Ja, bær lige over med mig, men der er faldet en sten eller fire fra hjertet.
Som nogen vil vide har jeg en multifoderallergiker. Det betyder at vi kun har meget få fodermuligheder.
Det sidste stykke tid har jeg bemærket at lille Tullen ikke trives rigtig godt på det Hill’s foder, som er det foder, vi har haft at falde tilbage på, det som Greven (min multiallergiker) kan tåle.
Ikke godt.
Greven er også begyndt at kaste op efter at ha’ spist det, hvilket er tegn på, at noget er forkert i foderet for ham. Min konklusion er at noget er ændret i sammensætningen på foderet.
Vi fandt så et nyt, Nutram sensitive (sensible?) - som de alle trives på. Men ved sidste bestilling var det blevet “forbedret” med hummer, krebs og fiskeolie. Så, pludselig var der ingen tørfoder vi kunne bruge. De spiser da vådmad, men…
Så de sidste uger har været en vild jagt på noget mad til herren. Det sidste vi prøvede overbeviste mig om, at krydsallergi også findes hos katte, og at vi fremover skal gå udenom ærter, lucerne og soya (og fisk og mælk, selvfølgelig). Det har kostet Greven nogle hudløse poter - men NU har jeg vist fundet noget de alle tåler og trives på, Josera Sensitive. Og jeg er bare så lettet! Jeg har endda et foder mere i baghånden - håber jeg!
Ren luksus!
Og jeg har lært noget om hans allergi, der får flere brikker til at falde på plads, hvilket klart er en fordel, nu det skulle være.
:klap: :juhu: :juhu:
Undskyld - skulle bare ud med det…
(Jeg håber at Nemesis ikke læser med… ;))
Og nu har jeg overskud til at grine af herrens reaktion på det vådfoder med kænguru, jeg lige har præsenteret ham for: snif snif (virrer med hovedet) Snif! SNIFSNIF (Kigger på mig med skepsis og vantro i øjnene - Hva’ pokker er DET??) SNIF SNIF (bakker, ryster for og bagpote - og går)
Mon jeg har ret i, at det ikke liiige var noget
Pyt, Creamy aka Miss Hoover, kan li’ det. Selvfølgelig
Hvor er det bare skønt for jer, Ann :bravo:
Det er godt nok ikke en let opgave du har, når han krydsreagerer overfor så meget. Jeg tager hatten af for din vedholdenhed
Hvor skønt at du har fundet noget foder, de alle kan lide og som Greven kan tåle.
Jeg vil gætte på, at Greven ikke syntes, at kænguru lige var sagen - hold op, hvor kan de se bebrejdende ud, når man serverer noget, der ikke falder i deres smag.
[QUOTE=Churchtown;713560]Hvor er det bare skønt for jer, Ann :bravo:
Det er godt nok ikke en let opgave du har, når han krydsreagerer overfor så meget. Jeg tager hatten af for din vedholdenhed [/QUOTE]
Jeg ved ikke - det er jo ikke at jeg orker, det er mere at jeg ikke har noget valg, med mindre jeg vil se på at min kat går i stykker.
Jeg er SÅ lettet over at det ikke bliver nødvendigt at medicinere ham. Jeg havde set det lure i horizonten. Det ville blive cortison, og så har vi et problem i forhold til hans behandling med NSAID for slidgigten i ryggen. Jeg ved ikke om man kan give katte mavesårsmedicin - og jeg er glad for at jeg ikke skal finde ud af det lige nu
Som bonus tror jeg at hans tendens til mild astma også bliver bedre - den var nemlig begyndt at bryde op i forbindelse med foderallergien. Men det vil vise sig, det skal vi nok have lidt længere tid for at være sikker på.
[QUOTE=Eva;713568]Hvor skønt at du har fundet noget foder, de alle kan lide og som Greven kan tåle.
Jeg vil gætte på, at Greven ikke syntes, at kænguru lige var sagen - hold op, hvor kan de se bebrejdende ud, når man serverer noget, der ikke falder i deres smag. :D[/QUOTE]
Ja - der er det ikke svært at læse kattesprog Og det er så typisk, at man ikke bare skal finde noget de kan tåle - næh, det skal jo også godkendes, ellers hjælper det ikke meget :rulleøjne:
[QUOTE=Ann R;713589]
Ja - der er det ikke svært at læse kattesprog Og det er så typisk, at man ikke bare skal finde noget de kan tåle - næh, det skal jo også godkendes, ellers hjælper det ikke meget :rulleøjne:[/QUOTE]
Ja lige netop. Vi havde jo problemet med det nyrevenlige mad som Basil helst skulle ha’ - for han ville ikke røre det. Ikke våd-udgasven, og da han aldrig! rørte tørfoder var det selvfølgelig også udelukket.
Så man bli’r så glad når de spiser noget af det de har bedst af
Ann du har min største respekt for din vedholdenhed, indsigt og ikke mindst store KÆRLIGHED til Zutti!!
Det kan efterhånden ikke tælles hvor mange timer du har kæmpet for at finde foder, medicin og ting der gør livet værd at leve for den dreng - OG samtidigt sørge 100% for at pigerne ikke bliver glemt!
Du har et hjerte af det pureste GULD - og en vilje af stål!
Stakkels Preben, som du sikkert aldrig har tid til
Og Kænguro… aj… dét er da ikke fint nok til “Grev Zutti” :klapper:
[/QUOTE]
Sludder Mette - han er det værd. Det ved du om nogen. Greven er en ener, og jeg kan virkelig bekymre mig om, hvad vi og de to missepiger ville stille op uden ham. Han har altså bare at være meget langtidsholdbar
Og belønningen for alt detektivarbejdet… en glad kat, der piller og roder hvor han ikke burde, som har spil i øjnene, som spinder bare man kigger på ham, som de to piger kigger på med verdens mest beundrende blikke (han er virkelig deres store idol :D) - som giver mig en masse hengivenhed. Jamen, selvfølgelig vil jeg gøre hvad jeg kan for at han har det godt. Og lettelsen over at det lykkedes er bare til at føle på.
Et af de andre fodere (fodere??) jeg overvejer har for resten en lidt spøjs ingrediens - tørret hæmoglobin… jeg er ikke i tvivl om, at det sikkert er næringsrigt, men det har jeg sgi aldrig set før
Nå ja, det er jo snart Halloween, så… :dracula:
Skønt at du har fundet et foder, Zutti trives på:ok: - men jeg forstår godt hans reaktion på kænguru:venner: har du nogensinde selv smagt kænguru:? det har jeg flere gange i Australien - det har en højst besynderlig smag (“gamey” kalder de det), som jeg nok aldrig vil forliges med… australske katte fodres med det, da det er billigt og næringsrigt kød.
Nej… og heller ikke struds eller fasan (det mente de heller ikke helt de var målgruppen for her i huset )
Men med en allergiker af Zutti’s kaliber prøver jeg jo hvad som helst, der ser kødrigt ud og ikke indeholder noget af det, han ikke kan tåle. Det ku’ jo være jeg var heldig
Hvor er det dejligt at det endnu engang lykkedes at finde noget foder til greven
Jeg har for nylig tilladt mig at henvise Misling Sagadatters ejer til din hp - Misling har ubetinget nu udviklet foderallergi for i hvert fald kylling. Jeg har rådgivet så godt jeg har kunne, udfra dine erfaringer…
Jeg ved i øvrigt fra pålidelig kilde at Nemesis ikke kan læse!
[QUOTE=Ann K;713673]Hvor er det dejligt at det endnu engang lykkedes at finde noget foder til greven
Jeg har for nylig tilladt mig at henvise Misling Sagadatters ejer til din hp - Misling har ubetinget nu udviklet foderallergi for i hvert fald kylling. Jeg har rådgivet så godt jeg har kunne, udfra dine erfaringer…
Jeg ved i øvrigt fra pålidelig kilde at Nemesis ikke kan læse! :)[/QUOTE]
Det håber jeg.
Kyllingallergi, men uden Zutti’s problem med fiskeolie og med bælgfrugter - hm…
James Wellbeloved med and eller lam.
