Jer med katteindhegning med strøm

Nu er jeg ‘gammel’ hestepige, så min første tanke med sådan noget elhegn er, at det jo er noget, der typisk er monteret udendørs…
Jeg blev så alligevel i tvivl omkring min Mini Master fra Harald Nyborg, da den har en ganske kort ledning, så dvs. at jeg bliver nødt til at forlænge ledningen udendørs, og det vil jeg gerne være sikker på, at det er forsvarligt nok.
Læste så ved producenten, at Mini Masteren holder sig selv fugtfri ved at være tændt, dvs. at den ikke må tages fra i længere tid af gangen. Indmaden skulle i følge producenten kunne gå i stykker i løbet af 2-6 mdr., hvis den opbevares udendørs uden at være tændt.

Så tænker jeg:

  • Har I jeres Mini Master hængende udenfor konstant? (hele døgnet/hele året)
  • Hænger den i læ for regn?
  • Hvor mange timer har I den tændt om dagen?

Lige nu har jeg gjort det, at jeg har købt et udendørs forlængerkabel og en elkappe til at lave den her sammenkobling mest mulig fugtfri. Min Mini Master hænger ikke i læ for regn. Jeg tænker, at den vil komme til at være tændt nogle timer de fleste dage, og i øvrigt blive hængende ude døgnet rundt. Og så vil jeg tage den ind, når jeg vurderer at udendørssæsonen er slut. Jeg håber, at det er godt nok for den.

Vores elefanthegn - hænger under et tagudhæng og er tændt 24/7/365 - dette fungerer uden problemer. Til langshårskatte skal det være stød med ordentlig styrke da de ellers ikke kan mærke en dyt. ( Tjekker lige volt på vores om lidt når jeg skal løfte hankatten ind)

Min hænger inde i skuret, så den er i læ for regn og vind.

Ja, det er jo så også præcis som man ville gøre til heste.

Men nu er mine katte bare kun ude, når jeg er hjemme og kan holde lidt øje med dem, og havedøren skal stå åben for at Mini Masteren kan få strøm. Så derfor er det ganske enkelt ikke en option at holde den tændt 24/7/365. Jeg har ikke lige nogen planer om at få lavet en udendørsstikkontakt i en lejelejlighed.

Vores hænger udenfor på ydersiden af skuret under et lille bitte udhæng og er tændt altid.

Vores hænger også under tagudhænget og er også tændt 24/7

Det kunne da være, at jeg skulle få arrangeret et lille tag til den. Det var bare så oplagt at montere den på et lille stykke væg imellem en hegnspæl og pælen fra overboens altan, så at man slet ikke lægger mærke til den derude :slight_smile:

Min hænger uden nogen form for læ og den hænger ude hver dag året rundt og er tændt hver dag året rundt :slight_smile: Jeg har en forlængerledning og en vandtæt “samlemuffe”, der ligner en rugbybold og det har fungeret i ca. 3 år nu uden problemer.

Tror du ikke, ledningen kan gå ud af havedøren, selvom den er lukket? Det kan jeg uden problemer (min dør er dog også ret gammel og slidt).

Hver dag, er det 24/7?

Desværre, jeg har ‘prøvet’ i dag, hvor ledningen fik ‘tæv’ et par gange, fordi jeg glemte, at den lå der.

[QUOTE=pivnu;588977]Hver dag, er det 24/7?

Desværre, jeg har ‘prøvet’ i dag, hvor ledningen fik ‘tæv’ et par gange, fordi jeg glemte, at den lå der.[/QUOTE]

Yep - jeg har ikke rørt den, siden den blev sat op :slight_smile:

Min ledning løber ud i det hjørne, der som hovedregel ikke bliver brugt (jeg har fløjdøre som havedør, men åbner som udgangspunkt kun den ene) og der passer den fint.

Vi har en super mini master fra Harald Nyborg.

Den hænger under udhænget og via et hul i væggen går den ind til en indendørs stikkontakt.

Den blev sat op i 2008 og har været tændt lige siden.
Vi afbryder den kun når vi tjekker ledningerne for, om der er grene eller blade, der er vokset/faldet ned på dem.

Elkappen er en rigtig fin idé, men du bør nok overveje at få lavet en form for overdækning eller halvtag over mini masteren.
Jeg ville lade den stå tændt hele tiden, i den sæson hvor den er i brug.

Pøj-pøj :slight_smile:

[COLOR=darkgreen]Vores hænger i skuet , og er tændt hele døgnet hele året rundt .[/COLOR]

Det var selvfølgelig værd at prøve at lade den løbe igennem der… Men den skal desværre rundt om den dør, der åbnes. Havde været lidt smartere, hvis det var rundt om den permanent lukkede dør (har også 2).

Min løber langs jorden udenfor - under begge døre - for den skal også den “lange” vej :slight_smile: