Jeg får svip!

Vi har lige pt. en situation herhjemme, hvor vores ene bamse nærmest konstant tigger om mad, men det er stort set nærmest lige meget hvad vi så sætter foran ham, når det så er tid til aftensvådmad, så spiser han det ikke.

Tørfoder godbidderne som han også tigger om ofte, som vi et par gane om dagen spreder ud på gulvet, for at der skal være noget andet, end det der er i skålen gider han heller ikke spise - men begynder straks at tigge igen.

Nu er han begyndt nogle gange at miave på den der hule mwourw måde (jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal beskrive det, men det er højt!)

Jeg aner simpelthen ikke mine levende råd, hvad jeg skal servere for ham - han er den slanke af vores drenge, og kunne have godt af lidt mere på sidebenene.

Jeg har prøvet utallige mærker/typer af både vådfoder og tørfoder - jeg har endda været ude for, at han ikke en gang gad tun. Vi har også prøvet råfodring, uden succes…

Er der nogen, der har nogle råd til en kræsen kat?? Skal vi bare lade ham miave og tigge, og så håbe på, at han bliver sulten nok og spiser sin mad?
Jeg mener, at have læst, at det ikke er sundt for katte, at gå uden mad for længe, da det går ud over de indre organer.

Han opfører sig ellers helt normalt, er social, vil gerne kæle, putte og lege.

Er det noget han er begyndt på eller har han altid gjort sådan?

Jeg tænker lidt på om han kan ha’ ondt i en tand eller noget, så det generer ham at spise…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;946723]Er det noget han er begyndt på eller har han altid gjort sådan?

Jeg tænker lidt på om han kan ha’ ondt i en tand eller noget, så det generer ham at spise…[/QUOTE]

Han gør det i perioder mere end andre perioder, men har altid tigget.

Bisserne ser fine ud.

Umiddelbart lyder det for mig som en kat der evt har kvalme, så lige et par spørgsmål

  1. hvor længe har det stået på?
  • Det kan være tegn på en underliggende sygdom, evt hvis der døjes med hårboller
  1. Har du tjekket at der ikke er skader i svælget?
  • Det er ikke første gang at en kat får slugt et stykke et eller andet der sidderr så man ikke lige kan komme til at se det når man kigger tænderne

[QUOTE=Dotte;947439]Han gør det i perioder mere end andre perioder, men har altid tigget.

Bisserne ser fine ud.[/QUOTE]

Man kan faktisk ikke altid se, at der er noget i vejen med tænderne. Sygdommen tandresorption (TR - eller FORL) æder tanden nedefra, og det kan slet ikke ses over tandkødsranden til at begynde med. Jeg siger ikke, at det er det, der er i vejen med katten - bare at det ikke altid er nok, at bisserne ser fine ud :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;947506]Umiddelbart lyder det for mig som en kat der evt har kvalme, så lige et par spørgsmål

  1. hvor længe har det stået på?
  • Det kan være tegn på en underliggende sygdom, evt hvis der døjes med hårboller
  1. Har du tjekket at der ikke er skader i svælget?
  • Det er ikke første gang at en kat får slugt et stykke et eller andet der sidderr så man ikke lige kan komme til at se det når man kigger tænderne[/QUOTE]
  1. Denne gang har det stået på i et par dage. Men i dag har han ikke været så slem :-). Han går stadig med lige så snart vi går i køkkenet. Det er helt tydeligt, at han gerne vil have mad eller guf, men det jeg serverer er bare ikke godt nok. Han virker kræsen, og jeg ved ikke hvad jeg skal byde ham. Han har ikke siddet og miavet og jamret alene i køkkenet i dag. Men han har til gengæld været meget kærlig:hjerte:. Yderligere går han fint på bakken, og det han afleverer ser normalt ud.

  2. Svælget har jeg ikke fået tjekket, men det må være næste skridt - det havde jeg slet ikke overvejet.

Det skulle man tjekke.

Dog som nævnt, virker det som om han gerne vil have mad/guf, men at det jeg serverer ikke lige, var det, han havde forestillet sig. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man lokker en kat til at smage på noget nyt og kan få den til at spise op