Jeg har et ejendommeligt spørgsmål

Hvis et par fravælger at døbe sit barn, fordi de tror mere på de nordiske guder, så fravælger de vel også kristendommen og det vi (kristne) fejrer, altså sådan noget som jul og påske.

Jeg har været ved at læse lidt om asetro (troen på de nordiske guder) og der kunne jeg finde frem til, at de fejrede vintersolhverv (mener jeg det hedder) med et ordentligt drikkegilde og lidt løssluppen opførsel (ret mig hvis jeg har fået forkert fat på det) men jeg kan ikke finde noget om gaver eller noget i den stil.

Tilbage til parret som har fravalgt at døbe deres barn. De mener det er hyklerisk at døbe barnet da de ikke tror på Gud eller Jesus.

Nu kommer så mit prekære spørgsmål, jeg har tænkt meget over de sidste dage.

De vil gerne fejre julen med dans om træet, gaver og det hele, men er det ikke en smule dobbelmoralsk eller måske endog hyklerisk??

Jeg har det lidt “underligt” med at give gave til barnet, fordi det jo ikke er det de tror på, men samtidig er jeg også måske lidt “snerpet” i forhold til at give dem en gave til barnet, fordi jeg tror det hele er ren hysteri fra kvindens side :?

Det er svært at forklare helt hvad det er jeg mener, men jeg sidder her med en underlig fornemmelse, og ved faktisk ikke helt hvad jeg skal gøre.

Hjælp mig :øhmm:

Det skal lige siges, at jeg har købt en gave til barnet.

Det kommer vel lidt an på, om man fejrer julen som en religiøs begivenhed eller som en kulturel begivenhed? Jeg synes, at der er fint belæg for det sidste, specielt når man har børn, som jeg kan forestille mig gerne vil diskutere juleaften og hvilke gaver de fik, med alle de andre børn, som var “med” til at fejre juleaften.

Jeg er ikke døbt og ej heller konfirmeret, men overvejer pt. om mine børn skal… det er ikke fordi, jeg er troende, men jeg synes, at det er fornuftigt at vide noget om den tro, som vores samfund og kultur trods alt bygger på. Og så ved jeg også godt, at ti års julefornægteri er ved at være ovre for mig. Senest om to år vil der være et massivt julefejringskrav, og det har jeg tænkt mig at bøje mig for.

mvh. tina

Tja - både og vil jeg sige. Det pjank med at danse om træet og give gaver er vel ikke for at fejre Jesu fødsel (Tror jeg nok… er bestemt ikke sikker:ups:).

Måske vælger de at holde jul for hyggens skyld?

Jeg tror at de fleste mennesker holder jul for hyggens skyld og ikke for at fejre Jesus. Det er bare et gæt:)… [I]weeeeee Jesus har snart fødselsdag, det skal da fejres med at købe gaver for flere 1000kr:tihi:

[/I]Men ja - Jeg kan godt forstå du syntes det både er dobbeltmoralsk og hyklerisk:)

[ame]http://da.wikipedia.org/wiki/Jul[/ame]

Jeg synes ikke det er dobbelmoralsk overhoved.

Hvis man vælger at navngive sit barn i stedet for at døbe det, så er det ens egen religiøse overbevisning (eller mangel på samme - om man vil).

Jeg holder ikke jul grundet noget som helst med kristendommen. Jeg holder jul fordi det er det tidspunkt på året hvor nogle mennesker vælger at familien skal samles og spise god mad og hygge, og give hinanden gaver fordi vi elsker hinanden og sætter pris på hinanden, og vil fortælle hinanden at vi er specielle.

Den slags glemmes ofte i dagligdagens trummerum, og hvilken årstid er bedre end at blive husket på kærlighed, end den hvor det er mørkt og koldt og gråt og en smule deprimerende i længden?

Hvis vi endelig skal ind på det, så blev jesus slet ikke født i december. Gamle skrifter og kalendre vidner om at jesus rent faktisk blev født om foråret.

Som med så mange andre hedenske højtider er julen blevet ædt og forandret af kristendommen. Julen kommer af den hedenske højtid Yule. Men de gamle kristne gjorde ligesom de engelske adelsmænd mod skotterne - de avlede dem ud.

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Yule[/ame]

Jeg tror nok at historisk har julen stjålet med arme og ben fra alle vegne. Juletræet er en (ret ny) tysk tradition, lysene og varmen er gammelt, gammelt gammelt, julemaden (og julefrokosterne) er da ret hedensk, ikk? Gaverne … hm ja, hvor kommer de fra? Julesange … hmmm ja - pas! :slight_smile:

Fælles er nok bare det at vi skal hygge os sammen, og sørge for hinanden har det godt her om vinteren, hvor det er koldt og mørkt. Varme, nok at spise, og hygge - holder vinterdepressionerne væk, for at sige det moderne. :slight_smile:

Jeg kan overhovedet ikke så noget hyklerisk i dine venners opførsel. Kunne dog godt se det hykleriske at at lade sig døbe, når man er en lille unge og intet aner om om at tage beslutninger, for f.eks om man vil være religiøs. Det synes jeg er virkeligt langt ude. Og at så mange gør det, gør det dybt useriøst at være kristen, synes jeg i øvrigt også.

Jeg havde en veninde som havde et barn, hun fandt så en ny mand og han var asetroende. Da de så blev gift foregik det på rådhuset med kun 2 vidner, imens stod vi andre ude i en lysning i skoven og ventede på dem. Da de så kom blev de viet på ase-maner, hvilket var en utrolig smuk ceremoni. De fik så også et barn sammen og han blev knæsat istedet for at blive døbt.
De fejrede stadigvæk julen, ikke på helt samme måde som hun gjorde før, men vi byttede gaver osv.

Ved ikke helt om jeg synes det er hyklerisk, men det virker da lidt forkert i mine kristne øjne, at folk som ikke tror på jesus, fejrer hans fødsel.

Tja, nu er julen jo i sig selv en mærkelig højtid - det er jo ikke engang Jesus’ fødselsdag :wink:
og jeg har aldrig forstået hvorfor vi andre skal have gaver når vi fejrer en andens fødselsdag - normalt er det da fødselaren der får gaver :wink:

Så for mig er julen kogt ned til at det er en tradition og der er absolut intet religiøst i højtiden for mig - så derfor synes jeg at man kan give alle gaver uanset deres tro (medmindre de frabeder sig gaver).

Mange tak for jeres svar.

Jeg må nok komme med lidt mere, for at I kan forstå min ambivalens.

Parret er min bror og hans kone. Da de blev gift, fik de alt den hjælp de kunne bede om. Alt ned til mindste detalje blev stillet til rådighed. Det eneste de skulle sørge for var at blive gift :smiley:
Hun brokkede sig fra start til slut, for så var det ene eller andet forkert :thumbdown: Selv bordpyn og farver var forkert til trods for at hun selv havde bestemt farveskala og kategori for pynt. Det eskalerede da hendes søster havde fået lavet noget specielt håndværk design noget til dem i gave, for hun blev fuldkommen tosset og råbte at hun kun ville have penge :doh:

De fik et barn som ikke skulle døbes. Det i sig selv er fair nok og jeg har fuld respekt for det :smiley: Men da han blev navngivet var hun skuffet over, at hun ikke måtte låne dåbskjolen til ham. Den er flere børn i familien blevet døbt i.
For det første var han alt for stor til den, og for det andet ville mor ikke låne ham den, når han ikke blev døbt.
Hun gav udtryk for, at det kunne være dejligt, hvis vi ville give drengen gaver og helst pengegaver, hvilket både jeg og resten i familien kategorisk nægtede, så han fik gaver han kunne bruge.

Vi har ikke modtaget gaver til vores børn ret tit - selvfølgelig hvis det har været af økonomiske grunde er det til at forstå, men de koncentrerer sig ikke om vores børn, kun når det kan komme dem eller deres barn til gode. Ikke engang en sms eller et telefonopkald modtager vi til børnene på fødselsdage, og det sårer mig meget dybt.

Alt skal forgå på hendes præmisser, for hvis ikke det sker, så får hun en depression - og det er ikke engang løgn - det siger hun. Hun holder alle som “gidsler” i hendes magtsyge spil, og jeg er bare SÅÅ træt af det nu. :thumbdown:
Hun siger at kristendommen på ingen måde er noget hun hverken tror på eller vil fejre, men hun vil gerne have (hun er en virkelig gi mig type)

Jeg har mest af alt lyst til at sige, at når de nu har asetroen, så vil jeg respektere dette og vælge gaven fra, men igen, det er jo ikke drengens skyld de er sådan.

Hun lyder da godt nok til at være … ja du ved nok godt hvad jeg mener:).

Må man være så fræk at spørge om de køber til andre juleaften?

[quote=JulleML;313267]Hun lyder da godt nok til at være … ja du ved nok godt hvad jeg mener:).

Må man være så fræk at spørge om de køber til andre juleaften?[/quote]

Ja jeg ved hvad du mener :rock: :stuck_out_tongue:

Jeg tror faktisk ikke de køber til andre børn i år - måske pånær dem i hendes familie. :muhaha:
Jeg har ihvertfald ikke hørt noget fra dem, såå ??

Puhada Anette. Sikke da en kvinde. Jeg forstår dit dilemma. Så har man bare ikke lyst til at være hjertelig og givende når det ryger i sådan et sort hul af grådighed.

Men ja - det er jo ikke drengens skyld. Jeg synes helt klart han skal have en gave. men kun rigtige gaver. ikke penge. hvem ved om de overhoved når frem til drengen.

Annette, for mig lyder det ikke som om dit problem har noget som helst med deres tro at gøre… og jeg kan godt se, det er et træls problem. Jeg ville vælge at give drengen gave i denne omgang, og så senere spørge, om de mener, I fortsat skal være på gave (til børnene) fremover og hvis ja, så evt. aftale et ca. beløb…

Jeg har overhovedet ingen problem med deres tro :ok: Men jeg har et “problem” med hendes væremåde idet hun ikke har noget problem med at modtage, men hun vil ikke give, og det er en af de ting jeg forbinder med julen.
Med det mener jeg at give nærvær, opmærksomhed og meget gerne gaver til børnene, men så er hun pludselig meget asetroende (hvilket hun også giver udtryk for)

Ai det er meget svært at forklare… :øhmm:

[quote=Annette O;313276]Jeg har overhovedet ingen problem med deres tro :ok: Men jeg har et “problem” med hendes væremåde idet hun ikke har noget problem med at modtage, men hun vil ikke give, og det er en af de ting jeg forbinder med julen.
Med det mener jeg at give nærvær, opmærksomhed og meget gerne gaver til børnene, men så er hun pludselig meget asetroende (hvilket hun også giver udtryk for)

Ai det er meget svært at forklare… :øhmm:[/quote]

Jamen, hun lyder bestemt også ski’ træls!! Kan du/I så ikke lave en aftale med din bror i stedet?? :slight_smile:

Det ved jeg sandelig ikke… Den er svær.

Jeg fejrer fx kun jul fordi mine forældre ville blive så triste uden mig der så det kan jeg ikke byde dem, men det er jo ikke min højtid. Nytår falder i februar for mig, så det fejrer jeg to gange:-)

Men jul… hvert år forsøger jeg at få dem til at droppe gaver til mig, men de nægter. Så det ser ud til, at jeg er frataget valget - uanset religion:-)

Hvad andre gør, blander jeg mig ikke i

Det ved jeg sandelig ikke… Den er svær.

Jeg fejrer fx kun jul fordi mine forældre ville blive så triste uden mig der så det kan jeg ikke byde dem, men det er jo ikke min højtid. Nytår falder i februar for mig, så det fejrer jeg to gange:-)

Men jul… hvert år forsøger jeg at få dem til at droppe gaver til mig, men de nægter. Så det ser ud til, at jeg er frataget valget - uanset religion:-) Allerhelst ville jeg kun give børnene, men det vil resten af familien ikke være med til.

Hvad andre gør, blander jeg mig ikke i, men jeg må indrømme, at jeg forstår dig. At ville modtage men ikke give det er noget rod…

For mig at se har jul intet at gøre med ens tro, medmindre man selv lægger det ind i den med f.eks. afsyngelse af salmer og kirkegang.

Jeg synes derfor ikke at det er spor hyklerisk at fejre jul, selvom man er ateist, jøde, buddist eller andet.

Kirkebryllupper og dåb er en helt anden sag.

Men som andre har skrevet, er der vist helt andre aspekter i den her historie.

Jeg vil godt skrive under på at hun er sær… Kan - i forbindelse med deres bryllup - fortælle at hun blev SÅ skuffet over vores moster. Moster er rigtig kreativ og havde lavet et hamrende flot fad i glas, men det faldt bestemt ikke i god jord. Den eneste kommentar hun gav (til os) om fadet var, at det var en skam hun ikke kunne få pengene tilbage for det.

Hun er dybt underlig, og een ting er sikkert. De får KUN gaver til drengen - aldrig penge - for jeg ved ikke om de går til ham eller hende.

Tjaeh - det er faktisk sådan vi har gjort i vores familie? :slight_smile: Dog uden at være hysteriske eller reklamere med det -tihi

Hverken min lillebror eller jeg er døbt. Vi er navngivet. Stille og roligt og på præstens kontor (og min far der pyldrede fordi præsten røg -høhø)

Men vi har altid fejret jul, det har aldrig handlet om kristendommen. Det er en god tid på året hvor vi spiser god mad og hygger os sammen. Vi giver foriøvrigt heller ikke gaver for nær så store beløber som jeg kan høre at andre familier gør :slight_smile:

Vil lige tilføje, at min far er overbevist ateist og min mor er buddist og ingen af os børn er døbt. Men juletræ og gaver osv. har vi altid haft :slight_smile:

At jeg selv senere er blevet kristen har for mig intet at gøre med den jul, jeg fejrer (der ligner mine forældres jul så meget som muligt) :slight_smile: