Jer med røde katte

[QUOTE=Lærke;681317]Nu må jeg altså vide det… :stuck_out_tongue:

Jeg er opvokset med katte og har selv haft katte hele mit voksenliv, men da jeg aldrig har været så meget til røde katte, har jeg kun kendt tre af slagsen -
Hvoraf den ene er ham vi har nu… vores dejlige Mister med en kæmpe personlighed

Jeg har aldrig kendt en kat som ham… han har virkelig nogle særheder (på godt og ondt:tihi:)
Blandt andet så har han en ide om at alt levende skal vaskes. Han vasker og vasker og vasker os mennesker og de andre dyr. Han er helt ekstrem.
Når jeg sætter mig i sofaen ligger han sig op på ryglænet og vasker mig i håret.
Kaninerne får også jævnligt en vask.

Nå, men på et andet forum for lang tid siden, er der så et par stykker som også har kendt sådan en vaskekat og fælles var at de også var røde.
Så nu må jeg vide det… er det bare tilfældigt, eller vasker jeres røde katte også mere end normalt?[/QUOTE]

hejsa :slight_smile:

SIKKE en skøn bamse du har der… :smelter:

røde katte vasker ikke mere, men nogle katte generelt gør…

det kan der være flere grunde til… nogle gør det for hygge, andre pga deres plads i hierakiet, andre fordi de kom fra deres mor for tidligt (uldsutteri er også hyppigt for den kategori)… der kan være mange grunde

men det har intet at gøre med farven :slight_smile: jeg har en vaske-mis… ikke så ekstrem som din :slight_smile: men min trunte - hun er en hyggefis… og jeg er med al rimelighed bare et dumt menneske der ikke kan finde ud af at gøre mig selv ren - så må hun jo sørge for det

Jeg vil gætte på at jeres mis elsker jer uendelig meget… og en gang i mellem, så resulterer det i overdrevet nus/slikning

tror også det er sindet, det kommer an på :slight_smile:

Ana er også rød. Hun vasker da vores fingre osv, men ikke ekstremt…

Battlestar - Mange tak. Og mange tak for input :slight_smile:
Jamen jeg tolker det også som om “ååh det er bare så dejligt det her, vi hygger rigtig og neeej hvor jeg elsker dig” agtigt. :smiley:

Han har dog et lidt andet adfærd over for den anden hankat… den anden hankat gider ik rigtig de der helt store vasketure, så der kan Mister (den røde) godt finde på at holde ham nede med poten og lige nappe lidt i ham… sådan lidt bestemt for lige at sige “hov hov du bliver lige her til du er ren og fin” :tihi:
Sådan lidt kattemor agtigt…
Det er altså skægt at iagttage.

Men ja det er helt sikkert et spørgsmål om sind, kan jeg se nu med alle de svar der er kommet i tråden - og tak for det :slight_smile:

Og så lidt “du er min, jeg mærker dig med min lugt!”
:smiley:

[QUOTE=Ann R;682325]Og så lidt “du er min, jeg mærker dig med min lugt!”
:D[/QUOTE]
Nejlig, for katte indbyrdes bruger også “vask” som dominans: Den, der vasker mest, bestemmer.
Derfor kan man se to katte i starten hyggevaske hinanden, men som tiden går, lægges ørerne mere og mere ned, til den ene opgiver og fortrækker.

Yakari brugte det f.eks., hvis hans plads på min hovedpude var optaget af en anden kat.
Så begyndte han bare at vaske den, til den rejste sig og gik, hvorpå han indtog sin plads.

[QUOTE=Mega;682359]Nejlig, for katte indbyrdes bruger også “vask” som dominans: Den, der vasker mest, bestemmer.
Derfor kan man se to katte i starten hyggevaske hinanden, men som tiden går, lægges ørerne mere og mere ned, til den ene opgiver og fortrækker.

Yakari brugte det f.eks., hvis hans plads på min hovedpude var optaget af en anden kat.
Så begyndte han bare at vaske den, til den rejste sig og gik, hvorpå han indtog sin plads.[/QUOTE]

Vores har altid brugt at “vaske mod hårene” når de ville ha’ den anden til at gå :slight_smile: Det er sådan et tydeligt tegn på at “nu gider jeg ikke mere, skrid så!” når vaskeretningen blev vendt :slight_smile:

her i huset har vi blå vaskere…Cheri blå bicolour exo kastrat…er lidt vasker…(på andre katte)
Dahlia…blå tortie bicolour kastrat …vasker moderat…(på andre katte)
Joy er blå bicolour fertil perser…hyper vasker…(selv hunden, dog ikke mennesker)
yngstemanden Ture rød exo…slikker gerne vores fingre/ tæer…har ikke set ham vaske andre misser endnu…( han er 15 uger)
Tami blå husmis slikker moars hænder/ arme…
Anakina sort/hvid blanding af exo/husmis…slikker moars hænder/arme