller… og med lidt held behøver hun kun den ene…

Det hjælper ikke at lade hende parre - det ved jeg. Har solgt en voksen der laver samme nummer - også efter omsterilisering.

Hun er den ene af de to udekatte jeg har solgt - ejeren ringede områdets hanner invaderede haven. Dagen efter ringede hun igen at hun blev parret. Det sidste jeg har hørt er hun igen er på p-piller. Hun blev omsteriliseret.

Der sidder et eller andet sted et lille stykke ovarievæv der producerer hormoner - det kan gemme sig hvorsomhelst. Det er normalt en fordel hunkatten er i løb skal der ledes efter det - så er vævet mere blodfyldt

[quote=Ann K;346269]Jo, det kan hjælpe at lade hende parre…
Men hvor i alverden vil du finde en fertil hankat?
Jeg går ud fra at det er en husmispige, og med mindre du bare vil lukke hende ud og “lade naturen gå sin gang” med alle de ricisi det nu engang vil indebære, så skal du jo finde en racehan til projektet… og det kan nok blive temmelig svært!

Du kan evt prøve at give hende en hormonindsprøjtning… det er lidt bedre end p-piller… og med lidt held behøver hun kun den ene…[/quote]

Så er “gode dyr ved at være rådne”.
I fredags fik den kære missepige en hormon indsprøjtning, og nu er hun atter i løb.

Det er simpelthen så synd for hende (og for os der ingen søvn får, både fordi hun hyler, men også fordi der er “koncert” og slagsmål udenfor vores vinduer, som så forøvrigt stresser alle de andre katte, så ikke mindre end 6 af dem strinter løs i hele hytten, og er helt rundtossede af stress)

Jeg er fuldstændig desperat for at finde en løsning, for det kan da heller ikke være rart for katten at gå i løb hele tiden.

Dyrlægen siger vi kan prøve p-piller, men at det er lidt tidligt efter hormonsprøjten, men vi prøver.
Han kommer forbi idag, og så starter hun op på perlutex. 1 pille hver dag i 3 dage for at stoppe løbetiden, og så ellers én hver uge fremover, men han er ikke sikker på det vil hjælpe, da hun åbenbart er meget fertil, når hormonsprøjten ikke hjalp.

Så hvis nogen har gode råd, så modtages de med kyshånd, da jeg ellers er i overvejelser om aflivning, da jeg ikke kan forsvare at de andre katte skal stresses sådan, og det er altså synd for hende også, og hvis p-piller så heller ikke virker, så kan jeg ikke se andre udveje.

Ligenu overvejer jeg stærkt at indkøbe ét stk. fertil han, og prøve metoden med at lade hende parre.(men da han så vil skulle sterriliseres pronto han har “været der”, risikerer jeg jo at der ikke sker en hujende hattefis, og så er jeg ligevidt)

[quote=Lis Dahlstrøm;346270]Det hjælper ikke at lade hende parre - det ved jeg. Har solgt en voksen der laver samme nummer - også efter omsterilisering.

Hun er den ene af de to udekatte jeg har solgt - ejeren ringede områdets hanner invaderede haven. Dagen efter ringede hun igen at hun blev parret. Det sidste jeg har hørt er hun igen er på p-piller. Hun blev omsteriliseret.

Der sidder et eller andet sted et lille stykke ovarievæv der producerer hormoner - det kan gemme sig hvorsomhelst. Det er normalt en fordel hunkatten er i løb skal der ledes efter det - så er vævet mere blodfyldt[/quote]
Helt rigtigt. Der kan sidde et mikroskopisk stykke ovarie tilbage. Jeg har selv prøvet det med en af mine sidste sommer. Da hun blev åbnet igen, viste det sig at der var små vand-cyster. Disse cyster er med til at der dannes for meget østrogen og derfor løbetid.
Jeg synes absolut det er synd at bare lade stå til. Det er hårdt og opslidende for en hunmis at være i løb. Dyrlægen der engang har steraliseret hende, skal ordne det gratis, da det er en fejloperation og alle hans andre idéer er efter min mening for dårligt!

Jamen hun er jo blevet genåbnet.

Hun blev neutraliseret første uge i august sidste år. Så gik hun i løb i september allerede, og anden gang i oktober hvor hun var under kniven igen.
Dyrlægerne (der er 6 på den klinik, og de 4 var med inde og kigge for at se om de kunne finde noget, og det var skam gratis) kunne intet finde, og forklarede at det kan være et stykke på størrelse med svovlen på en tændstik, og at det kan sidde hvorsom helst i katten.

Hun blev så åbnet igen i januar i år, hvor de heller ikke fandt noget, og hun kommer altså ikke under kniven igen.

[quote=JeanetteW;348997]Helt rigtigt. Der kan sidde et mikroskopisk stykke ovarie tilbage. Jeg har selv prøvet det med en af mine sidste sommer. Da hun blev åbnet igen, viste det sig at der var små vand-cyster. Disse cyster er med til at der dannes for meget østrogen og derfor løbetid.
Jeg synes absolut det er synd at bare lade stå til. Det er hårdt og opslidende for en hunmis at være i løb. Dyrlægen der engang har steraliseret hende, skal ordne det gratis, da det er en fejloperation og alle hans andre idéer er efter min mening for dårligt![/quote]

Ovarievævet kan være “flyvsk” bitte, bitte småt og gemme sig helt oppe ved birnyrerne.

Fejloperation efter to gange - nej den tror jeg ikke på.

Den hunkat af min der også var under kniven to gange - var som agt på p-piller - hun blev afmlivet med kræft i forgårs - 12 år gammel vil jeg tro

Parring kan vel gøre hende falsk drægtig - der er også ulemper ved det. Og hun vender frygteligt tilbage efter ca. 8 uger.

Ja, jeg ved at det er svært at finde. Arbejder selv i dyreklinik. Men p-piller er noget møg at bruge resten af dens liv og lade hende parre, for at risikere en falsk drægtighed, er meget synd, udover den opslidende løbetid. Jeg ville spørge ham om der ikke var mulighed for at bruge kontrastvæske, for at spore hvor det sidder og forhåbentligt få det helt væk én gang for alle.

Det er jo det der er min anke ved at prøve den metode, for der er jo ingen garanti for at en falsk drægtighed stopper at hun kommer i løb senere.

Men hvis p-piller ikke kan holde hende ude af løb, så er det jo sidste mulighed, for jeg må indrømme at hvis ikke vi kan få standset at hun går i løvb, så får jeg hende aflivet, for det er altså synd for hende.

Men jeg krydser fingre for at p-piller kan hjælpe, selvom dyrlægen ikke tror det.
han siger at der findes katte der er så højfertile at p-piller ikke kan stoppe løb.

Bare en tanke, da emnet ligger udenfor mine erfaringer: Jeg synes at have læst om, at nogle neutr. hankatte stadig vil/kan parre :?
Og at de bliver brugt i opdræt :? Men var det for at få en hun i løb, ud af løb eller hvordan :?
Måske er det slet ikke relevant :ups:

[quote=alleos7;348996]
Ligenu overvejer jeg stærkt at indkøbe ét stk. fertil han, og prøve metoden med at lade hende parre.(men da han så vil skulle sterriliseres pronto han har “været der”, risikerer jeg jo at der ikke sker en hujende hattefis, og så er jeg ligevidt)[/quote]

Stakkels dig Dorte… og stakkels lille hunmisser…
Nej det vil ikek hjælpe spor at få fat i en fertil han - slet ikke når hunmissen går i løb igen efter hendes falske drægtighed!
Jeg ved at der findes en metode kaldet akupressur, der kan give den falske drægtighed - kan ikke selv beskrive den, da jeg aldrig har set det praktiseret… men du kan evt prøve at spørge ud her på forum - der er vist nogle som ved noget :slight_smile:

Bestemt ikek dårlige, når nu katten er forsøgt om-opereret!

Hvilke ulemper?
Ja, hun vil gå i løb igen… men da kun med to måneders mellemrum - det er da at foretrække fremfor 3 gange på en måned eller næsten konstant…

Lis nævner at falsk drægtighed har ulemper og du nævner at det er synd…
Jeg vil meget gerne have en uddyben af disse to udsagn…

Jeg ville spørge ham om der ikke var mulighed for at bruge kontrastvæske, for at spore hvor det sidder og forhåbentligt få det helt væk én gang for alle.

Fordi man ikke altid får et resultat ved brugen af dette…
Jeps - personlig erfaring…
Med en hunkat, der både blev omopereret (et ar på ca 10 cm på en lille fin abypige!), p-sprøjter, p-piller osv osv… intet hjalp :frowning:

[quote=MiSi;349151]Bare en tanke, da emnet ligger udenfor mine erfaringer: Jeg synes at have læst om, at nogle neutr. hankatte stadig vil/kan parre :?
Og at de bliver brugt i opdræt :? [/quote]

Det er en praksis som især findes i USA - og som jeg egentlig ikke bryder mig særligt om… Teaser Tom… Man steriliserer nemlig en hankat, så han gennem flere år kan servicere opdrættets hunkatte - uden selv at blive far… Han vil være hankat med alle de ulemper og frustrationer dette nu engang kan og vil give…

Men en del opdrættere kan være heldige at have en tidligere avlshan, som efter kastration ikke helt kan glemme fortidens orgiastiske nydelser :wink: Og som derfor kan bruges som TeaserTom. Der kan naturligvis være en risik ved dette også, men den findes hos de fertile hunner (underlivsbetændelse) og det er der jo ikek tale om her…

[quote=MiSi;349151]Bare en tanke, da emnet ligger udenfor mine erfaringer: Jeg synes at have læst om, at nogle neutr. hankatte stadig vil/kan parre :?
Og at de bliver brugt i opdræt :? Men var det for at få en hun i løb, ud af løb eller hvordan :?
Måske er det slet ikke relevant :ups:[/quote]

Kastrerede hankatte, der stadig parrer, kan i nogle tilfælde bruges til at udsætte løbetider ved at gøre hunkattene falsk drægtige… I dette tilfælde er det nok irrelevant, om hankatten er fertil eller kastrat, hvis hunkatten skal parres og gøre falsk drægtig. En falsk drægtiged vil nok ikke løse problemet, at hunkatten går i den ene løbetid efter den anden, på trods af at hun er steriliseret, og denne sterilisation er kontrolleret. Kønshormoner produceres mest i kønsorganerne - men de produceres også i kroppens fedtceller (som hun sikkert ikke har for mange overskydende af, da gentagne løbetider som oftest tærer på kroppen) og i binyrerne… Det er svært at gøre noget ved binyrernes produktion af hormoner, da de producerer mange livsvigtige hormoner for katten.

[quote=alleos7;349012]
Men hvis p-piller ikke kan holde hende ude af løb, så er det jo sidste mulighed, for jeg må indrømme at hvis ikke vi kan få standset at hun går i løvb, så får jeg hende aflivet, for det er altså synd for hende.

Men jeg krydser fingre for at p-piller kan hjælpe, selvom dyrlægen ikke tror det.
han siger at der findes katte der er så højfertile at p-piller ikke kan stoppe løb.[/quote]

Jeg har nu aldrig hørt om hunkatte, der konstant var i løbetid og ikke kunne stoppes af p-piller :slight_smile:
Men jeg har hørt om hunkatte, der skulle have p-piller hver 3.-4. dag for at holde løbetiderne væk.

Var det min hunkat ville jeg sætte hende på p-piller - og den dag hun så evt får kræft, ville jeg få hende aflivet.
Men det nuværende er absolut uholdbart - og det er det altså også at anskaffe en fertil han blot for at parre hende én gang - efter 8 uger skal du så have en ny hankat osv.

[quote=Vivi_Fletcher;349291]Jeg har nu aldrig hørt om hunkatte, der konstant var i løbetid og ikke kunne stoppes af p-piller :slight_smile:
Men jeg har hørt om hunkatte, der skulle have p-piller hver 3.-4. dag for at holde løbetiderne væk.
[/quote]

Vi har haft en hunkat, som løb konstant, fordi hun boede på værelset ved siden af det værelse, vi havde vores fertile hankat i - han hverken kaldte eller strintede, men hans tilstedeværelse var nok til at få hendes hormoner i gang… P-piller havde absolut ingen effekt - vi prøvede med 1 om dagen i en periode uden mærkbar effekt - i ren desperation prøvede vi med en p-sprøjte, som gjorde hende falsk drægtig, samtidig med at hun løb… da denne falske drægtighed var overstået, håbede vi på, at hendes hormoner ville falde til ro - næ nej, hun gik og småløb uden at ville parres i ca. 6 mdr… Så blev hun endeligt parret med succes - dette beroligede hormonerne en del, så længe hun havde killingerne at tage sig af… Neutralisation og flytning til hjem som enekat hjalp på problemet.
Heldigvis blev denne superfertile adfærd ikke nedarvet til den datter, vi beholdt fra hende - ej heller til barnebarnet.

Dette skriver jeg i denne tråd for at fortælle, at der findes hunkatte med hormonsystemer, der ikke kan kontrolleres… Nogle hunkatte trives bedst drægtige og med killinger eller neutraliserede.

Dortes problem er jo så, at hunkatten er neutraliseret og stadig opfører sig som en fertil hunkat… Jeg forstår godt Dortes frustrationer.
Hvis p-piller eller en p-sprøjte med jævne mellemrum kan hjælpe denne hunkat, er det muligvis en løsning - måske kombineret med at flytte til et hjem med mindre stress… Dorte har mange katte, der trives sammen, men en kat med hormonelle problemer kan muligvis ikke trives optimalt i en flok - vores kunne iaf ikke.

Jeg håber selvfølgelig at p-piller og/eller hormonsprøjter kan hjælpe hende.

Hvis ikke kunne det være hun skulle ud uden andre katte, og se om det kan holde hende ude af løb, for hun kan ikke bo her, det er simpelthen synd for hende, og de andre katte kan slet ikke forholde sig til en fertil kat, der virkelig er fertil med stort F .

De stresser simpelthen helt vildt, og 6 af mine drenge (der alle er kastreret ) strinter simpelthen overalt.

Og jeg mener virkelig OVERALT.

Idag fik vi rugbrød, for da jeg dækkede bord og havde ryggen til, var der en hankat der strintede ned i vores gryderet… (fandme med oksemørbrad i) Så overvejer man altså lige et øjeblik at aflive hele banden og begynde at samle på frimærker istedet for at have kat…

Og så synes jeg det er skrækkeligt synd for hende, for det er helt tydeligt at hun “lider” ved at være så løbsk. (hun spiseer næsten heller ikke noget, for hun har slet ikke tid, hun vrider sig bare rundt på gulvet og skriger, og stiller sig parat foran hver og en af de andre katte, og forsøgte idag at friste min mands støvle)

Dorte,
Du beskriver en ganske uholdbar situation - denne hunkat fortjener et andet hjem som indekat og uden andre katte, der kan stimulere hende. Hvis det ikke virker - selvom hun får p-piller eller hormonsprøjter - så er der desværre nok ikke flere chancer at give hende.
At få hende ud af din flok, bør også genoprette roen i flokken ganske hurtigt.

:kram:

Da vi endelig opgav og lod vores hunkat flytte, stoppede strinteriet også omgående…
Måske det er det som skal til Dorte? Et nyt hjem uden andre katte… Problemet bliver bare at finde et, som tør tage chancen…
Håber virkelig du finder en løsning som I alle kan leve med… som det er nu er situationen kun trist og uholdbar…

Den stakkels missepige! Hun er jo drevet til randen af sin hormonproduktion, så vidt jeg forstår.
Dorte, kan du ikke fortælle lidt mere om hende (evt. under “omplacerings-forum”), så vi kan være på udkig efter nogle mennesker, der bare vil tage sig rigtig godt af hende som ene-prinsesse?

Jeg har - så vidt jeg forstår på en anden opdrætter, jeg kender - hørt om enkelte hunkatte, der ter sig i samme retning. “Mandegale” uden at få små - eller også får de ikke-levedygtige små, som de enten vil eller ikke vil passe (sågar 1 levedygtig killing ud af 2 blev ignoreret). Det er bestemt ikke nemt med de missemødre, og når der så går ged i neutraliseringen, så er det da helt umuligt.

Kære Dorte, kæmpe anti-stress-potedask til dig.

[quote=MiSi;349362]Den stakkels missepige! Hun er jo drevet til randen af sin hormonproduktion, så vidt jeg forstår.
Dorte, kan du ikke fortælle lidt mere om hende (evt. under “omplacerings-forum”), så vi kan være på udkig efter nogle mennesker, der bare vil tage sig rigtig godt af hende som ene-prinsesse?

.[/quote]

Hvordan skulle det at hun blev enekat i nyt hjem kunne ændre hormonproduktionen?