Jeg vil ha en hund!

Og efterhånden er jeg så skruk at jeg ikke rigtig taler om andet end den hund jeg vil have. :ups:

Jeg har absolut intet formål med denne tråd, andet end at komme af med mine tanker. Så er I advaret. :høhø:

Jeg har aldrig nogensinde haft en hund, selvom jeg har tigget og bedt om hunde siden jeg kunne tale. Jeg var det der irriterende barn som løb hen til alle hunde, og hilste hvis jeg måtte. Jeg blev engang bidt af en shæfer som lille pige, fordi at jeg legede med den, og den ved et uheld ramte min hånd i stedet for pinden jeg holdt. Ikke om det skræmte mig, det var jo et uheld! Ikke hundes skyld. Søde sjove hund som gad lege med mig. :hjerte:

Jeg kan også huske at jeg havde mine egne usynlige hunde, som fulgte mig overalt.

Og har jeg besøgt nogen som har hund, har jeg altid hængt op og ned af det stakkels kræ. :ups: Men jeg vil jo bare lege og hilse og kramme og lege og hilse og kramme og IHHH…!!! Jeg elsker hunde! :juhu:

Jeg griber stadig enhver lejlighed til at hilse på hunde, dog spørger jeg altid først om jeg må. Jeg vil jo ikke forstyrre nogen hvis de er igang med at træne eller hunden ikke bryder sig om det eller noget lignende.

Dog er jeg lidt ked af at jeg lugter af ilder på tøjet, for mange hunde bryder sig ikke om duften af dem/kender ikke duften, så bliver de lidt urolige overfor mig.:frowning:

Jeg skal have en hund, det er kun et spørgsmål om tid ved jeg. Jeg vil ikke have hund samtidig med at jeg har ilderen, for hunden er et tidskrævende dyr og ligeledes er ilderen. Men det betyder ikke at jeg ikke kan forberede mig på at få min egen første hund! Så det har jeg gjort i noget tid.
Jeg har købt “Hvalpen” af Lone Greva, og jeg lufter indimellem hundene på Rødovre internat, så jeg kan få noget “praktisk” erfaring med hunde. Det synes jeg er rigtig vigtigt, så jeg ikke bliver sådan en som er helt blank og ikke har “hånde-laget” når jeg får min første hund hjem.

Jeg kender en hundetræner/ adfærdsbehandler, som jeg kan rå råd hos, og hende har jeg tænkt mig at udnytte. :muhaha: :tihi: (Hvis i kender hende er det Lillian Sirak)

Et af de ting jeg har spekuleret mest over er race. Det er meget svært at tune sig ind, når man ikke har haft hund før, og ikke har den vilde erfaring med hunde. Men jeg har set filmen “Før du køber hund” fra DKK, og har i det hele taget gennemtærsket RIGTIG mange racer.

Det er jo vigtigt at det er en race som passer ind i mit liv, selvom jeg godt ved at jeg indretter mig efter hundens behov. Det gør jeg altid når det kommer til dyr. Hvis I bare vidste hvad jeg har indrettet mig til efter ilderne. :tihi: Det er ligefør at jeg slet ikke ved hvordan man lever livet UDEN ildere. :uha:

Jeg har altid været tiltrukket af terriere, men jeg ved ikke om jeg kan med dem når det kommer til daglig basis.
Det får jeg så mulighed for at afprøve til juli, hvor jeg skal passe en Jack russel og en fox-blanding i en uges tid herhjemme. Om jeg glæder mig? HELT SINDSSYGT MEGET! (de er heldigvis kattevante, men mine katte er ikke hundevante. De skal nok få sig en overraskelse. :høhø:)

Men jeg har pretty much fået tunet mig ind på whippets. Jeg er så forelsket i racen. :juhu: Alt hvad jeg læser om dem tiltaler mig, og jeg glæder mig til at komme på besøg hos opdrættere og få besøgt dem på hjemmebasis.
Jeg var til DKK’s store udstilling på Roskilde Dyrskueplads for nogen uger siden, og jeg stod bare i Whippetringen og var ved at dåne over alle de skønne smukke dejlige hunde.

Jeg glæder mig til at skulle arbejde med en hund, og træne med dem, og forme dem, lære dem at kende, at gå ture i al slags vejr, lære min hund at kende, dens personlighed, særheder osv.

Og så får I lige nogen dejlige billeder af nogen af de racer jeg har kigget på og er lun på. (selvom Whippet’en ligger på en klart 1 plads)

Whippet

Kromforhländer

Norbottonspids

Irish soft coated wheaten terrier

Årrrh… :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:
Jeg er så skruk at jeg lige nu ville tage hvad som helst, bare der er minimum 3 ben og den siger vov… :ups:

Er der ikke noget med whippet og alle de andre “væddeløbs hunde” er rimelig uegnet til hjem med kat eller husker jeg forkert. Synes der var en tråd om en af de andre greyhound typer hvor det kom frem de 2 dyrearter helst ikke skulle dele hjem? Kan være jeg husker forkert. Håber du finder hunden for dig og kattene :slight_smile:

Nej på ingen måde faktisk. Whippets er gode med andre dyr, og så længe at jeg får en hvalp hjem, er det jo nærmest ingen sag at vende den til at ikke jagte kattene. Det er lidt værre med katte når man går tur, da whippets er sighthounds og “jager” på synet. Så indkalds træningen skal absolut være top priotet!

Af hvad jeg har læst mig til er de rigtig gode begynder hunde, afslappede hjemme og klar på sjov og ballade når de kommer ud.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?26885-Er-blevet-skrevet-op-til-s�dan-en-lt-3&highlight=Saluki fandt tråden og lyder som en stor udfordring som nybegynder men som om en whippet klart er den bedste af væddeløbs hundene. Men nøj du kommer da i god form så :stuck_out_tongue:

Det er jo som man ser det. Er man klar over hvad man går ind til, så er det jo ingen hovedpine. Jovist der kommer udfordringer, men det vil der gøre uanset hvilken hunderace man vælger. Og whippets har faktisk ry for at være pænt dovne. :tihi:

//youtu.be/mz7nubkE200
Kalder du det der dovent :lol: (bemærk lige ham der liiige skal klø en ven da han går ind :lol:) Tør da slet ikke vide hvad man så kalder en newfoundlænder eller lign af de store rolige hunde :rock:
Kender ikke racen undres bare over en væddeløbs race skulle være doven :?:surrender1:

Læs om dem Vivian… :slight_smile: Jeg har altså brugt et par år på at gennemtrawle hjemmesider og bøger om de der whippets… :tihi:

Fordi at de er bygget til fart og kan løbe ekstremt hurtigt (op til 60 km i timen) så er det altså ikke ensbetydende med at de ikke laver andet. -LOL

[QUOTE=tzari;862440]Kalder du det der dovent :lol: (bemærk lige ham der liiige skal klø en ven da han går ind :lol:) Tør da slet ikke vide hvad man så kalder en newfoundlænder eller lign af de store rolige hunde :rock:
Kender ikke racen undres bare over en væddeløbs race skulle være doven :?:surrender1:[/QUOTE]

Det er faktisk et dovne, de kan tænde og løbe stærk, og det har de behov for ind imellem. Men der ud over er de faktisk ret stille og rolige. De er nogen rigtig flyder hunde, kan de få sin egen sofa eller seng så vil de ligge der og flyde og nyde livet. Selvom de er løbe hunde er de også ret nemme og gå i snor med.
Min veninde har 4 Galgo’er og hun kan gå med dem alle sammen i en hånd, de er så nemme og gå med, så jeg hellere vil gå med de 4 end med 1 Chihuahua :slight_smile:

Det er også en fantastisk hund :slight_smile:
Men mit hjerte banker jo for salukien :wink:
Kan godt forstå du er skurk! Det er jeg også, men først om nogen år kommer der en luki her hen :slight_smile:

Ved ikke med de andre, men skal en whippet ikke ha’ sindssygt meget motion? De er ellers pæne :smiley: Men en hund der skal løbes med flere kilometer om dagen er i al fald ikke noget for mig L

Så skulle det ikke være muligt for en opdrætter af katte at også have opdræt af whippet …katteopdrættet hedder of magicat og whippet opdrættet hedder Windy Meadows :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;862454]Det er faktisk et dovne, de kan tænde og løbe stærk, og det har de behov for ind imellem. Men der ud over er de faktisk ret stille og rolige. De er nogen rigtig flyder hunde, kan de få sin egen sofa eller seng så vil de ligge der og flyde og nyde livet. Selvom de er løbe hunde er de også ret nemme og gå i snor med.
Min veninde har 4 Galgo’er og hun kan gå med dem alle sammen i en hånd, de er så nemme og gå med, så jeg hellere vil gå med de 4 end med 1 Chihuahua :-)[/QUOTE]

Netop og lure coursing er faktisk en fantastisk måde at give hunde som whippets, greyhounds, galgoer osv lov til at strække sig igennem :smiley: …Faktisk er mynderne så rolige indenfor at man tænker “gad vide om den overhovedet er i live” :lol:

En whippet skal motioneres og det kan gøres ved at tage den med til Lure Coursing en gang om ugen, ellers skal man blot være klar til at tage en god lang travetur foruden at man sørge for at stimulerer den mentalt også…ellers er den en flydevovse hjemme :slight_smile:

bemærk jeg skrev

fandt tråden og lyder som en stor udfordring som nybegynder men som om en whippet klart er den bedste af væddeløbs hundene

Sagde ikke det var umuligt sagde det var et stort projekt for en der aldrig havde haft hund, været hundelufter eller på anden måde arbejdet med hunde overhoved kun hilst på dem.

[QUOTE=tzari;862524]
Sagde ikke det var umuligt sagde det var et stort projekt for en der aldrig havde haft hund, været hundelufter eller på anden måde arbejdet med hunde overhoved kun hilst på dem.[/QUOTE]

Kan du så ikke anbefale mig en race som er rigtig god til mig Vivian? :smiley:
Du ved jo tilsyneladende præcist hvad jeg kan tilbyde og har at give en vovse.

For selvom jeg aldrig har ejet en hund, så er det ikke nok at være frivillig på et internat, købe og læse bøger, besøge opdrættere og udstillinger, se DKK’s begynder film, følge med i klubberne, have familie med hund osv… :slight_smile:

Der er stor forskel på teori og praksis når det gælder dyr. Jeg har i min periode som hundelufter mødt ekstrem mange hunde, der var understimuleret eller slet ikke opdraget rigtig.
Mange havde købt hunde for det havde de helt styr på f.eks var den ene en jagthund der var sygelig understimuleret indtil jeg med en jagt kammerats hjælp fik ejer til at gå på jagt med ham.
Jeg har derfor set hvad der sker hvis man køber en hund der er forkert for en eller for krævende. Da du nævnte du ingen erfaring havde med hunde andet end at hilse på dem så jeg et problem i en racetype jeg i en anden tråd krævede noget erfaring at føre sammen med katte. Da du så vidt jeg ved bor i lejlighed så jeg et problem i en sprinter der ikke kunne rase af.
At hunden er sød og rar når den er hjemme er ikke ensbetydende med den ikke brænder inde med en masse energi.
Da jeg f.eks en weekend passede naboens aktive jagthunde og boede ovre i hans hus da hans ene hund var meget ulykkelig over far var væk lå de da også i sofaen og så film med mig. sov i sengen hos mig og var generelt meget afslappede, stille og rolige…Lige indtil vi gik ud i haven for at lege eller fandt en snor frem SÅ livede de op. Hvis du som gæst havde set disse 3 hunde mens du besøgte ejer ville du også opfatte dem som ekstrem afslappede og rolige hunde. Men de havde (ligesom mange andre hunde) lært at når man er inde i huset forholder man sig roligt ellers bliver mor og far sure på en.
Men kender ikke whippet kunne se disse problemer jeg påpegede da du nævnte du INGEN erfaring havde med at arbejde med hunde men kun havde hilst på dem og besøgt folk med dem.

jeg kan kun sige. Besøg opdrætter (Som jeg gør) og vær med til det hele. Lufte dem osv. Hør opdrætter om du må gå en tur med den/dem. Og gå ud i haven og lege osv.
Jeg skal ud og besøge en saluki opdrætter her i næste måned. Nøjs jeg glæder mig :slight_smile:
Hun venter hvalpe om 1 års tid. Og jeg overvejer virkelig… virkelig…
Hvis jeg har lejlighed og fast arbejde til den tid. Så er jeg virkelig tændt for det :slight_smile:

Det er super sødt af dig at du bliver bekymret på mig og min kommende hunds vegne. Men jeg tror at du læste fejl, for jeg har ikke skrevet at jeg ingen erfaring har med hunde, men at jeg ikke har meget erfaring.

Og det virker lidt som om at du betragter mig som værende komplet blank på indersiden. Det bliver jeg da lidt ked af når jeg nu faktisk er igang med at gøre mig selv klogere på området. :slight_smile:

Jeg ved godt at det bliver en omvæltning at få hund når man aldrig har haft en før. Det behøver du skam ikke fortælle mig, det er da også derfor at jeg er igang med at forberede mig og jeg har faktisk været igang med forberedelsen i 2-3 år efterhånden. Jeg ved at det kræver en masse og er også klar til at give en masse.

For “sjov” har jeg lagt samme indlæg her på et hundeforum (hvor du faktisk selv kommer), og deres reaktioner har været radikalt modsat din.

og hvornår var jeg sidst aktiv derinde, vi lagde hunde planerne på hylden igen pga flere ting :wink:
Jeg reagerede på at jeg i den tråd jeg så senere fandt kunne huske de var svære at føre sammen med katte da de reagere instinktivt ved at jæge ting der bevæger sig og dette gør sammenførsel svær og 2 af trænerne af hunde gav det indtryg det ikke var en begynder opgave. Der dukker mange tråde op om hunden eller katten hist og her fordi folk kører trætte i sammenførsel og dette ville være synd hvis det skete da jeg ved hvor glad du er for dine dyr.
Har aldrig sagt du er inkompatent eller noget fortæller bare der er stor forskel på teori og praksis når det gælder hunde og jeg desværre har set flere af de hunde der købes hvor nogle detaljer har været ukendt eller undervurderet af køber og senere bliver et problem. Men var tydeligvis en kæmpe fejl at påpege 2 problemer jeg så ved den race.

btw så vidt jeg kan se skriver du da ikke du har 3 katte i forvejen i start indlæg som er det de fleste læser. hvilket var en af de 2 problemer jeg påpejede?

Bare glem det Vivian. Tak for din bekymring og dine råd. Men du er ikke min “go-to” ang. hunde.