Jeg har fået hund

Eftersom det er blandinger, så kan de ikke renavles… så jo - de VIL begynde at fælde…
Designerhunde er ikke andet end 1 generations blandingshunde med fine navne :wink:

Er det helt korrekt Ann? Jeg mener de har arbejder med nogle egenskaber på de seriøse kenneler for at få godkendelser på sigt?

[QUOTE=Ann K;1092027]Eftersom det er blandinger, så kan de ikke renavles… så jo - de VIL begynde at fælde…
Designerhunde er ikke andet end 1 generations blandingshunde med fine navne ;)[/QUOTE]

Det er jo ikke altid første generation, min er vel 2 eller 3? Og han fælder altså ikke.

min gamle gen-gen bo har fået en doodle… den er voksen - en omplacering :slight_smile: jeg spurgte hvad den vejede og hun sagde lidt over 20 kg… der er kongepuddel bag :slight_smile:

Til TS: Nåårh hvor er han sød! :inlove:

Tillykke med ham.

Okay. Jeg må vente og se. Der er heller ikke noget at gøre ved det nu :slight_smile: nu er han her jo :wink:

[QUOTE=Sheer;1093362]Til TS: Nåårh hvor er han sød! :inlove:

Tillykke med ham.[/QUOTE]

Mange tak :slight_smile: det synes jeg også :slight_smile:

Ja jeg kender et par stykker - to hentet i UK - deres opdræt arbejder frem mod en racegodkendelse. Der ligger også flere generationer bag, og som vi kan se med andre racer, så tager det egentlig ikke mange generationer at skabe en ny variant ved at udvælge på specifikke egenskaber.

Alle racer er i øvrigt startet et sted - fx var det et tilfælde, at Golden Retriever blev gylden, fordi ham, der startede den race bedre ku lide den farve end den sorte variant. De ku ha heddet Black Retriever :wink: Og Dobermans hunde brugte han i sit arbejde som skatteopkræver - og sådan kan man blive ved.

Raymond Choppinger kan fortælle en masse om det. Han var med til at bringe en del af de selvstændigt hyrdende racer til USA - og navngive dem - og i de kuld de valgte hundene fra var der hvalpe i alle farver - de ku godt lide de lyse, derfor kom mange af dem til at se sådan ud i “racen”. Choppinger skelner mellem racer og såkaldte “landbreeds” - og så de originale tamhunde såsom fx min Hugo, hvor man er så udhvisket racemæssigt og så miljøformet over generationer som gadehund, at det ikke længere giver mening at tale om racer i ham.

[QUOTE=lenschow;1093489]Ja jeg kender et par stykker - to hentet i UK - deres opdræt arbejder frem mod en racegodkendelse. Der ligger også flere generationer bag, og som vi kan se med andre racer, så tager det egentlig ikke mange generationer at skabe en ny variant ved at udvælge på specifikke egenskaber.

Alle racer er i øvrigt startet et sted - fx var det et tilfælde, at Golden Retriever blev gylden, fordi ham, der startede den race bedre ku lide den farve end den sorte variant. De ku ha heddet Black Retriever :wink: Og Dobermans hunde brugte han i sit arbejdesom skatteopkræver - og sådan kan man blive ved.

Raymond Choppinger kan fortælle en masse om det. Han var med til at bringe en del af de selvstændigt hyrdende racer til USA - og navngive dem - og i de kuld de valgte hundene fra var der hvalpe i alle farver - de ku godt lide de lyse, derfor kom mange af dem til at se sådan ud i “racen”. Choppinger skelner mellem racer og såkaldte “landbreeds” - og så de originale tamhunde såsom fx min Hugo, hvor man er så udhvisket racemæssigt og så miljøformet over generationer som gadehund, at det ikke længere giver mening at tale om racer i ham.[/QUOTE]
Ja, ludvigs forældre er hentet i tyskland, og hun vil gerne låne ham senere til et par kuld hvis jeg ville blive ved med at have ham fertil, så hans gode “raceegenskaber” kan blive førrt videre :slight_smile: og ja, alle racer starter et sted, og jeg er sådan set ligeglad med om vi kalder ham det ene eller andet, for jeg skal også starte et sted, og jeg er sikker på.det her er det bedste sted for mig at starte :slight_smile:

Enig - jeg vil gerne ha en en dag - de jeg har mødt er SKØNNE og enorm trænbare

Ja, det er han skam også. Det er bare som om han glemmer at han er det når vi går ind i hundeskoven. Så står jeg der og råwer og råwer, og jeg kan se han høre mig, men alt pli hænger han ved indgangen sammen med hans almindelige hørelse - han er simpelthen vildøv, og stædig som et æsel… Hvis han synes vi skal hjem for tidligt planter han sin popo i græsset eller går lidt med og render så tilbage igen… Bølle siger jeg bare!

Det har de gjort de sidste 20 år - uden at være kommet et skridt videre… bla har man ikke lavet en fælles standard eller indgået et registrerings- og avls(sam)arbejde med en etableret kennelklub.
Det er og bliver blandinger med fine navne :slight_smile:

Og jeg har aldrig rigtig forstået meningen med at lave disse blandingshunde med vilje.

(Den der med golden retrievers… ja, - og det er bla også derfor at der kommer gule flatcoatede - man delte de to varianter til hver sin race og arbejdede så med er perfektionere dem)

Sagt af hende, der stadig savner den der Afrikanske Slædehund, korthårsvarianten, kaldet Sif :wink:
En hund, der betød så meget, at mit kennelmærke, som skal bruges til at lave renracede hunde, er hendes kælenavn - SifSaf…

Ja jeg ved for lidt om dem til at udtale mig skråsikkert, men jeg ved, at de jeg kender har ens egenskaber - tror jeg kender 5. Men når man arbejder med noget nyt møder man jo mange fordomme, og det gør man nok også som ejer af sådan en hund ku jeg forestille mig. Derfor skal man være meget afklaret før anskaffelsen, så man kan tåle kritikken - måske fra folk, der tror de er eksperter på racen men som kun ved en brøkdel. Jeg har ikke selv haft fingrene i Labradoodles avlsprogrammer, så jeg kan kun sige, at jeg anser dem for en hund med mange fællestræk som jeg oplever, når jeg arbejder med dem, at det er lykkes ganske godt at forfine og give videre

Tiden flyver afsted, og min basse er nu lige omkring 8,5 måned. Vi kæmper på hundemarken - Han hænger ørene ved lågen! Han er ved at udforske hvad det dersens med damerne nu er for noget - og kastraterne! Han danser lige på linien, hvor han stadig kan provokere de andre hunde, uden at få alt for mange øretæver, og han kan finde på at puste sig op overfor andre hanhunde i samme alder - kort sagt, han er vist som alle andre hanhunde i den alder, alt i mens jeg rende i røven og siger Nej, ned, stop, slut, med videre. Vi har utrolig meget glæde af ham, og går mange ture. Han kan de basale øvelser, sit, dæk, stå, bliv, pote, high five, dobbelt high five, i kurven, ud af køkkenet, ind til far, på plads, gå plads, min, ja, nej og mange flere. Lige pt øver vi os på at lære ham at bære og at samle ting op. Jeg kan godt mærke det bliver sværere øvelser vi starter på. Særligt det med at samle op bliver svært, i det han ikke vil have noget i munden - han spytter det ud, derfor er jeg begyndt at vænne ham til hans dummie når vi går frem og tilbage mellem bil og lejlighed, hvor han skal bære den, og her til eftermiddag gik han faktisk hele vejen med den, uden at smide den. Jeg håber han den vej rundt lærer at have den i munden. Derudover arbejde vi på fremadsendelse, som vi skal bruge, når han kan starte til agility. Derudover er han nu en basse der er 46 cm over skuldrene, og som vejer 14 kg. Det er min drøm at han lægger et par kg på siddebenene, jeg synes han er lidt tynd, men han dosere selv sin mad, og spiser ikke mere uanset hvordan jeg gør det. Til sidst er der et fint billede, fra bassens 7 måneders fødselsdag.

Hvor ser han altså sød ud :slight_smile:

Hvor mange generationer skal der egentlig til for at man kan snakke om at noget er “renavlet”? er det når der kun er samme race synligt på stamtavlen eller skal man længere tilbage?

Hvis en 3-4 generations labradoodle ikke fælder og bliver krydset med en anden 3-4 generations labradoodle der heller ikke fælder… så er der vel en pæn chance for at afkommet HELLER ikke fælder … eller hvad?

Fældning er vel, som alle andre egenskaber, noget man kan styre et godt stykke hen ad vejen med målrettet avlsarbejde? Lissom med hårløse/hårfagre katte?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1128049]Hvor ser han altså sød ud :slight_smile:

Hvor mange generationer skal der egentlig til for at man kan snakke om at noget er “renavlet”? er det når der kun er samme race synligt på stamtavlen eller skal man længere tilbage?

Hvis en 3-4 generations labradoodle ikke fælder og bliver krydset med en anden 3-4 generations labradoodle der heller ikke fælder… så er der vel en pæn chance for at afkommet HELLER ikke fælder … eller hvad?

Fældning er vel, som alle andre egenskaber, noget man kan styre et godt stykke hen ad vejen med målrettet avlsarbejde? Lissom med hårløse/hårfagre katte?[/QUOTE]

Jeg må være dig et svar skyldig på det med at være renavlet. Man kan jo endnu ikke få stamtavler på dem i Danmark. Jeg ved også, at de for nogen, uanset hvor meget vi hopper og danser, aldrig bliver renavlet, eller en race. Det kræver nosser og en god evne til at vende det døve øre til, at have sådan en hund. Der er en del irritation, særligt fra labradore og puddel opdrættere, måske fordi labradoodle hvalpe er dobbelt så dyre som de to racer når de er rene. Og jeg kan godt forstå irritationen over det, men det er jo udbud og efterspørgsel der sætter prisen. Derudover ved jeg, at der er nogen der krydser puddel ind igen, for at fremavle det allergivenlige, men i den kombination mister man nok lidt af temperamenter, så det er jo en balancegang uden lige, i det avlsarbejde. Men han er en skøn og utrolig nem hund.

Du bliver altså nødt til at poste nogle flere billeder! :muhaha:

Jeg må få taget nogen, når jeg får min mobil tilbage fra reparation :wink:

Aha. Jeg tro’de faktisk der var stamtavler på dem :slight_smile: Der kan man se. Tak for forklaringen :slight_smile: Så en Labradoodle er en labrador i sind, med en puddels hjerne og delvis pels? (undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, jeg ved meget lidt om hunde :))

Ja, som udgangspunkt. Jeg vil dog sige, at min i hvertfald har lidt mere kant end en labrador, hvis der giver mening? Derudover er det eneste han har fra puddelens pels at han stort set ikke fælder, og så lidt krøl. Han pels er meget kort og helt tæt :slight_smile: