Jeg tror Gråmis har gigt

Jeg har en stærk fornemmelse af at lille Gråmis har gigt. Hun hopper ikke op på nogen ting, og går sjældent op på 1. sal, så jeg vil få fat i noget Canosan til hende. Jeg har set et sted på nettet hvor 60 piller koster 119 kr og det er fragtfrit. Hvor køber man det billigst?

Er der andet der vil være godt at give hende, sammen med Canosan? Tænkte nogle velsmagende piller med omega 3 eller andet? Og hvor finder jeg det henne?

Det skal lige tilføjes at hun har tynd mave, som sikkert er et resultat af den antibiotica sprøjte hun fik hos dyrlægen. Hun har fået Hills i/d og Probiosin for sin dårlige mave + kogt kylling, kogt fisk og udkogt ris med fiskevand. Det hjalp en periode, men problemet er vendt tilbage. Så hun skal ikke have noget der giver lind mave.

Alle gode råd er velkomne! :slight_smile:

Jeg vil anbefale dig at tage din kat til dyrlægen.
At begynde at “selvmedicinere” omend det er noget “harmløst” noget som Canosan, kan jeg ikke bifalde, så længe du ikke har en diagnose.
Det kunne være, at Gråmis slet ikke har gigt, men at hun har ændret sin adfærd af andre årsager.

prøv at snakke med din dyrlæge ang Cartrophen behandling, det er sprøjte som gives efter behov.
Cæsar har gigt og få en spøjte ca hver 6 mdr, og det er nok til holde ham smertefri :slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1147816]Det skal lige tilføjes at hun har tynd mave, som sikkert er et resultat af den antibiotica sprøjte hun fik hos dyrlægen. Hun har fået Hills i/d og Probiosin for sin dårlige mave + kogt kylling, kogt fisk og udkogt ris med fiskevand. Det hjalp en periode, men problemet er vendt tilbage. Så hun skal ikke have noget der giver lind mave.

Alle gode råd er velkomne! :)[/QUOTE]
Prøv at faste hende i 18-24 timer! Det er altid første gode råd ved diarre (uanset art!), det er vældigt godt til at skabe ro i tarmfloraen og løser mange problemer såfremt der ikke er tale om parasitangreb, men det er næppe aktuelt her :slight_smile: (Det hjælper selvfølgelig ikke at faste hvis vi taler fx. giardia, så skal der behandling til)
VH
Susanne

Hvis katten har gigt og har ondt, er det altså ikke nok at give Canosan - det er jo kun et ‘kosttilskud’. Der skal nok noget smertestillende ind over - min Artemis fik fx. Onsior dagligt i en lang periode (hun gad ikke Metacam…).fx

Tak for svar alle sammen:).

[QUOTE=DK Lindvig;1147823]Jeg vil anbefale dig at tage din kat til dyrlægen.
At begynde at “selvmedicinere” omend det er noget “harmløst” noget som Canosan, kan jeg ikke bifalde, så længe du ikke har en diagnose.
Det kunne være, at Gråmis slet ikke har gigt, men at hun har ændret sin adfærd af andre årsager.[/QUOTE]

Netop fordi det er ret harmløst, har jeg overvejet det, ganske enkelt for at se om det gør en forskel.

[QUOTE=cæsar;1147830]prøv at snakke med din dyrlæge ang Cartrophen behandling, det er sprøjte som gives efter behov.
Cæsar har gigt og få en spøjte ca hver 6 mdr, og det er nok til holde ham smertefri :-)[/QUOTE]

Godt at vide at der kan medicineres på den måde, da Gråmis jo er vildkat og dermed ikke er så nem at give piller. Jeg har dog læst, at der kan være nogle bivirkninger ved Cartrophen.

[QUOTE=Susanne W;1147831]Prøv at faste hende i 18-24 timer! Det er altid første gode råd ved diarre (uanset art!), det er vældigt godt til at skabe ro i tarmfloraen og løser mange problemer såfremt der ikke er tale om parasitangreb, men det er næppe aktuelt her :slight_smile: (Det hjælper selvfølgelig ikke at faste hvis vi taler fx. giardia, så skal der behandling til)
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg er lidt ked af at skulle faste hende, det ville være så synd. Hun er en gammel vildmis og har ikke haft et ret godt liv, før hun pludselig her i sommer besluttede sig for, at blive en kælen tamkat, så meget som hun nu tør.
Men jeg har kogt noget fisk, som jeg blandede lidt HUSK i og hun har drukket godt af fiskevandet. Og det ser umiddelbart ud til at hjælpe. I hvertfald har hun ikke været på bakken siden i formiddags.

Hvordan gav du Artemis den smertestillende medicin? Kan den gives uden at skulle holde katten? Og er der ikke risiko for mavesår?

Onsior er faktisk ret velsmagende, Diego spiste sine uden at de skulle gives, dengang han var på dem i forbindelse med sin hofte operation, og jeg oplevede det samme med McCoy for nogle måneder siden, da han fik i en periode pga en byld :slight_smile:

Og jo, der er en vis risiko for det, dog har jeg indtryk af at den mindskes hvis de ikke gives på dårlig mave. Men prøv at snakke med din dyrlæge om det :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1148031]Onsior er faktisk ret velsmagende, Diego spiste sine uden at de skulle gives, dengang han var på dem i forbindelse med sin hofte operation, og jeg oplevede det samme med McCoy for nogle måneder siden, da han fik i en periode pga en byld :slight_smile:

Og jo, der er en vis risiko for det, dog har jeg indtryk af at den mindskes hvis de ikke gives på dårlig mave. Men prøv at snakke med din dyrlæge om det :)[/QUOTE]

Det lyder godt at det er velsmagende, så vil hun nok godt spise dem selv.
Ja, det er jo netop det, med hendes dårlige mave jeg tænker på. Men ja, jeg må lige høre, hvad dyrlægen har at sige.:slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1148039]Det lyder godt at det er velsmagende, så vil hun nok godt spise dem selv.
Ja, det er jo netop det, med hendes dårlige mave jeg tænker på. Men ja, jeg må lige høre, hvad dyrlægen har at sige.:)[/QUOTE]

Hov, jeg mente TOM mave :slight_smile: skrev lige forkert

Nå ok, ja men det bliver det jo ikke dårligere af, så skal hun bare have medicin til dessert :D.

havde jeg et dyr med gigt -eller får jeg det selv vil jeg købe et magnetisk tæppe - det koster seriøst kassen, men giver også lindring og katte opsøger det selv ved behov, det ville så ikke afholde mig fra at bruge relevante kosttilskud og ordineret medicin ved siden af

Jeg er helt enig med Hanne Lindvig i det indlæg hun har skrevet længere oppe.

Gigten skal diagnosticeres af en dyrlæge…så kan man skride til behandling med medicin, kosttilskud og foder.

Hanne Lindvig’s Whiskey har jo stor glæde af Hill’s j/d, gigtfoder…så det har en effekt. :slight_smile:

Jeg prøvede at give Knirke det, men hun fik konstateret nedsat nyrefunktion, så hun røg på RC Renal vådfoder med tun…og jeg tør ikke skifte tilbage, selvom det nu er konstateret, at hendes nyrer er som hos en ung kat…funktionen blev nedsat, fordi hun havde forhøjet stofskifte. Dét bliver nu behandlet og nyrerne funktion er perfekt. :ok:

Hanne Lindvig har skrevet flere gange herinde om den effekt j/d har på Whiskey. :slight_smile:

Jeg har ikke oplevet nogle bivirkning ved Cæsar behandling, han har nu fået det igennem 1 års tid :slight_smile:
Andet end han har fundet sin indre killing frem igen :slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1148026]
Hvordan gav du Artemis den smertestillende medicin? Kan den gives uden at skulle holde katten? Og er der ikke risiko for mavesår?[/QUOTE]

Jeg lagde bare Onsiorpillen foran hende - så spiste hun den selv. :slight_smile: Hun anså det for den daglige lille lækkerbidsken. :wink: Det KAN være hårdt for ‘systemet’ at få stærk smertestillende over længere tid - så Artemis fik ind i mellem taget blodprøver. De så dog altid fine ud. Maven havde hun aldrig problemer med - så vidt jeg ved i hvert fald. :wink: