Jordskælvet

Reagerede nogle af jeres katte på jordskælvet?

Følgende er kopieret fra TV2s hjemmeside

En større del af Danmark blev her til morgen ramt af et jordskælv, der målte 4,8 på Richter-skalaen ifølge det amerikanske jordskælvcenter USGS.

Rystelserne fandt sted cirka 06.20.
Det varede cirka fem sekunder og blev registreret både i det centrale København, i Roskilde, Malmø, Østjylland, Odense, Aalborg og på Bornholm. Jordskælv der er så kraftige, at de kan mærkes, er ganske sjældne i Danmark. Skælvet havde sit epicenter 40 km øst for Malmø i Sverige ca. 10 km nede i jorden.

Nyhederne.tv2.dk følger sagen…

Willow reagerede på det, men som menneske var jeg for dum til at fange hans signaler. For en gangs skyld var jeg vågnet tidligt. Jeg havde kaldt på Willow og vi lå og morgennussede og hyggede os. Pludselig stivner han i mine arme. Jeg undre mig kort, og glor så på mit kæmpe klædeskab der begynder at stå og ryste/skælve. Det vejer i hvert fald 100 kg. så jeg bliver ret forskrækket.

Jeg har en larmende overbo så en gang i mellem “danser” møblerne så først tænkte jeg ikke over det. Så fløj Willow ud af mine arme og jeg kunne pludselig mærke rystelserne i min seng også, og havde en fornemmelse af at det var bygningen der rystede.

SÅ blev jeg forskrækket. Jeg lå i mørket og lyttede. Jeg troede at en bil måske var kørt ind i bygningen, men undrede mig så over at jeg ikke havde hørt noget brag eller noget.

10 minutter efter kaldte jeg forsigtigt på willow der havde gemt sig et sted, og så kom han spindende hoppende tilbage og jeg afskrev det som fantasi det hele.

Da jeg så loggede på facebook så jeg en masse folk skrive at de ikke havde mærket jordskælvet og om de kunne få en ommér. Se så lurede jeg der måske havde været noget underligt ved det i morges. Og efter et besøg på tv2.dk blev min mstanke bekræftet.

Er der andre der har haft underlige oplevelser her til morgen?

Jordskælv?? Var det, derfor sengen rystede?? Jeg troede egt bare, det var indbildning… Men eftersom jeg sov, aner jeg ikke, hvordan kattene reagerede på det…
mvh Camilla

PS! Hvor læser du om jordskælvet på fb? Jeg ser det ikke nævnt nogen steder…

Ja hvis ikke tv2 havde skrevet det var jordskælv så havde jeg heller ikke tret på det.

Nu tænkte jeg så bare på om vi ligger mærke til vores dyrs signaler. I kan vel alle huske Tsunamien? Der gik der jo en masse historier og snak om hvordan dyrene havde reageret på det, FØR menneskerne opdagede det.

Altså Willow reagerede, godt nok kun et par sekunder før det skete, så jeg ville ikke kunne have brugt det til noget hvis det havde været slemt - hvis man kan være så grov at sige det sådan - men jeg synes da det er lidt “sjovt” at han reagerede på det :slight_smile:

Tja … jeg opdagede ingenting :smiley:
Men vækkeuret havde ringet og jeg lå i sengen. Pludselig hørte jeg bare lyden af skræmte katte, der fløj til alle sider. Jeg tændte lyset og stod op - og kunne naturligvis ikke se noget. Well … det kan jo ske … specielt med killinger i huset.
Da jeg hørte i radioen, at der havde været jordskælv på nøjagtig det tidspunkt, begyndte det så småt at strejfe mig, at det måske havde været årsagen.
Den ene killing var skræmt i meget lang tid - over 1 time, tror jeg før han faldt rimelig ned.

Aj hvor “sjovt”…

Det er sgu underligt at dyrene ved det før os :slight_smile:

Jeg havde tænkt mig at oprette en tråd om netop emnet nu. Vil også gerne høre om katte på specielt sjælland opdagede skælvet?

Det var 4,5 (!) på R-skalaen. Sidst DK havde et skælv var i 1985

Vi mærkede intet i Nordjylland:-))) Epicentret var i Skåne.

Mennesker har - tror jeg - en gang kunnet mærke den slags her - desværre har vi fjernet os fra evnen - nogle af os altså…

MVH

Mine katte og jeg oplevede jordskælvet - og de blev nervøse. Et par af dem flygtede under sengen. Det var bestemt ikke en behagelig oplevelse.

Jeg sad og drak kaffe og læste avis, da jeg mærkede en lille rystelse…min første tanke var, om jeg var blevet svimmel. Men da den anden rystelse kom, klirrede glassene i mine skabe, tørrestativet stod og rokkede og spisebordet (et tungt egetræsbord) bevægede sig også. Da blev jeg klar over, at det var et jordskælv.

Jeg var bekymret, for jeg begyndte at tænke på, hvordan jeg skulle få mine katte ud, hvis det skulle blive nødvendigt…heldigvis blev det ikke det :slight_smile:

Jeg skal lige nævne, at jeg bor på 5. sal uden elevator.

Nå men det var noget af en start på dagen…

Mange hislner

Gitte

Ingen reaktioner her… alle har snoooorksovet - og trods at jeg var oppe omkring tidspunktet, så er jeg også gået glip af det… Men okay - jeg var også nærmere død end levende af træthed og smerter pgr overanstrengelse fra dagen igår :slight_smile:

Øhhh, hvorfor er der jordskælv i Danmark?

JA det må du nok spørge om! Jeg var grædefærdig, da jeg hørte det! Jeg bryder mig ikke om de klimaforandringer mere!

Det er faktisk alvor det her… Hørte I det i Tv/radio I der ikke oplevede det?

4,5 på Richter… Det er jorden, der advarer os!

Øhm … nu har der jo altså været jordskælv i Danmark før - også for 50-100 år siden.
Jeg har aldrig hørt, at lige netop jordskælv skulle have noget med klimaforandringer at gøre :?

[quote=lenschow;82436]JA det må du nok spørge om! Jeg var grædefærdig, da jeg hørte det! Jeg bryder mig ikke om de klimaforandringer mere!

Det er faktisk alvor det her… Hørte I det i Tv/radio I der ikke oplevede det?

4,5 på Richter… Det er jorden, der advarer os![/quote]

Har det noget med klimaforandringer at gøre? Går det helt ned i de der jordplader? Hvordan kan det lade sig gøre?

Der går en gammel brudlinie ned gennem Øresund… Danmark ligger ikke i et særligt seismisk aktivt område, så jordskælv er sjældne - og som regel meget, meget svage…
Herregud, 4,8 - det ville vel knapt have fået en californier til at glippe med øjnene :slight_smile:

Som de skriver så har vi “ofte” jorskælv men de er så små at vi ikke kan mærke dem, og det sidste vi kunne mærke var i 85.

Klimaforandringerne har intet at gøre med kontinentpladerne søde, så bare rolig -gruppekram

Kontitentpladerne er i evig bevægelse. Ganske vidst super langsomt, men lidt har også ret.

Til at starte med bestod jorden af et enkelt superkontitent. Siden da er de blevet brudt op og så har vi ellers flydt rundt siden.

Hawaii flytter sig 1 m. om året -tihi og det tror jeg den bliver ved med selvom der kommer istid eller tørke.

Men når det er sagt så er jeg sgu glad for at jeg bor i lille “kedelige” Danmark. Ingen alvorlige jordskælv, ingen Tsunamier, ingen tyfoner, ingen skypumper - bortset fra små dimser, ingen vulkaner, laviner syre-regn eller andet.

Heller ingen bjørne eller ulve eller pumaer eller løver eller cobraer eller giftedderkopper - næ du…Danmark stiller kampklar op med glatte veje og dræbersnegle! -LOL

Gud hvor jeg elsker at bo i et kedeligt land -love

Ja jeg har mine personlige tvivl.

Jeg mærkede også skælvet,ved at min mobiltelefon rystede og faldt på gulvet,senere fandt jeg ud af at det bare var en SMS besked fra Konen og mobilen var stillet på vibrator-tihi-tihi

Vi har altid haft jordskævl her… Som regel bare SÅ svage, at vi ikke kunne mærke dem, men de kunne måles… Men når kontinental pladerne har rykket sig meget i den ene retning og skal baglæns igen (det var hvad jeg fik af vide engang, af en som vidste noget om det) så får vi et lille skælv, som vi kan mærke…

OG vi skal ikke tilbage til 85, for at finde et… Vi skal tilbage til foråret 2004. Der var der et jordskælv… Osse et lille et. Jeg boede i Jylland på det tidspunkt, og min datter ringede og helt fra den… Hende og Stine, som kun var 3 mdr gammel, ahvde sovet til middag, og da Sanne vågnede, hængte alle billederne skævt i hele huset og nogle ting var faldet ned…

Hun var næsten helt skuffet over at há sovet…

Så jo, vi har altid små jordskælv… Men lige når kontinental pladerne rykker den anden vej igen, kan vi mærke det…

Jo mine katte reagere osse kraftigt… Men så vil jeg svare i Helles tråd om det…

Kære Gry…-wehuu

Herude på landet sker der ikke noget drastisk.
Her er så stille så stille.

Hverken mennesker eller dyr har reageret.

Her er heller ingen vilde dyr - bortset fra hugormen -
og måske ræven;
som er så fed af al den mad, han får alle vegne.
Han kan faktisk trille.

Hjertelige hilsner og mere til :rudolf
Ingen Elge…desværre

Mona

[quote=Copycat;82463]
Jo mine katte reagere osse kraftigt… Men så vil jeg svare i Helles tråd om det…[/quote]

Er der en tråd mere om det? Hvor?

Hm…det var ikke meningen at spamme forummet :frowning:

Helle… Starter du den tråd om kattene??