Er jeg ved at blive syg eller er det de nye briller jeg hentede i tirsdags med glidende overgang der gør mig helt søsyg og hammer træt?
Må virkelig tage mig sammen for at tage dem på - de er gode nok til langsyn - men PC’en og læse bog, det er prøve af de store …[/QUOTE]
Det kunne godt være de nye briller! Min mor fik med glidende overgang for en del år siden, hun var lige ved at blive tovli´ de første par uger indtil hun vænnede sig til det.
VH
Susanne
nye briller kan sagtens give den slags symptomer, men de kræver som regel osse en del tilvænning, prøv et par dage mere og er det stadig slemt så er det tilbage til optikeren med dem, for så er der noget som ikke er som det skal være.
jeg har selv en afstandsbriller som gør mig fuldstændig bims oven i hovedet, jeg får hovedpine og bliver svimmel når jeg har dem på.
udover det så er vi vel alle en smule bims, nogle mere end andre:D
Jeg tror på det er brillerne, da min mor fik nye sidste år blev hun faktisk indlagt fordi hun kastede op, besvimede m.m og det viste sig at være de nye briller med glidende overgangs skyld
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1002345]Ved ikke hvad jeg skal sige - har også opkastningsfornemmelser.
Fik at vide det kunne være 14 dages tilvænning - ahhh, ved ikke hvor meget mod jeg har -. de var ihvertfald dyre nok :-([/QUOTE]
Jeg fik engang lavet skærmbriller med glidende overgang, som jeg ikke kunne bruge overhovedet. Jeg var inde med dem og sagde, at der var noget i vejen med højre glas, men fik at vide, at det var der ikke - det var bare mig, der skulle vænne med til at bevæge hovedet, når jeg læste, fordi mit synsfelt var mindre. Jeg kom aldrig til at bruge dem.
Da jeg nogle år senere skulle have almindelige briller hos en anden optiker, blev jeg overtalt til at prøve glidende overgang igen. Jeg var så nervøs for, at det skulle blive den samme oplevelse en gang til, men det var det ikke. Jeg fik brillerne på, og det var det. Ingen tilvænning overhovedet.
Så jeg håber, det bare er et spørgsmål om tilvænning for dig - og ikke, fordi du har en dårlig optiker. Jeg var i hvert fald glad for, det var mit arbejde, der betalte for mine ubrugelige skærmbriller
Det lyder som om det er brillerne med den glidende overgang, der gør dig bims, Lis.
Det kræver lidt tid at vænne sig til, hvis man ikke tidligere har haft glidende overgang. Og selv når man har vænnet sig til dem, kan man opleve en lidt underlig rumfornemmelse f.eks. når man går ned af trapper, fordi man kommer til at bruge læsefeltet til at kigge på trappen med og ikke den almindelige del af glasset.
Hvis det går helt galt, så kan løsningen være briller med et almindeligt læsefelt i, då slipper man for “glideriet” som kan være det, der virker forstyrrende.
Glemte lige, min mor gik retur til butikken og klagede efter råd fra lægen, som sagde der max skulle gå 72 timer før man havde vænnet sig til nye briller. Brillerne blev nu lavet helt om også til nogle med glidende overgang og der var ingen problemer allerede samme dag de blev taget i brug, så jeg ville gå ned til optikeren
Jeg har briller med glidende overgang, og hold da op, de var svære at vænne sig til :-). I starten havde jeg det præcis som du beskriver Lis, det var rigtig rigtig ubehagelig …Men efter tilvænningen, som jeg husker for mit vedkommende varede næsten en måned, så gik det fint - Nu er jeg utrolig glad for dem, og de gør ingen ubehag.
Du får mig til at mindes hvordan jeg havde det dengang, jeg husker tydeligt hvor svært det var at gå ned af trapper - Bare en fortorvskant vakte mig kæmpeproblemer, aldrig har jeg følt mig SÅ handicappet
Det er rigtigt nok. Trapper og niveauforskelle i det hele taget giver problemer. Det kan jeg godt stadig have problemer med, så jeg går altid meget forsigtigt ned ad trapper
Jeg har i mange år haft briller med glidende overgang, og hver gang jeg får nye briler er jeg søsyg i mindst en uge, med kvalme og alting, men lige pludselig har man vænnet sig til dem:):). Så med lidt tålmodighed skal det nok komme.
Måske jeg er utålmodig - jeg er ved at bimse af, kun en snert tilbage. Bims vil jeg ikke være juleaften - så brillerne kommer først på igen efter, basta …
Måske jeg er utålmodig - jeg er ved at bimse af, kun en snert tilbage. Bims vil jeg ikke være juleaften - så brillerne kommer først på igen efter, basta …
Jeg er slet ikke bims mere. Men har problemer med at læse bøger med dem og foran PC skærmen - så det gør jeg ikke. De er perfekte når jeg kører bil, er i forretninger, går rundt og ser TV.
Har været nede at hente to enkeltstyrke briller - korrigeret for mine bygningsfejl på begge øjne. 100 kr/stk - og så får jeg 30 kr/stk retur fra danmark. De er bare gode - ikke flere dagligvarebutik briller til mig:-)