Hvad er jeres mening til overstående emne? Er det okay at en cykelist bruger sin mobil til at skrive, smse eller gå på nettet fra sin mobil, når man kører på cyklen? Eller er det bare no go?
Tja, det er vel det samme som bilister - kan ikke sige noget, da jeg selv kan finde på det, men det er lige så ulovligt som at køre og snakke i håndholdt
Jeg synes nu altså man skal koncentrere sig om at køre, når man kører.
Og det er uanset hvad man køre på/i ![]()
Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på hvad der er mere “slemt” ved at f.eks tale i mobilen mens man kører på en cykel i forhold til f.eks at gøre det imens man går. Om man befinder sig i en by med trafik, gør det vel ikke mere farligt, at snakke/smse når man cykler frem for at gå. For uanset overstående, så har man sin opmærksomhed på mobilen
Det er i mine øjne; NO GO!!!
Jeg cyklede engang til alt, og var kun nervøs ved taxaer (undskyld, men ihvertfald var der for år tilbage nogle chauffører, hvor jeg gætter på, at de havde taget kørekort i lande næsten uden cyklister) og busser.
Men over de senere år er biltrafikken mangedoblet, og der er kommet en hel del halvfarlige cyklisttyper til, som gør, at jeg nødigt cykler i byen i dagtimerne:
-
Racercyklisten: Med ægte racercykel, cykeldragt og goggles kører han MEGET hurtigt, og det kan gå rigtig galt, hvis nogen kommer i vejen for ham i den fart.
Den rigtig ubehagelige variant er racercyklisten på +50, ofte med gul førertrøje
- han hører dårligt, og har tendens til full-blown road rage - (vejvrede), og ham skal man ikke komme i vejen for… Dér bliver raseriet til ren galskab. -
Pigen på tantes havelåge: Tøser i alderen fra 18 - 40 ca, der julrer usikkert af sted på deres Raleigh med blomster på cykelkurven, og hørelsen blokeret af (for) høj musik i IPoden, eller koncentrationen af, at de taler i mobil hele vejen. Usikker kørsel midt på cykelstien ses ofte - de er ikke til at komme sikkert forbi.
-
Halvstore skoleelever. De har så travlt med deres flokliv, at de ikke sanser andre trafikanter, og da de i deres alder ikke har nogen veludviklet (hvordan er det nu, frontal pandelap-delen af hjernen?) kontrolfølelse, kan de også blive voldsomt ubehagelige, selv over et venligt båthovede-dyt.
-
Turister? Ikke noget stort problem. Ligesom nogle taxachauffører er de uvante med cykler og cykelstier, men igen er båt-dyrehovedet meget bedre end en klokke: Man båtter ad dem, de kigger måbende, og griner, mens de hopper til side. Så båtter man igen og vinker venligt. Og forklarer de italienske førstegangscyklister, at de cykler i modgående retning og skal over på den anden side, si si, mille grazie, prego

-
Og så er der søndagsbilisterne. På de rolige gader kan en arm kirkesanger være tæt på at blive kørt ned de første 3 gange på 5 km, fordi folk f eks bakker ud fra en gård i en vis fart uden at se sig tilbage. På udturen kl 9 er gaderne tomme, men pas på fra ca kl 11: Søndagsbilisterne er på vejene!
Det var den omfattende version.
Og nej, det er ikke OK at tale i mobil, når man fører rullende køretøj, uanset antal hjul ![]()
Det kommer så an på, om man snakker i håndholdt mobil eller ej. Hvis man cykler, mens man snakker i håndholdt mobil (og dem ser jeg masser af hver dag i København), så er man farlig for sig selv og andre, fordi man ikke har ordentligt styr på cyklen i en nødsituation. Når man går, er risikoen for at vælte, fordi man har den ene hånd optaget af noget andet langt mindre.
Puuuh - jeg kunne i hvert fald ikke selv finde på det, for jeg er en klump til at holde balancen og opmærksomheden på det vigtige…![]()
![]()
[QUOTE=MiSi;697239]
Det var den omfattende version.
Og nej, det er ikke OK at tale i mobil, når man fører rullende køretøj, uanset antal hjul :)[/QUOTE]
Så enig at enig knappen ikke er nok
Den fortjener lige en gentagelse.
Jeg begriber ikke at cyklisterne TØR hjule afsted med én hånd på styret, den anden klistret til øret - eller endnu værre, holdt foran synsfeltet mens selvmordskandidaten er ved at skrive sit testamente som en SMS…
I forvejen er cyklister livsfarlige - for dem selv!
Altså al ære og respekt for folk der cykler. Det er helt sikkert sundt - hvis man overlever det. For mange cyklister lever i en eller anden idylliseret virkelighed med bilfri by og bilerne ud af byen og alt det der. Og glemmer at deres blomsterranke på cykelkurven IKKe er en livline der kan hale dem tilbage når de ligger under hjulene på en bil - som de så lige kørte ud foran fordi de var travlt optaget af førnævnte SMS…
Det kan SAGTENS være at det teknisk set er bilerne der skal passe på cyklisterne. TRO MIG - jeg har intet som helst ønske om at dekorere min Kia med en gallionsfigur, hverken med eller uden cykel. Men man skal &%¤# godt nok indimellem ha’ tungen lige i munden hvis man vælger at være billist i Århus, hvor cyklisterne måske ikke er HELT så hovedløse som i hovedstaden (derovre tør jeg dårlig nok køre med bussen… den trafik
…) for cyklister er åbenbart et folkefærd med nakkeproblemer. De KAN ikke kigge sig tilbage når de skal svinge uden om noget. Måske fordi øjnene er klistret til mobiltelefonen som hidsigt SMS’es med venstre tommelfinger? Eller… hvis de kan så har jeg i al fald aldrig oplevet det. Og vé den arme billist der skulle formaste sig til at benytte kørebanen til bilkørsel. Hvis man er heldig får man en finger og et beskidt tilråb - er man uheldig en knytnæve banket i køleren. Ja, du blev forskrækket, men det var dig der kørte ud foran mig, og mit horn er der til at bruges i slige situationer…
Nåøhm…
Nej. Ligesåvel som man hverken snakker i telefon, sms’er, fedter med sin GPS, lægger make up, smører rundstykkker eller barberer sig mens man kører bil, så gør man heller ikke når man kører på cykel.
folk der bruger telefon,ipods osv i trafikken er farlige for de har deres koncentration alle steder henne end der hvor de burde, nemlig i den verden hvor de færdes, fatter slet ikke at folk tør sidde på deres cykel med telefonen op til øret eller endnu værre høretelefoner stoppet godt ind i øret og så fuld skrald på musikken, de kan intet hører hvad der sker omkring dem og er til fare for alt og alle. generelt er jeg imod alt telefon-snak når man er på hjul uanset antal. og der skulle være bøder for den slags der var så store at de virkelig kunne mærkes, de 500 kr man får for at snakke i telefon på cykel batter jo ikke en disse og for mange folk er det bare et bette snuptag i lommen.
nåja fumlegængere(fodgængere) der går med snothornet helt nede i deres mobil og sms’er mens de går er osse pænt farlige for se ser intet overhovedet, de burde osse kunne straffes.
har en del bekendte som er betjente og det de har fortalt igennem tiden er squ ikke småting når det drejer sig om telefon-snak i trafikken
Det er no go, at snakke i håndholdt mobil, sende sms osv. I forvejen er de fleste cyklister farveblide, som ikke kan se den røde farve i lyskryds.
Er det egentligt ikke osse ulovligt at cykle og snakke i mobil ???
Jo, det er lige så ulovligt som for bilister.
SYNTES jeg nok jeg havde læst…!!
Jeg er selv cykellist og ikke bilist, og man skal hverken snakke eller sms når man cykler. Fatter ikke de tør. Og ja bøderne burde være MINDST 1500kr hvis de snakker både gældene for biler og cykler. Og jeg pudser lige min glorie for jeg snakker/sms aldrig når jeg køre eller cykler. Enten lader jeg den ringe eller køre ind til siden og tager den.
det er idiotisk på cykel - det er virkelig dumt i bil men jeg synes personligt det er endnu værre på cykel - for det kræver sgi da balance og overblik… og det med balancen går ligesom fløjten!!
Det er det sådan set ikke, cyklisterne skal passe på sig selv, for færdselsloven siger ikke noget om det, men at ALLE : “§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.”
Så er der nogen specielle tilfælde hvor øvrige trafikanter (ikke bare bilister altså, men alle der færdes i trafikken) skal vise særligt hensyn…noget med børn, synshandicappede o.s.v., men cyklister er ikke nævnt derunder.
Jeg ville sgu også meget nødigt have skrammet Mercedes’en af en uopmærksom, sms’ende fodgænger eller cyklist
Nej, det er nemlig rigtigt…og cyklister har lige så stor pligt til at vise opmærksomhed OG passe på sig selv, som alle andre trafikanter…og det er lige så ulovligt for dem, at tale i telefon under kørslen.
Hovhov, den gælder ikke mere, det er politiet også begyndt at udstede bøde for.
De fastholder, at man også er en del af trafikken hvis man holder stille i siden af vejen, så der er det også no-go at tale i håndholdt mobil
Jeg kan blive noget arrig når jeg ser en cyklist komme kørende mens hun (det er langt flere kvinder/piger der går det. Mænd elsker deres headset
) snakker i mobil med en hånd på styret. Det skal nævnes at jeg er selv cyklist, bor i København, er kvinde og cykler hver dag. De har ikke øje med trafikken og de slingre som ind i h… Specielt når de lige skal starte op efter rødt. Desuden er de stor set umulige at overhæle og hvis man kommer forbi og de næsten kører ind i en, kan de heller ikke sige undskyld. ![]()
I princippet er jeg ligeglad, hvis det kun var dem selv det gik ud over, men som regel tager de jo andre med sig, hvis de falder og hvis de skulle falde foran en bilist, har denne jo ar for resten af livet.
Jeg kan blive ret harm over folks ubetænksomhed