Jeg har et ejendommeligt spørgsmål

Jeg vil sige den eneste ting jeg gør kristent i henhold til julen det er altså nogle af julesangene.

Jeg er meget glad for “Et barn er født i Betlehem” Jeg synes den er smuk. Jeg kan rigtig godt lide melodien. Det er nok det mest kristne jeg kan få oppet mig til :slight_smile:

Ja Gry har ret - mange af de sange er altså så gode:-) Dejlig er den himmelblå er også smuk - desværre synger vi forfærdeligt i min familie, men det kan vi jo ikke gøre for:-)

din svigerinde er vist bare f… up i sit lille hovede. for det har da vist ikke noget med hendes tro at gøre.

og lys fest, æde gilder og andet i den dur er ældre traditioner end selve julen s prøv at google yule, vinter solhverv, julebukken
og at tro på nisser virker heller ikke til at harmonere ret godt med at tro på gud. der er sgi mig bekendt ikke mange nisser i biblen. nisser er en skøn personificering af naturens kræfter.

og så har kristendommen behændigt napset med arme og ben i mange kulturer for at gøre sig så " slugbar" som muligt s helt forståeligt - og kilde til mange timers spændende læsning. solen er et meget godt eksempel - solkors, glorier osv.

A Cross of St. Peter is an inverted Latin cross"Peter cross" redirects here. For other uses see Peter Cross (disambiguation)
The Cross of St. Peter (officially known as the Petrine Cross or colloquially Peter’s Cross) is an inverted Latin cross traditionally used as a Christian symbol, but in recent times also used widely and incorrectly as an anti-Christ symbol, a common misconception. The correct symbolism for the anti-Christ is a inverted crucifix with Jesus Christ hung inverted upon the crucifix.

nå ja - tilbage til julen - hvor mange juletræer er der i biblen ?

jeg har al respekt for de som ønsker at fejre julen i religiøst øjemed, da det er en hyggelig begivenhed, men der skal også være mulighed for at fejre den uden skæve sideblikke til de som vælger en anden vej. jeg selv elsker jul. men ikke som en hedensk offer fest, kristen fødselsdag eller noget andet. det er hyggeligt på linje med sankt hans fester ( meget ukristent forøvrigt). grill fester, julefrokoster og fastelavns fest.

kærlig jule hilsen kira som hverken er døbt eller konfirmeret. men som bakker op om at vores kulturarv bliver bevaret i alle aspekter, samt de værdier som samfundet bygger på.

Jeg forstår dig godt.
Det er mere princippet i at hun får det til at lyde osm om kristendommen er SÅ forfærdeligt - men vi kan da godt liiiiiige lade som om julen intet har med den at gøre.
Man BEHØVER jo ikke fejre julen. Vores naboer havde bestemt en lækker aften, med den dejligste mad og de gav hinanden gaver. Men de fejrede ikke noget :slight_smile: Det var bare en speciel familieaften for dem…

JULEN bliver holdt pga man fejre jesus fødselsdag. Den dag. At han er født en anden dag, er ligegyldigt - i år blev min fødselsdag hold d. 15, men er d. 22. Det kan man jo sagtens. Jesus fødselsdag bliver holdt d. 24 december i DK og vi fejre den med JULEN.
Hvis man holder jul, støder man også ind i kristendommen - som i selv siger kommer julesangene osv… Så hvis din svigerinde går op i at hun er 100% asetro og direkte har kommenteret at hun ikke vil have med kristendommen at gøre, så burde hun ikke holde jul.

Personligt havde jeg ikke givet nogen gaver til dem. Jeg ville overvejer det, hvis de gav en gaver… Men generelt ville jeg sidde med samme sådan “arg” følelse som dig…

I princippet, så er det jo noget pjat. Der er jo samme “kulturarv” omkring et bryllup… Stor hvid kjole, præst… Der er ikke mange mennesker i dag, der siger deres bryllup har NOGET med Gud at gøre.

Når det er sagt… Så synes jeg det er fantastisk at folk gør de ting… Altså at man eksempelvis holder jul, for ens børns skyld osv. Men man må også bare stå ved det, og lade være at sige det er hyklerisk…

• og sådan fejrer mange jo stadig jul, kristne eller ej …

Det vil du heller ikke kunne finde noget om i Bibelen …

[quote=Annette O;313205]Tilbage til parret som har fravalgt at døbe deres barn. De mener det er hyklerisk at døbe barnet da de ikke tror på Gud eller Jesus.

