Omkring det juridiske:
(Det var en domsafsigelse, der blev hilst velkommen med glæde, da den fremover ville kunne danne præcedens).
Retten skal udtale:
Efter bevisførelsen og parternes egne forklaringer lægger retten til grund,
at sagsøgte i henhold til overdragelseskontrakt af 26 juli 1992 købte en
abyssinerkat af sagsøgeren på de i kontrakten nævnte vilkår og med deraf
følgende forpligtelser for begge parter. Retten lægger endvidere til grund,
at aftalens nærmere indhold blev gennemgået og uddybet med sagsøgte,
forinden kontrakten blev underskrevet, og at sagsøgte ikke fandt anledning
til at gøre indsigelser mod de i kontrakten nævnte vilkår
Så fik jeg talt med ejeren.
Det er rigtig trist.
Jeg fortalte som det var at jeg havde set salgsannoncen i supermarkedet og om aftalen i kontrakten.
Hun havde misforstået kontrakten og troede at det kun var hvis hun ikke kunne finde et hjem at hun skulle kontakte mig.
Hun græd og var meget ked af det og fortalte at hun havde fået en depression.
Det er synd, jeg ved at hun for år siden har haft depressioner og haft anorexi.
Det var rigtig galt nu sagde hun.
Og hun var så ked af det da hun elsker de to katte,men ikke magter dem og det arbejde der er med dem.
Hende og hendes kæreste havde sat dem til salg i går da hun ikke mere magter rengøring osv efter to katte.
Hendes kæreste har tilbudt at han gerne vil passe og gøre rent, men det mente hun ikke ville gå da han får sent fri fra job og der skal være MEGET rent hos hende.
Jeg blev selvfølgelig ked af at have været så gal, og ja, jeg er også ked af at hun giver op nu…jeg ved jo at de har været så elsket de to katte.
Hun har en arbejdskollega som kendte nogen som måske kunne være interesserede og det var så et hjem hvor der var indrettet løbegård osv
Så det må jo være nogen som kender til katte, men ved ikke endnu og de tager dem.
Men hun lovede ihvertfald at kontakte mig før de fik nyt hjem, og hun sagde også at det blev ikke til hvem som helst.
Jeg har sagt at hun kan bare kontakte mig og jeg vil hjælpe alt det jeg kan.
Det er en rigtig trist ting det her…
Hilsen Lisbeth
[QUOTE=Eva;576386]Hvor er det synd for hende - det må være slemt at have det sådan, at man ikke har overskud til et par ellers elskede katte.
Håber der findes en god løsning for misserne, som både du og hun kan være tilfreds med. [/QUOTE]
Ja det er synd og så er det svært at sætte sig ind i når man ikke selv har prøvet det.
Jeg spurgte hende om det ikke hjalp at misserne var der, om de ikke opmuntrede lidt, men nej, ikke når hun ikke orkede at støvsuge osv efter dem.
Jeg har så svært ved at forstå det, det må jo være forfærdeligt at have det sådan.
Ejjjj hvor er det trist både for hende, dig og ikke mindst misserne
Håber det hele ender ud i en solstråle historie, for det trænger alle parter vist til
Det viser bare, hvor vigtigt det er, at man gennemgår kontrakten med køberen punkt for punkt, så der ikke er nogen misforståelser - og er der alligevel ting, der kan give anledning til misforståelser, så få det rettet i kontrakten.
Det er synd for hende, at hun ikke magter kattene, men det virker heldigvis til, at hun vil dem det bedste trods alt. Godt I fik talt ud om det
[QUOTE=En forhenværende bruger;576397]Det viser bare, hvor vigtigt det er, at man gennemgår kontrakten med køberen punkt for punkt, så der ikke er nogen misforståelser - og er der alligevel ting, der kan give anledning til misforståelser, så få det rettet i kontrakten.
Det er synd for hende, at hun ikke magter kattene, men det virker heldigvis til, at hun vil dem det bedste trods alt. Godt I fik talt ud om det :)[/QUOTE]
Ja, vi gennemgik faktisk også kontrakten dengang og talte om de forskellige punkter, så jeg forstår ikke at hun kunne misforstå det.
Der står ganske enkelt at overdragelse eller omplacering kun må ske med min accept…jeg ved ikke hvorfor at det er blevet misforstået.
Men det er også underordnet nu, bare misserne får et godt hjem.
Ja du har så ret i at det er synd for hende og hun vil helt sikkert det bedste for kattene.
Og godt at vi fik talt ud ja.
[QUOTE=Bornholmeren;576405]Jeg putter lige et spørgsmål ind i tråden… Hvad gør i hvis kontrakten ikke overholdes…?
Feks hvis katten skal være indekat og alligevel kommer ud, eller at den sælges uden i ved det…[/QUOTE]
Jeg ved det faktisk ikke og håber aldrig at komme ud for det.
Dette her gjorde mig meget ked af det, men heldigvis så det ikke ud som jeg først troede.
[QUOTE=Bornholmeren;576405]Jeg putter lige et spørgsmål ind i tråden… Hvad gør i hvis kontrakten ikke overholdes…?
Feks hvis katten skal være indekat og alligevel kommer ud, eller at den sælges uden i ved det…[/QUOTE]
Jeg har i 23 år kun oplevet det én gang.
Det var før kontrakternes tid og det var en mundlig aftale. Jeg henviste til den, da jeg tilfældigt fik at vide, at katten var ved at blive solgt, og jeg fik min kat retur.
Ryd forsiden på hjemmesiden og ind med kattene der.
I tilfælde af en kat fra mig skal omplaceres af en eller anden årsag tager jeg den oprindelige kontrakt, skriver den oprindelige ejer overdrager kattene til xx - og at kontrakt herefter er mellem ny ejer og opdrætter. Dato og underskrevet af alle tre parter.
På den måde har man forhåbenlig hånd i hanke med hvor ens katte er - og den nye ejer har et sted at kunne henvende sig
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;576481]Ryd forsiden på hjemmesiden og ind med kattene der.
I tilfælde af en kat fra mig skal omplaceres af en eller anden årsag tager jeg den oprindelige kontrakt, skriver den oprindelige ejer overdrager kattene til xx - og at kontrakt herefter er mellem ny ejer og opdrætter. Dato og underskrevet af alle tre parter.
På den måde har man forhåbenlig hånd i hanke med hvor ens katte er - og den nye ejer har et sted at kunne henvende sig[/QUOTE]
Jeg har tilbudt hende det, men hun ville gerne lige se om dem som måske var interesseret ville have dem.
Det er nemlig også det som bekymrer mig at de ingen kontrakt har hvis ikke det bliver som du siger.
Det sagde jeg til hende og hun lovede at hun nok skulle sige når og hvis der sker noget.
Der var mange til jeg gerne ville have snakket lidt mere om med hende, men syntes også det var svært når hun var ked og græd både fordi hun er glad for de katte og ja…
Depression er en ligeså rådden størrelse som cancer… man dør måske ikke af det, men det er ligeså ødelæggende så det grænser til det umenneskelige.
Godt du fik talt med hende og som du siger er kattene elsket, så der skal nok findes en god løsning på det