Jeg mangler lidt hjælp!

Jeg har lige fået test resultater på PK-def af Face og KeKe,
Face er Normal hvilket vel vil sige, at hun ikke er bærer, - men KeKe er :
Heterozygous Vil det sige, at han er bærer? og vil det sige, at hvis han parer Lille Fisen som jeg ved er bærer, løber jeg en risiko for, at få syge killinger?

Cats og Conni

Hvis PK-def er simpelt recessivt, er det ikke tilrådeligt at parre to bærere sammen, da det kan give syge killinger.

Tak, det må jeg undersøge!! Det er jo helt nyt for mig med PK-def da det jo ikke er et ptoblem hos burmeserne ( vi har andet! :?) og også ret nyt hos Singapuraerne ,- hvor jeg først for nylig fik, at vide af opdrætter,- , at Lille Fisen er bærer! ( men det har været dejlige 7 år uden arvelige sygdomme:) )

Cats og Conni

En bærer bliver aldrig syg, men den kan give egenskaben videre. Recessive egenskaber skal nedarves fra begge forældre, derfor er det ikke godt at parre to bærere.

Hvis genet der er recessivt nedarves efter simpel Mendelsk Lov, vil sansynligheden for syge killinger være 25%, 50% af killingerne vil bære genet. Hvis altså begge forældre er bærer af genet.

PK er noget singapuraen har fået ind via abyen. Det er en recessiv sygdom så når du har en bærer ( heterozygot) så skal han altid parres med en hunkat
der er testet negativ/normal. Og så skal du tænke på at teste afkommet der skal gå videre i avl med mindre de parres til partnere der er testet normal/fri for PK.

Du bør faktisk også teste for PRA - for der er helt sikkert en risiko for at singapuraen kan have fået det også med fra abyen :frowning:

Også den type PRA vi kender hos abyen er recessiv. Så igen her skal du bare sikre dig at mindst en af de katte du parrer sammen er testet fri/normal for PRA.

En heterozygot ( bærer) af PK/PRA kan aldrig udvikle sygdommen så ikke mindst i en lille race er det vigtigt at bruge bærere. Men det kræver altså at du tester partnere til den kat der er bærer OG afkommet.

Du kan teste for PRA og PK samtidig - så giver i hvert fald UC Davis rabat.
De har sådan en “pakkeløsning” der er lavet netop til vores racer.

Held og lykke med det.

Tak Teresa.

I dag har jeg mailet med " Lille"Fisens " opdrætter, og hendes udsagn om at min kat er bærer beror på,, at hun ved at Lille Fisens mor har lavet syge killinger, men hun har ikke testet Lille Fisens far, - - - -  så  nu må jeg så få hende testet, - - -  heldigvis er hendes datter Face of an Angel nu testet "normal" , - -    men  jeg vil så også lade dem teste for PRA , selvom det  slet ikke har været nævnt som "problem"  endnu!!  

Lige nu er status :Spookipaws Mis Sophia ( ´Lille Fisen) Måske bærer af PKdef genet ? , Datter Abénés Face of an Angel" Normal og Male KeKe = bærer .
TAK for hjælp og “omsorg” for en lille race!

Cats og Conni

Jeg kan kun håbe at flere ( alle) Singapura opdrættere kommer igang med at teste. Ikke mindst for PK som kan være en dødelig sygdom. Og som ikke sjældent først viser
sig når katten er flyttet til et nyt hjem. Når det gælder PRA bliver katten “kun” blind - men det er jo alligevel ikke noget man ønsker for sine katte.

Det er jo så dejligt nemt at få testet idag. Man kan lave hele testen selv og det koster langt mindre at teste kattene end at stå med syge/blinde katte.

Og som sagt - man kan så med god samvittighed bruge bærere i avlen. Det er der mange fornuftige aby og somali opdrættere der gør. Netop for at holde en bred genepulje og fordi
vi ved at vi kan teste for sygdommene. Sålænge man ALTID sætter en normal/fri PK/PRA kat sammen med en bærer så kan man ikke få problemer ( med de to sygdomme i hvert fald).

Det er ofte sådan at det kan tage lidt tid før racens opdrættere følger med når det gælder nye teste. Og selvfølgelig skal der være belæg for at gå igang med en ny test.
Men omvendt må man jo sige, at netop med en ny race er det jo vigtigt at få testet så man ved hvor man står - og inden man laver syge katte som giver
racen et dårligt ry.

Jeg synes det er virkelig godt at høre at du har valgt at teste. Og selvfølgelig er det skønt når man får en test tilbage hvor katten er fri. Det gør livet nemmere. Men en bærer
er altså ikke jordens undergang - blot en kat der skal bruges med omtanke.

Iøvrigt - når det gælder PRA så er et af problemerne at det er en snigende sygdom - det betyder at katten bliver langsomt blind. Og dermed “vænner” sig til det. Og det betyder
at man ikke nødvendigvis kan se på katten at den er blind eller på vej til at blive det. Indenfor aby og somali kan det ske så sent i kattens liv at den faktisk først
begynder at blive blind i 7- 9 års alderen. Derfor er testen så skøn at have. Man KAN også få en øjendyrlæge til at checke katten ( det gør de ved at lyse ind i øjet og se om
der er forandringer) - den metode brugte vi jo før DNA testen fandtes og nogen bruger den stadig som en ekstra sikkerhed.

Det kan jo være at I har været heldige ikke at få PRA med i jeres race. Men en test vil kunne sige det. Hvis alle Singapura blev testede og testede negativ/fri/normal for PRA
så vidste I at racen ikke havde PRA.

[QUOTE=conninissen;812984]Tak Teresa.

I dag har jeg mailet med " Lille"Fisens " opdrætter, og hendes udsagn om at min kat er bærer beror på,, at hun ved at Lille Fisens mor har lavet syge killinger, men hun har ikke testet Lille Fisens far, - - - -  så  nu må jeg så få hende testet, - - -  heldigvis er hendes datter Face of an Angel nu testet "normal" , - -    men  jeg vil så også lade dem teste for PRA , selvom det  slet ikke har været nævnt som "problem"  endnu!!  

Lige nu er status :Spookipaws Mis Sophia ( ´Lille Fisen) Måske bærer af PKdef genet ? , Datter Abénés Face of an Angel" Normal og Male KeKe = bærer .
TAK for hjælp og “omsorg” for en lille race!

Cats og Conni [/QUOTE]

Når LilleFisens mor har lavet syge killinger, men ikke selv er syg, så er moderen bærer. Det betyder at der er en risiko for at LilleFisen selv er bærer. Derfor bør du teste hende før du parre hende med andet end en negativ (N/N) hankat :slight_smile:

Hun kan da også være parret med en bærer.

Ved syge killinger i kuldet, så kan farmissen KUN være en bærer. Og da det er en recessiv sygdom, så skal LilleFisens moder være bærer også, for at få syge killinger :slight_smile:

Ja, men det var ikke Lille Fisens kuld ( og far) der gav syge killimger, men altså, - - - Liille Fisens mor med anden hankat!
Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;813041]Ja, men det var ikke Lille Fisens kuld ( og far) der gav syge killimger, men altså, - - - Liille Fisens mor med anden hankat!
Cats og Conni[/QUOTE]

Hvis der er kommet syge killinger ud af Lille fisens mor så kan det være hun er bærer

[QUOTE=conninissen;813041]Ja, men det var ikke Lille Fisens kuld ( og far) der gav syge killimger, men altså, - - - Liille Fisens mor med anden hankat!
Cats og Conni[/QUOTE]

Ja, men det er lige meget med hvilken far :slight_smile: Hvis Lille Fisens mor har givet syge killinger med en hvilken som helst hankat, så betyder det at Lille Fisens mor er bærer. Og derfor er der mulighed for at Lille Fisen også er bærer :slight_smile:

Med hun så mener du Lille Fisen, og ikke Lille Fisens mor, ikk’? :slight_smile:

Måske, er lidt træt har sat udstilling op.

Hehe, fair nok :slight_smile: For Lille Fisens mor er med sikkerhed bærer, og Lille Fisen er måske, når moderen har lavet syge killinger :slight_smile:

[QUOTE=Teresa Guldager;812992]Jeg kan kun håbe at flere ( alle) Singapura opdrættere kommer igang med at teste. Ikke mindst for PK som kan være en dødelig sygdom. Og som ikke sjældent først viser
sig når katten er flyttet til et nyt hjem. Når det gælder PRA bliver katten “kun” blind - men det er jo alligevel ikke noget man ønsker for sine katte.

Det er jo så dejligt nemt at få testet idag. Man kan lave hele testen selv og det koster langt mindre at teste kattene end at stå med syge/blinde katte.

Og som sagt - man kan så med god samvittighed bruge bærere i avlen. Det er der mange fornuftige aby og somali opdrættere der gør. Netop for at holde en bred genepulje og fordi
vi ved at vi kan teste for sygdommene. Sålænge man ALTID sætter en normal/fri PK/PRA kat sammen med en bærer så kan man ikke få problemer ( med de to sygdomme i hvert fald).

Det er ofte sådan at det kan tage lidt tid før racens opdrættere følger med når det gælder nye teste. Og selvfølgelig skal der være belæg for at gå igang med en ny test.
Men omvendt må man jo sige, at netop med en ny race er det jo vigtigt at få testet så man ved hvor man står - og inden man laver syge katte som giver
racen et dårligt ry.

Jeg synes det er virkelig godt at høre at du har valgt at teste. Og selvfølgelig er det skønt når man får en test tilbage hvor katten er fri. Det gør livet nemmere. Men en bærer
er altså ikke jordens undergang - blot en kat der skal bruges med omtanke.[/QUOTE]

Hej Teresa

og testede"At jeg er med " så tidligt , skyldes. at man i UK for ca 1 år siden konstatterede , at der var et "problem"og testede deres avlskatte.

også i Rumænien, - - - nok via Bev. Alien tester de også, - og Bev. Alien har rykket for test resultater i Dk. Finland og Polen,- for at skemalægge bærer og normale. i avlskatte,- så det tages skam alvorligt indenfor Singapura opdrættere !

Cats og Conni

"

[QUOTE=Eife;813044]Ja, men det er lige meget med hvilken far :slight_smile: Hvis Lille Fisens mor har givet syge killinger med en hvilken som helst hankat, så betyder det at Lille Fisens mor er bærer. Og derfor er der mulighed for at Lille Fisen også er bærer :)[/QUOTE] Ja og derfor bliver hun nu testet !

Cats og Conni