Nu kommer så mit prekære spørgsmål, jeg har tænkt meget over de sidste dage.

De vil gerne fejre julen med dans om træet, gaver og det hele, men er det ikke en smule dobbelmoralsk eller måske endog hyklerisk??[/quote]

Nej, for hele det ræs har ikke så meget med kristendommen at gøre, det er netop overleveret fra vikingernes solhvervsfest meget af det …
Rent teologisk er julen ikke den største kristne højtid, det er påsken …

NP

Man kan altså godt holde en jul helt uden kristendom - også selvom man egentlig tilhører folkekirken :wink:

I min familie er det mange år siden vi har sunget en julesang og vi går ikke i kirke.

Vores juleaften går ud på at spise noget god mad, være sammen, pakke nogle gaver op og spille lidt spil - altså familiehygge. Men jeg kan godt nok ikke se et glimt af kristendom - jo et lille bitte glimt er der i og med der i år er en stjerne i toppen af juletræet. For mig handler julen om kærlighed og medmenneskelighed og det behøver ikke have noget som helst at gøre med kristendommen, da alle mennesker bør kunne nære kærlighed for deres næste uanset tro.
Julepynten består af nisser og hjerter - har altså heller ikke ret meget at gøre med kristendommen :slight_smile:

Det er ikke fordi vi har sat os for det ikke skal have noget med kristendommen at gøre for vi tilhører alle folkekirken…vi gør det bare ikke og det er ikke det julen handler om for os.

Desuden holdt man altså også fest om vinteren inden kristendommen vandt indpas :wink: Jeg synes julen er for alle der har lyst til at være med. Selv hvis man holder en kristen jul så handler det om kærlighed til sin næste og fejringen af en mand, der var der for alle mennesker - det er altså ikke særlig medmenneskeligt at udelukke nogle mennesker bare fordi de ikke tror på det samme som en selv…efter min mening. Julen handler for mig om at give og ikke om at få - jeg vil med glæde give gaver ud uden at få nogen og jeg kan ikke hidse mig op over at give til nogen der ikke giver mig noget. Det jeg til gengæld kan blive irriteret over er mennesker, der tror julen handler om at få og jeg kan godt forstå Annettes irritation…men det er jo ikke drengens skyld, så jeg ville give ham en gave alligevel :slight_smile:

u har jeg ikke læst hele tråden, men min søster og hendes eks. (de har to børn sammen) er i asetroen, Altså de nordiske guder.
De er f.eks. på vikingepladsen i Fr.sund hvert år om sommeren, og jeg ved der lige har være julemarkedet.

Men de døbte heller ikke deres børn i kirken, de holdt det der hedder en knæsætning. Som så vidt jeg forstod er at faren til barnet skal erkende foran de mennesker der er med, at han er faren og vil være der for barnet.

Men de holder jul osv. sammen med os andre, ved ikke om det er en del af troen. Kunne være jeg skulle bede min søster komme på banen i denne tråd. hun kan evt. skrive fra min profil.

Men jeg vil da lige prøve at høre hende ad.

[quote=Abaddon;314489]Jeg forstår dig godt.
Det er mere princippet i at hun får det til at lyde osm om kristendommen er SÅ forfærdeligt - men vi kan da godt liiiiiige lade som om julen intet har med den at gøre.
Man BEHØVER jo ikke fejre julen. Vores naboer havde bestemt en lækker aften, med den dejligste mad og de gav hinanden gaver. Men de fejrede ikke noget :slight_smile: Det var bare en speciel familieaften for dem…

JULEN bliver holdt pga man fejre jesus fødselsdag. Den dag. At han er født en anden dag, er ligegyldigt - i år blev min fødselsdag hold d. 15, men er d. 22. Det kan man jo sagtens. Jesus fødselsdag bliver holdt d. 24 december i DK og vi fejre den med JULEN.
Hvis man holder jul, støder man også ind i kristendommen - som i selv siger kommer julesangene osv… Så hvis din svigerinde går op i at hun er 100% asetro og direkte har kommenteret at hun ikke vil have med kristendommen at gøre, så burde hun ikke holde jul.

Personligt havde jeg ikke givet nogen gaver til dem. Jeg ville overvejer det, hvis de gav en gaver… Men generelt ville jeg sidde med samme sådan “arg” følelse som dig…

I princippet, så er det jo noget pjat. Der er jo samme “kulturarv” omkring et bryllup… Stor hvid kjole, præst… Der er ikke mange mennesker i dag, der siger deres bryllup har NOGET med Gud at gøre.

Når det er sagt… Så synes jeg det er fantastisk at folk gør de ting… Altså at man eksempelvis holder jul, for ens børns skyld osv. Men man må også bare stå ved det, og lade være at sige det er hyklerisk…[/quote]

Det er da overhoved ikke det samme! Julen kommer af Yule - læs mit link! Yule er en hedensk fest som blev overtaget af kristendommen da de ikke kunne afskaffe de hedenske helligdage og fester.

Du holder heller ikke din fødselsdag 3-4 måneder før det rent faktisk ER din fødseldag. Jesus blev født i foråret IKKE i december!

Bryllup er præcis det samme. I gamle dage blev man håndfæstet og parrets hænder blev bundet sammen og en del af legene var for parret at prøve at snige sig bort fra festen så de kunne fuldbyrde ægteskabet, og gæsternes opgave var at prøve at få dem til at blive - det var datidens selskabslege.

Det med den hvide kjole er en meget sen tradition som en engelsk dronning gjorde og resten af verden så har adopteret.

At holde en fest hvor familien samles og man giver hinanden gaver kan jeg ikke se det hykleriske i. At blive gift på rådhuset i stedet for en kirke hvis man ikke er kristen mener jeg er den ENESTE rigtige måde at gøre det på - ellers er det at holde en religion for nar…i mine øjne(!). De blev jo håndfæstet på asemaner bagefter (måske ikke med alle de nordiske traditioner og lege - men de var sgu også ret blodige med mange af deres ting dengang). Konceptet er blot at hvis ægteskabet skal gælde lovmæssigt i papirsager m.m. og have indflydelse på børnene så SKAL de som det mindste op forbi rådhuset. Jeg mener ikke at en asevielse giver en de fordele og ulemper der følger med et kirkebryllup / rådhusbryllup fordi det ikke er fuldt godkendt som ægteskabsbindende - men den er jeg ikke heeeelt sikker på.

Hejsa.

Jeg er den søster anika snakker om. Jeg er ikke selv asetro. Men det er mine børns far, og hans nærmeste familie. Jeg har ikke været så god til at sætte mig helt ind i sagerne men jeg ved dog, at julen under ingen omstændigheder er kristen.

Julen, i asetroen, er som du selv nævner omkring et solhverv. Vikingerne fejrede at lyset nu vender tilbage, og uden at være sikker, så mener jeg at det var en 7-dages fest. Kirken tog festen til sig, og kaldte den jul - kristi fødsel - for at lokke vikingerne til kristendommen, uden at få ballade, for manglende fest - kort sagt ikke…

En knæsætning er IKKE det samme som en dåb… En dåb, betyder at man som kristne forældre, siger ja til troen på gud, for sine børn - som senere selv siger ja (måske) ved konfirmationen.
En knæsætning er, at faren - eller ham som banrets mor er sammen med - vedkender sig barnet, og byder det velkommen i sin slægt, oftest først når de er et par år gamle, fordi barnet skal “bevise” at det er levedygtigt.

Juletræet har intet med hverken asetroen at gøre, eller for den sags skyld jesus. Juletræet er en tysk tradiotion, som spredte sig til danmark tidligt i 1900-tallene vist, er dog ikke sikker, måske var det endnu tidligere… Men altså juletræet er ikke religiøst betinget, det er faktisk kun til pynt…

Vi holder jul, præcis som alle andre. og det gør vi fordi det er en rigtig hyggelig tradition… Ud over det, så holdes der et blot på blandt andet vikingepladsen i frederikssund, som min svigerfar står for, da han er gode. (en gode kan man godt sammenligne med den kristne præst)

Jeg tror heller ikke vikingerne gav hinanden gaver. De holdt deres vintersolhverv, fejrede lysets tilbagevenden (den 21. vel at mærke) og festede til de drattede omkuld. Det nærmeste man kommer gave-uddeling, er at festen måske højst sandsynigt har været et sammenskudsgilde, af de råvarer de forskellige familier lå inde med…

Det er vidst det nærmeste jeg kommer, ellers må jeg spørge ungerne farfar, hvis nogen vil vide noget mere konkret og sikkert…

I øvrigt, så ville jeg, i dit tilfælde, købe en lille symbolsk gave til barnet, og selv give den til ham/hende den dag, nærmest jul, i ses. og så ellers skide højt og flot på de voksne… havde de nu været jehovas vidner va det noget andet, for de MÅ ikke fejre julen jo…

Spændende indlæg Annikas søster :thumbup::smiley:
det kunne være man skulle læse lidt om Ase-tro - jeg synes der er sådan lidt “power” bag Ase-troen.

Vedr. trådens emne:
Folk må jule alt det de vil for min skyld uanset hvilken tro de har. jeg synes ikke det er hyklerisk. Nu fejrer vi jo også lige pludselig halloween, thanksgiving og Valentines day sniger sig også ind på os. Vi virker som om vi suger til os, af alt hvad der kan skabe lidt tradition her i vores moderne samfund, hvor alting går så stærkt og alting på politisk korrekt vis er “lige rigtigt”. Det tror jeg godt kan give lidt “rum og retningsforvirring” og så er disse højtider, mærkedage pludselig noget vi griber efter som lidt underholdning, og samelnde traditioner. Jeg tvivler da på ret mange kender til baggrunden for de forskellige dage.

Gad vide hvornår vi begynder at fejre the 4th of July. :tihi:

[quote=Dorthe Andersen;314646]Spændende indlæg Annikas søster :thumbup::smiley:
det kunne være man skulle læse lidt om Ase-tro - jeg synes der er sådan lidt “power” bag Ase-troen.

[/quote]

Det er meget spænende læsning. Jeg gik i lang tid og troede jeg var asa-troende (for ca 10 år siden) og læste på alt hvad jeg kunne finde om sagn og guder og de gamle skrifter. Fandt dog ud af at jeg ikke er religiøs på nogen måde.

Hvis man vil ha lidt inspiration så findes denne/dette spænende hjemmeside og forum
http://www.kindir.dk/
http://www.kindir.dk/forum/

Jeg bliver simpelthen nødt til at “råbe” lidt op på denne her…

Når du siger at vi danskere fejrer julen en anden dag, end den dag jesus skulle være født, så går jeg ud fra du mener, som amerikanerne blandt andet, at han jo er født den 25. December, og ikke den 24. som vi siger her i DK.
Men de seneste efterforskninger, eller hvad du vælger at kalde dem, siger faktisk at Jesus skulle være født en gang i oktober (mener jeg det var).

Og eftersom at julen i sig selv, jo slet ikke har en disse med kristi fødsel at gøre, fordi julen kom til lææææænge før kristi fødsel, Så synes jeg faktisk det ER hyklerisk at kalde julen for en kristen højtid, OG hyklerisk at sige at Asetroende ikke burde fejre julen…

Hvordan man så vælger at fejre julen, ja det skal jeg sandelig ikke blande mig i da… Jeg er ikke selv asetroende, bare lige for at få det på det rene, til gengæld tror jeg heller ikke på noget andet (eller jo, måske spøgelser, og en enkelt drillenisse), men jeg fejrer altså alligevel julen, på helt almindelig dansk manér. Altså med juletræ, gaver, and, og steg.
For mig at se, er julen en god undskyldning, for at tvinge en fed stemning ind i mit lille hovede, og gøre hinanden lidt glade, fordi man ellers ofte glemmer den slags i løbet af året… Ikke at julen jo skal være en undskyldning for at huske dagens gode gerning, men altså, mere som sådan en ‘husk nu lige alle de andre også ikke’ og ja, alt det der jule tam tam, som oftest ender ud i en rigtig god stemning, over hele landet, 1 enkelt dag om året.

Anyways, Jesus er IKKE lig julen, rent teknisk og historisk set. Og juletræet ER kun til pynt, og endda endnu en “stjålen” tradition…

Og forresten så ved jeg at en af dem i blotgruppen ofte giver en lille skål, og en tår, til ‘de små stedlige’ (eller noget i den retning), gad vide om det er nisser??? det skulle jeg måske lige høre ungernes farfar om…

Og så lige for at være sikker, det er ikke for at skælde ud på nogen, men jeg kan ikke holde ud, at man giver jesus skylden for julen :wink: DET er hyklerisk, og kujonagtigt, af de gamle kristne indflyttere…

[quote=Dorthe Andersen;314646]Spændende indlæg Annikas søster :thumbup::smiley:

Vedr. trådens emne:
Folk må jule alt det de vil for min skyld uanset hvilken tro de har. jeg synes ikke det er hyklerisk. Nu fejrer vi jo også lige pludselig halloween, thanksgiving og Valentines day sniger sig også ind på os. Vi virker som om vi suger til os, af alt hvad der kan skabe lidt tradition her i vores moderne samfund, hvor alting går så stærkt og alting på politisk korrekt vis er “lige rigtigt”. Det tror jeg godt kan give lidt “rum og retningsforvirring” og så er disse højtider, mærkedage pludselig noget vi griber efter som lidt underholdning, og samelnde traditioner. Jeg tvivler da på ret mange kender til baggrunden for de forskellige dage.

Gad vide hvornår vi begynder at fejre the 4th of July. :tihi:[/quote]

4th of july… så tror jeg jeg vil være nomade i sudan… eller noget… :wink:

Jeg synes også der er lidt power, over asetroen… der findes nogle bøger, eventyr, som skulle være skide gode historier om aserne, og dem der troede på dem. Det skulle være rigtig godt forklaret hvilken gud der står for hvad… det er vidst en trilogi. 1’eren hedder vidst ‘Erik menneskesøn’ så må i selv finde ud af det der fra… (har dem i skuffen, måske jeg skulle læse dem, næste gang chancen byder sig for en bog :ups: )

Jeg synes også bare at man skal jule løs, hvis man har lyst… uanset ens religiøse overbevisning :wink:

[quote=Troldegaarden;314676]Det er meget spænende læsning. Jeg gik i lang tid og troede jeg var asa-troende (for ca 10 år siden) og læste på alt hvad jeg kunne finde om sagn og guder og de gamle skrifter. Fandt dog ud af at jeg ikke er religiøs på nogen måde.

Hvis man vil ha lidt inspiration så findes denne/dette spænende hjemmeside og forum
http://www.kindir.dk/
http://www.kindir.dk/forum/[/quote]

jeg har ikke lige kigget på dine links, men fedt at du lægger dem ud, så andre interesserede, eller tvivlende, kan se det…

Jeg selv går ikke og overvejer, at erklære mig asetro. Men jeg synes helt klart at det er en af de fedeste religioner. Det er SÅ spændende, og der er ikke 1 gud der styrer alt. Der er til gengæld 1 gud, for hver ting i denne lille verden. kærlighed, vejret, afgrøderne, krig, og meget meget mere…

[quote=mariamiss6;314507]
Juletræet har intet med hverken asetroen at gøre, eller for den sags skyld jesus. Juletræet er en tysk tradiotion, som spredte sig til danmark tidligt i 1900-tallene vist, er dog ikke sikker, måske var det endnu tidligere… Men altså juletræet er ikke religiøst betinget, det er faktisk kun til pynt…[/quote]

Og så må jeg lige rette mig selv… jeg googlede (ja ja, jeg kedede mig, selv på denne tid af døgnet) og juletræet kom tidligt i 1800 tallene…

her et link, til de som kunne være interesserede i læsestof om juletræets ankomst til Danmark…

forresten, jeg googlede fordi jeg kom i tanke om at H.C. Andersen jo har juletræet med i sin historie ‘den lille pige med svovlstikkerne’ Og allerede der var det vidst en dansk tradition med juletræet (han har faktisk også skrevet en historie om et lille juletræ, nu jeg tænker mig om http://www.julidanmark.dk/historier/vis.php?id=5 ), og æhm, ja, vi ved vidst alle at den gamle H.C. ville have været meget gammel idag :wink: