Jeg er bare en bangebuks.. Med spørgsmål!

I dag har jeg haft min første teoritime til kørekort.
Jeg er den eneste på holdet der er over 18 - jeg føler mig gammel og “udenfor” - det er bare noget der skal overståes! :thumbdown:
Jeg havde regnet med at tage det stille og roligt… Men de der unge mennesker har bare så travlt!!! Skal allerede ud og køre på fredag - er PANISK! Har aldrig så meget som tændt en bil før…

Nogen der har erfaring med kørekort?

Der står jeg skal medbringe billedid senere - det har jeg ikke… HVad gør man så lige???

Du skal slappe af…

Jeg havde en dårlig kørelære og har derfor ikke fået en god oplevelse af det…
Men jeg var mere end bare panisk når jeg satte mig i bilen… Så derfor var det ikke en god oplevelse…

Men min erfaring (som en der var panisk for at køre) er at være åben omkring din nervøsitet. Snak om det og sikre dig at din kørelærer gør dig tryg bag et rat.
men under alle omstændigheder så slap af…

Har du et studiekort, eller lignende hvor dit navn og billed er på?? det kan bruges sammen med dit sygesikring… Eller har du ikke et pas

Få taget et par pasfotos - og kold vand i blodet, før du ser dig om kan du køre bedre end de “unge” på holdet:-) Det skal nok gå

Jeg var hunderæd det første år med kortet - og jeg lærte først at køre bil for alvor, da jeg havde fået det:-)

først og fremmest - træk vejret dybt - find din egen rytme og stå ved at du er komplet nybegynder og ikke aner en bjælde…

det er OK at begå fejl i hele køretime perioden… tænk på dine fejl som en del af processen og lær af dem…

og lad være med at sammenligne dig med dem på holdet… ALLE billister har deres egen stil… det får du også - du skal bare finde den…

og alle de her råd er skidesvære at følge for du er nervøs… men hav tillid til at du er nummer 6.983.458 i rækken af unge nye billister der er ved at brække sig af nervøsitet over første køretime…

min allerførste time var en dobbelttime - i MYLDRETID - på Jagtvejen i KBH i regnvejr… jeg faldt i bogstaveligste forstand da jeg kom ud af bilen… jeg kunne ikke stå på mine ben…

så du er ikke alene…

:kram:

Jeg var 36 da jeg tog mit kørekort, og jeg havde heller aldrig siddet bag rattet i en bil før. Jeg var ved at dø af nervøsitet, den første gang jeg skulle ud at køre på vejen. Jeg var stensikker på jeg aldrig nogensinde ville kunne holde styr på alle de ting der skal holdes styr på, mens man kører. Og så begyndte det ovenikøbet at småregne lige efter vi var startet! Jeg gik helt i panik.

Men inden den første køretime var over, så havde jeg allerede en god føling med bilen, og det viste sig jeg ikke behøvede flere køretimer end de unge jeg var på hold med, og jeg bestod i første forsøg :rock:

Det skal du nok klare :ok:

[quote=line_refsgaard;358489]Du skal slappe af…

Jeg havde en dårlig kørelære og har derfor ikke fået en god oplevelse af det…
Men jeg var mere end bare panisk når jeg satte mig i bilen… Så derfor var det ikke en god oplevelse…

Men min erfaring (som en der var panisk for at køre) er at være åben omkring din nervøsitet. Snak om det og sikre dig at din kørelærer gør dig tryg bag et rat.
men under alle omstændigheder så slap af…

Har du et studiekort, eller lignende hvor dit navn og billed er på?? det kan bruges sammen med dit sygesikring… Eller har du ikke et pas[/quote]

Jeg tror jeg går ned og får lavet et pas… Det tager også lidt tid - så kan jeg måske strække kortet over længere end de 1½ måned de unge mennesker vil tage det på…:uha:

Jeg må vist bare lige prøve at tage de dybe indåndinger også lade være at panikke… Også tage det fra time til time - men for fanden, det var første teoritime, og læreren begyndte allerede med “når i kommer til prøven så…” :argh:

Der er ingen grund til panik, du kommer jo ikke ud at køre på en stærkt traffikeret vej lige med det samme :slight_smile:

Min første køretime startede på en stille, bred vej hvor der kom en bil forbi ca hvert tiende minut. Her lærte kørelæreren mig at få føling med bilen og dens koblingspunkt. Da jeg så havde lært det nogenlunde, begyndte vi at køre rundt på nogle villaveje, og til sidst satte vi kurs mod køreskolen. På “hjemvejen” kørte jeg faktisk på Nørrebrogade i myldretiden, uden problemer. Jeg var ret overrasket i øjeblikket da jeg sad der i bilen, men havde det fint med det. :slight_smile:
Det havde jeg i øvrigt også da jeg stod ud af bilen på Åboulevarden (hvor køreskolen ligger) som også er en af KBH’s Centrums mest trafikerede gader. :slight_smile:

Jeg tog mit kørekort da jeg var 26, og jeg var faktisk højgravid til køreprøve. Det var den 13. oktober og jeg var sat til at føde den 16. oktober. Den motorsagkyndige gloede godt nok også noget, da hun så mig :tihi:

Jeg var også i 20’erne, da jeg tog kørekort.

Jeg startede min første time i “kravlegård” ude ved IKEA i Tåstrup. Efter en
time der, sagde kørelæreren, “ja, så kan du godt køre hjem”. “Er der noget,
du vil spørge om, inden vi kører ud på Roskildevej?” :slight_smile:

Jeg så cirka sådan her ud :rock: -surrender :besvimer: :blegne:, inden jeg fik fremstammet mit
spørgsmål: “Ja, hvor sidder blinklyset?” :?

Prøv at tage det roligt - de fleste af os kender din situation og følelse, det
er fuldstændig normalt, og du kommer igennem det :slight_smile:

Du får jo også masser af tid alene sammen med kørelæreren i forbindelse
med køretimerne, så der slipper du for de unge hurtige og smarte. Og
tænk til teoriprøven er det garanteret dem, der griner sidst. Sådan var det
i hvert fald dengang, jeg tog kortet :slight_smile:

[quote=DK Thomani;358516]Der er ingen grund til panik, du kommer jo ikke ud at køre på en stærkt traffikeret vej lige med det samme :slight_smile:

Min første køretime startede på en stille, bred vej hvor der kom en bil forbi ca hvert tiende minut. Her lærte kørelæreren mig at få føling med bilen og dens koblingspunkt. :tihi:[/quote]

Det kommer vist an på hvilken kørelærer man har. Jeg startede på Roskildevej inde i København. Jeg var rædselsslagende de første mange gange, jeg satte mig bag rattet. Jeg havde aldrig før haft angst, men det var det nærmeste jeg kunne komme min reaktion de første gange. Jeg begyndte at trække vejret hurtigere, min mund var tør som sahara og mit hjerte slog med 200 i timen (sådan føltes det), jeg svedte som en gris og mine arme og ben rystede. Det var noget af det mest ubehagelige jeg havde prøvet og flere gange var jeg på nippet til at opgive.

Jeg var 33 år, da jeg tog mit kørekort. Min kørelærer forberedte mig på, at jeg nok ville være lidt længere om det end de unge, fordi jeg var begyndt at tænke og analysere tingene mere end de gjorde. De kørte mere med hovedet under armen, som han udtrykte det. Men jeg fik faktisk mit kort på samme tid som de fleste andre og bestod første gang :slight_smile:

:tihi: der har jeg også været…
jeg var 40 inden jeg fik kørekort, og jeg kan kun nikke genkende til panikken - de havde jo alle sammen kørt bil længe og jeg anede ikke engang hvordan man startede skidtet…
glemmer aldrig turen i kravlegården, alle satte sig ind i bilerne og startede og jeg stod bare der :øhmm:
men jeg lavede den samme som solvei, bestod både teori og køreprøve i første forsøg, modsat alle de 18-årige der troede de kunne det hele før de startede.
så tag det stille og roligt, tag de timer du føler du har behov for, og så bare ha´i baghovedet at hastværk er lastværk, så er det nemlig dig der består og de andre der dumper (tænk bare på hvor meget dyrere deres kort bliver:høhø:)
den med id mener jeg at kunne huske at du kan klare med en dåbsattest

Det burde da ikke være tilladt :uha:

Enig. Måske jeg ikke havde haft helt så meget panik på, hvis der havde været lidt roligere omkring mig.

Jeg har læst mig til jeg kan få et pas på 14 dage - måske 3 uger. Så det må blive det jeg gør…

Det har virkelig hjulpet at læse jeres beskeder - og især at læse at jeg altså ikke er den eneste der har ventet med at tage mit kørekort!!! :ups:

Hvis det stod til mig, så fungere det fint med at min kæreste kører mig…:tihi: Men han mener at når vi bor på landet, er det altså nødvendigt at jeg kan køre selv…:thumbdown: (:ups:)
Det ville selvfølgelig også gøre det lettere i forhold til arbejde!!!

Jeg skal til min anden teoritime i aften - så må vi se om jeg synes bedre om det hele der… Jeg blev også lidt paf over vi bare blev kastet ud i det - jeg vil rigtig gerne være forberedt!! - Vi gik jo direkte ud og skulle høre om alt ved bilen… Også er det sådan en bil med en knap du trykker på - også starter den… Underligt - hvad er der nu galt med en almindelig nøgle :tihi:

Lad være med at gå ned og bestille pas, hvis du ikke ved om du får brug for det.
Gå i stedet ned i din bank og sig du gerne vil have lavet et billed-ID. Så får du udstedt et billed-ID med navn og CPR-nr, det er bl.a. beregnet på folk som ikke har andet billed-ID.
Og så skulle det være gratis at få lavet, du skal bare have et pas-foto med.

[quote=louiseogbuster;358580]Lad være med at gå ned og bestille pas, hvis du ikke ved om du får brug for det.
Gå i stedet ned i din bank og sig du gerne vil have lavet et billed-ID. Så får du udstedt et billed-ID med navn og CPR-nr, det er bl.a. beregnet på folk som ikke har andet billed-ID.
Og så skulle det være gratis at få lavet, du skal bare have et pas-foto med.[/quote]

Min svigermor på 70 år skulle også bruge billed-ID til et eller andet, og hun
havde heller ikke noget pas eller kørekort. Hun gik så på kommunen og fik dem
til at udstede sådan et ID-kort, som normalt er beregnet til unge over 16 år,
så de kan købe alkohol og tobak.

Det har jeg undersøgt, og det koster 150kr og tager samme tid. Jeg regner med jeg gerne vil ud at rejse indenfor 10 år, så synes jeg passet er en bedre investering… :tihi:

Nu tog jeg jo kørekort i Ruderkonges tid og der blev vi bare smidt ud i trafiken med det samme.

Jeg må tilstå at jeg ikke lige ved hvordan det forgår i dag med teori, men er det ikke sådan at man stadig ikke går op til teoriprøven før man selv føler man er klar?

Mht. at køre en bil, så kommer man jo i dag først på bane - det som lidet smigerende kaldes “kravlegård” så her vil du jo blive fortrolig med bilen inden du skal ud i trafikken.

Hvis det kan være dig til trøst så har bilen fodpedaler i begge sider så helt galt går det aldrig, uanset hvad du måtte tro du kan lave i sådan en bil. :D.

Som andre skriver træk vejret dybt, og nyd den frihed der følger med at kunne køre selv og ikke være afhængig af andre.

Pøj pøj med det.

nej - jeg synes heller ikke det er voldsomt smart… ikke så meget pga billisten i køreskolebilen, men pga reaktionerne fra alle de ANDRE bilister som ikke har tålmodighed til skolevogne…

jeg fulgte reglerne på min første køretur - men fulgte ikke trafikken, for den var hurtigere end det tilladte… med det resultat at jeg blev både inderhalet og overhaldet på de mets kreative faconer…

og jeg blev SÅ forskrækket hver gang… jeg havde slet ikke erfaring nok til at håndtere de manøvrer og slappe nok af… så helt ufarligt var det ikke…

Men no worries… du skal nok klare dig fint… det er jeg HELT sikker på…

og hvis du gerne vil have en moralsk booster for så vidt angår nervøsitet… så får du her min køreprøve historie… jeg havde omkring 25 køretimer da min kørelærer sagde at nu SKULLE jeg altså op til den køreprøve - jeg var rigeligt dygtig.

men ak - jeg fik KBHs værste sagkyndige og min kørerlærer forlod bilen til prøven… DET havde jeg ikke forventet… han var jo mit tryghedspunkt… Den sagkyndige var led… personligt led… og han SVINEDE mig til på det groveste og sagde at han altid dumpede kvinder fordi de efter hans mening slet ikke hørte til i trafikken…

der gik 5 min - så græd jeg og kunne slet ikke styre min kørsel… og han sad ved siden af og sagde “der kan du selv se - nu er du dumpet - du kan slet ikke køre bil. Stå ud af bilen - JEG kører den tilbage til politigården”

STORtudende løb jeg hen til min kørerlærer efter prøven og han forsøgte forgæves at trøste mig… jeg græd hele dagen - både over uretfærdigheden i det men også fordi jeg følte mig som den største fiasko i verden.

Det blev ikke bedre af at ringe til mine forældre og fortælle det - for de betalte mit kørekort… og nu skulle jeg fortælle at de skulle betale en ny køreprøve… jeg var helt knust…

Men efter 5 timer mere - så kom jeg op til en ny prøve… men skrækken sad nu så dybt i mig at jeg græd mig ukontrolleret gennem hele prøven… og dumpede… og dumpede og dumpede…

5 gang jeg gik op græd jeg allerede inden jeg satte mig ind i bilen… og den sagkyndige var en sød ældre mand på omkring 70 vil jeg tro… han halede hele historien ud af mig og bad mig så køre… i løbet af de 20 min prøven varede snakkede han til mig hele vejen og blev ved med at sige at det gik fint og at jeg sagtens kunne bestå… og til sidst lykkedes det…

Så selv om der sker en smutter for dig - så vær ikke ked af det… du ender med at få kortet og uanset hvor længe du er om det… så skal det nok ende præcis som det skal :slight_smile:

:kram:

Jeg skulle kun vise sygesikring, lægeattest og første hjælp. Samt et billed til kørekortet når jeg en gang er færdig. Idag er det min 4. Køretime og 5. Teori… :slight_smile:
du skal på manøvrebane før du kommer ud og køre rigtigt på vejen jo :slight_smile: manøvrebanen skal du glæde dig til :slight_smile: det er morsomt :slight_smile:

Jeg var også den ældste på mit hold, da jeg tog kørekort for 1½ år siden, men var så heldig, at jeg arbejdede sammen med en af dem og kendte et par stykker af de andre også, så vi morede os lidt - og det med min alder blev lidt en joke i stedet for en hindring.

Jeg bestod begge mine prøver 1. gang, men kan da stadig opleve nervøsitet i trafikken, når det er noget, der ikke sker så ofte. F.eks. er det kun et par uger siden jeg skulle holde til siden for brandbiler i et kryds for første gang. Og i søndags kørte jeg på motorvej for 2. gang siden den ene køretime man har…

Det skal nok gå fint. Er jeg sikker på :slight_smile: