[quote=Vivi_Fletcher;82562]Jamen naturligvis gør de det - men det har de jo gjort i al den tid jorden har eksisteret!
Det er jo bl.a. derfor at Island eksisterer ;)[/quote]
Jamen…
Det har klimaændringer jo også…
Om det ene påvirker det andet eller omvendt.
Det er der jo stadig uenighed om. -lyside
I sidste ende må vi håbe, at mennesker
kommer til fornuft.
Intet dyr ødelægger alt så grundigt;
som mennesket gør.
[QUOTE=Mona;82610]Jamen…
Det har klimaændringer jo også…
[/QUOTE]
Nu har klimaændringer jo også eksisteret altid - istid, ikke istid osv.
Tænk på alle de øer, der er opstået pga vulkanudbrud, der igen kommer af pladernes vandring.
Når jeg tænker klimaændringer, tænker jeg på de menneskeskabte - og lige dét tror jeg altså ikke man kan sige jordskælv kommer af
jeg har i geografi på skolen fået at vide i emnet jordskælv, at dyr mærker det før os mennesker. så hvis jeres dyr gik fra snøvsen inden selve skælvet, er det derfor. Eller i ikke selv har kunne mærke det, men jeres dyr alligevel har opført sig mærkeligt er det fordi jeres dyr kunne mærke det…
Jeg selv mærkede ingenting da jeg sad i toget… men kæresten og min mor vågnede af skælvet.
Hverken hundene, katte eller jeg bemærkede noget - vi sov!
Vi har også for nylig oplevet mange “jordskælv”, hvor jeg har været ret bekymret for, om mit lille hus ville dratte sammen. Så meget rystede det nemlig.
PS: Man bygger på nabogrunden og har gentagne gange skudt store kabler i jorden.
Sjovt, da jeg læste CopyCat´s indlæg om 3 dages helvede med sure katte, kom jeg til at tænkt: Er det dét der har plaget Pinky ??
Hun var SÅ sur igår - og skabte en meget kedelig stemning i flokken. Og langede lussinger til de helt små killinger, knurrede og hvæsede af både dem og os.
Sådan har jeg aldrig set hende.
Har lige sat hende på gulvet mellem alle de andre, og hun går pænt rundt, som intet er hændt - og er slet ikke sur som igår ?!
Om det er jordskælvet hun har kunne mærke, eller om hun bare var en sur furie i går, tør jeg ikke gætte på, men jeg har aldrig set hende sådan før.
I morges kl. 6.20 lå hun i sengen mellem os - og sov, mens sengen rystede.
Så jo vi kunne mærke det tydeligt - men dyrene reagerede ikke med angst, da det stod på.
Jeg synes lige, at jeg vil fortælle om min og ikke mindst mine kattes oplevelser af det jordskælv, der ramte Danmark her til morgen.
Jeg stod som sædvanlig op kl. 05.45 og sendte min mand afsted til lufthavnen. Derefter gik jeg ind og sagde godmorgen til mine katte. De løb straks op ovenpå og lagde sig på deres sædvanlige pladser. Jeg satte mig ved PC´en og skulle lige tjekke mail inden pigerne skulle vækkes. Klokken 06.10 begyndte kattene at opføre sig mærkelig - De løb rundt og miavede, væltede en stor vase med roser (det gør de ellers aldrig) og virkede sært utilpasse. Nå, fik samlet roser og vand (meget vand ) op og satte mig igen.
Lige pludslig fløj kattene op igen og skød ryg og pelsen stod rundt om dem, som aldrig set før - Ganske få sekunder senere kom den rumlende lyd og hele huset rystede, glasse i skabene klirrede og stol, bord osv blev sat i bevægelse. Det lyder jo voldsomt, men så var det heller ikke værrer - Det tog ca. 6-8 sekunder, så var det hele overstået.
Det jeg egentlig lurer på er om der var andre, der registrerede, at kattene eller andre dyr faktisk reagerede FØR vi selv kunne mærke/høre jordskælvet? Set i bakspejlet synes jeg faktisk, at det var en interessant oplevelse (der forhåbentlig aldrig kommer til at gentage sig)
Prøv at læse mine 2 indlæg, her i tråden. Mine katte var totalt anderledes og uvenner i 3 døgn før… Og min hest, plus de andre i stalden var aggresive igår aftes… Og min hest er ellers aldrig aggresiv…
Men 3 dage, det ER lang tid, når man ikke aner hvad der er galt og kun bliver mere og mere urolig…
Og jordskælvene… tja, der er et par stykker om året her… Normalt er de dog så små, at de kun kan måles, men ikke mærkes…
Men pga geografien, slipper vi aldrig helt for dem. Og af og til, vil der være lidt større skælv, end normalt…
mine 4 reagerede også ret voldsomt - jeg var igang med at øse morgenmad op til dem og pludselig stivner alle 4… jeg kunne ikke mærke noget videre med rystelser - men DET kunne kattene…
de blev nervøse og hyper… de farede forvirrede rundt