Hejsa.
Jeg er den søster anika snakker om. Jeg er ikke selv asetro. Men det er mine børns far, og hans nærmeste familie. Jeg har ikke været så god til at sætte mig helt ind i sagerne men jeg ved dog, at julen under ingen omstændigheder er kristen.
Julen, i asetroen, er som du selv nævner omkring et solhverv. Vikingerne fejrede at lyset nu vender tilbage, og uden at være sikker, så mener jeg at det var en 7-dages fest. Kirken tog festen til sig, og kaldte den jul - kristi fødsel - for at lokke vikingerne til kristendommen, uden at få ballade, for manglende fest - kort sagt ikke…
En knæsætning er IKKE det samme som en dåb… En dåb, betyder at man som kristne forældre, siger ja til troen på gud, for sine børn - som senere selv siger ja (måske) ved konfirmationen.
En knæsætning er, at faren - eller ham som banrets mor er sammen med - vedkender sig barnet, og byder det velkommen i sin slægt, oftest først når de er et par år gamle, fordi barnet skal “bevise” at det er levedygtigt.
Juletræet har intet med hverken asetroen at gøre, eller for den sags skyld jesus. Juletræet er en tysk tradiotion, som spredte sig til danmark tidligt i 1900-tallene vist, er dog ikke sikker, måske var det endnu tidligere… Men altså juletræet er ikke religiøst betinget, det er faktisk kun til pynt…
Vi holder jul, præcis som alle andre. og det gør vi fordi det er en rigtig hyggelig tradition… Ud over det, så holdes der et blot på blandt andet vikingepladsen i frederikssund, som min svigerfar står for, da han er gode. (en gode kan man godt sammenligne med den kristne præst)
Jeg tror heller ikke vikingerne gav hinanden gaver. De holdt deres vintersolhverv, fejrede lysets tilbagevenden (den 21. vel at mærke) og festede til de drattede omkuld. Det nærmeste man kommer gave-uddeling, er at festen måske højst sandsynigt har været et sammenskudsgilde, af de råvarer de forskellige familier lå inde med…
Det er vidst det nærmeste jeg kommer, ellers må jeg spørge ungerne farfar, hvis nogen vil vide noget mere konkret og sikkert…
I øvrigt, så ville jeg, i dit tilfælde, købe en lille symbolsk gave til barnet, og selv give den til ham/hende den dag, nærmest jul, i ses. og så ellers skide højt og flot på de voksne… havde de nu været jehovas vidner va det noget andet, for de MÅ ikke fejre julen jo…