Og et par af Almo Natures, den med vildt, bl.a.
Hill’s dd.
Vådmad fra Animonda Carny, m. ren oksekød.
Det er sådan lige hvad jeg kan huske fra Dittes tid
Almo Nature tørfoder indeholder desværre både kyllingeolie og æg.
Hill’s d/d tørfoder indeholder i øvrigt hydroliseret kylling - hvis man nu skulle være uheldig at have en af de få katte, der end ikke kan med det. Mange dyrlæger har også kun z/d, der er ren hydroliseret kylling.
Amira får d/d tør og våd for tiden (primært vådt), det fungerer vist okay. Hun har været så stop fyldt med medicin efter hendes mundoperation, at det har været lidt svært at konkludere noget entydigt, men hun er i enormt godt humør og uden kyllinge-reaktioner. Hun har aldrig prøvet z/d.
Orijen 6fish kan også være en løsning for kyllingeallergikere.
James Wellbeloved Lam evt. med ren lam/ris-vådfoder (Grau/Integra) er virkelig komfortabelt - og rimelig fornuftigt i pris.
Josera SensiCat ser dejligt simpelt ud i ingredienslisten til jeres brug, Ann R.
Problemet er jo netop, at hvad er alternativet til at blive ved?
Hvor er det dejligt du har fundet et foder som han trives på. Og sikke luksus hvis du har et reserve hvis ikke alt går som ønsket. Dejligt!
Jeg har også prøvet et vådfoder til Amidale, da hun heller intet kunne tåle, med kænguru. Hun troede vidst jeg havde spist søm. Hende som ellers spiser ALT, ville bare ikke røre det. G
[QUOTE=pivnu;713791]Almo Nature tørfoder indeholder desværre både kyllingeolie og æg.
Hill’s d/d tørfoder indeholder i øvrigt hydroliseret kylling - hvis man nu skulle være uheldig at have en af de få katte, der end ikke kan med det. Mange dyrlæger har også kun z/d, der er ren hydroliseret kylling.
Amira får d/d tør og våd for tiden (primært vådt), det fungerer vist okay. Hun har været så stop fyldt med medicin efter hendes mundoperation, at det har været lidt svært at konkludere noget entydigt, men hun er i enormt godt humør og uden kyllinge-reaktioner. Hun har aldrig prøvet z/d.
Orijen 6fish kan også være en løsning for kyllingeallergikere.
James Wellbeloved Lam evt. med ren lam/ris-vådfoder (Grau/Integra) er virkelig komfortabelt - og rimelig fornuftigt i pris.
Josera SensiCat ser dejligt simpelt ud i ingredienslisten til jeres brug, Ann R.
Problemet er jo netop, at hvad er alternativet til at blive ved?[/QUOTE]
Præcis. Man er nødt til at blive ved.
Jeg ved godt at ikke alle Almo Natures produkter kan bruges - men jeg synes jeg kan huske at versionen med vildt var okay - men jeg kan huske forkert. Idag skal jeg jo tage hensyn til det stik modsatte, så at sige, fjerkræ har i lange tider været vores eneste helt sikre udvej; så jeg kan have glemt en del. Jeg er så at sige fokuseret på noget andet idag.
Hill’s z/d giver reaktioner hos en mindre procentdel af kyllingallergikere - min Ditte var en af dem. Derimod tålte hun dd.
Jeg tror slutkonklusionen er, at “finindstillingerne” må man finde ud af til hver enkelt allergiker individuelt - de er allesammen forskellige
[QUOTE=Kimilla;713793]Hvor er det dejligt du har fundet et foder som han trives på. Og sikke luksus hvis du har et reserve hvis ikke alt går som ønsket. Dejligt!
Jeg har også prøvet et vådfoder til Amidale, da hun heller intet kunne tåle, med kænguru. Hun troede vidst jeg havde spist søm. Hende som ellers spiser ALT, ville bare ikke røre det. G[/QUOTE]
He - Creamy spiser det. Hun spiser hvad som helst - næsten Vores lille støvsuger…