Jule menu 2014

Hvad med en tråd om hvad vi skal spise i julen? Står den på traditionel julemad hos jer eller noget helt andet?

Jeg lægger ud.


24.december:
Her skal mand og søn have flæskesteg med hvide og brunede kartofler, rødkål og sovs lavet af sky fra stegen.

Til mig selv, gentager jeg succen fra sidste år og laver en tofuand, med samme tilbehør som ovenstående. Dog er sovsen lavet med grønsagsfond og krydderier. Og rødvin til maden.

Desserten er den traditionelle risalamande med kirsebærsauce.


  1. december:
    Kommer min anden søn med sin familie til julefrokost. De er ligesom jeg vegetarer, næsten da, de spiser fisk og æg, det gør jeg ikke. Så menuen lyder noget i retning af dette:

Lun fiskefilet, rejer, æg. Rester af tofuand og linse/champignon frikadeller med grønlangkål og brunede kartofler.

Tomat, agurk, avokado, bønne/nøddepostej, små tofupølser, kolde kartofler i skiver, ost, peberfrugt og vindruer.
Øl, nisseøl og sodavand og hvis nogen ønsker det, vin til maden.

Dessert er kaffe med klejner og lidt julesødt.


  1. december:
    Skal vi slappe af og bare være os selv og misserne. Og vi spiser rester.

Mellem jul og nytår kommer endnu en julefrokost, denne gang for de kødspisende:
Der er det hvide marinerede sild med karrysalat og stegte sild i eddike.

Lun leverpostej med bacon, varme frikadeller, tarteletter med høns i asparges.

Kold flæskesteg med rødkål, ost, peberfrugt og vindruer.
Hertil: Øl, sodavand vand , vin.

Dessert er kaffe med klejner og lidt julesødt.

Og så er det slut med juleriet i mit køkken :).

24 december, traditionel and og flæskesteg efterfulgt af ris a’la mande og kirsebærsovs.

  1. Juledag - Traditionel julefrokost

  2. Juledag - Copy af første juledag

27-12 Back to work :slight_smile:

Jeg er faktisk ikke sikker på, hvad vi skal have i julen :slight_smile:

Men den 25. Holder vi for første gang nogensinde julefrokost. Det bliver for vores forældre og Runes lillesøster :slight_smile: Det bliver ikke det normale vilde madorgie, for alle synes det er unødvendigt. Så der bliver sild med karrysalat, varm leverpostej og hamburgerryg - det hele selvfølgelig med tilbehør :slight_smile:

Vi skal holde jul 2 gange i år.
Først d. 23. Hos kammerat, hans kæreste og hans datter. Han har ikke datteren d. 24. så derfor ville de gerne holde lidt med hende d. 23. og det er vi så inviteret til. Vi starter med morgenmad hos dem. Til frokost står den på rugbrød med medisterpølse og så traditionelt and og flæskesteg om aftenen. Risalamande til dessert.

D. 24. Skal vi være sammen med Oles familie. Vi skal ned til hans bror og er faktisk ikke sikker på hvad de byder på af kød. Men tror det bliver en fugl (And, gås eller kalkun) og en flæstesteg. Dertil brune og hvide kartofler, sovs, rødkål, gammeldags hvidkål osv. Til dessert risalamande.

Vi skal have desserten med begge dage. Der skal dælme smuttes mange mandler! Vi bliver 5 mennesker d. 23. og 15 stk. d. 24.

Hvor meget kirsebærsovs skal man egentlig regne med til 15 mennesker? (8 voksne og 7 børn )

D. 25 skal der slappes af når vi kommer hjem fra familien.

D. 26. har jeg fødselsdag. Der har jeg inviteret vennepar til boller og kakao. Til aften skal vi have kødtærte med en eller anden form for tilbehør.

D 23 serveres der traditionelt risengrød her i huset… jeg har fundet nogle LCHF-alternativer, men jeg tror at jeg holder mig til den helt traditionelle :slight_smile: mest fordi den kan passe sig selv under dynen, mens jeg render rundt og får købt ind og bestilt varer til julemiddag d 28. Jeg ved at jeg ikke orker at skulle lave mad efter at have været ude i juleindkøbshelvedet i flere timer.

D 24 tager Jan på arbejde. Det plejer han ikke, men vognmanden er presset i år, og har nærmest ligget på knæ for ham, så… Jan regner med at det vil udløse et par fridage helt efter eget valg næste år - og der er jo noget med et koratspecialshow til marts :thumbup:
Men det betyder at vores julemiddag formentlig bliver anderledes end vi plejer…
Mest af alt er jeg fristet til at servere højtbelagt smørrebrød - så er der ikke noget som skal holdes varmt og times så det passer med at Jan har et lille hul i turene.
Uanset, så SKAL der laves Ris a l’Amande!!! Med kirsebærsauce i mængder uden kirsebær :slight_smile:

D 25 og frem til d 27 kommer der ikke til at ske meget… Heldigvis, for det er de dage, jeg bruger til at forberede til året store Julemiddag, som jeg og Camilla afholder d 28 december :slight_smile:

Og d 29 skal Jan til julefrokost med jobbet, så jeg kan tillade mig bare at sidde herhjemme og sumpe og få ryddet op og af vejen efter middagen aftenen før i mit helt eget tempo :slight_smile:

Den 24. starter vi med en lille bitte portion risengrød. Derefter kalkun med hvide og brune kartofler, rødkål, chips, asier og god sovs. Til dessert skal vi have alamande med kirsebærsovs. :slight_smile:

Den 25. der egentligt er min nattøjsdag, og dermed rester, er der i år muligvis andre planer for to. Noget er i gærde i hvert fald :gruble:

Den 26. skal jeg arbejde, så der ved jeg ikke hvad den står på :slight_smile:

I år er det lykkes at holde fri nogle dage omkring jul. Det er intet mindre end en bedrift.

d. 22/12 skal jeg lave konfekt og bage julesmåkager - jødekager og brunkager og måske vaniljekranse - det bliver så ikke på traditionel vis. Men jeg ser frem til denne fridag - det bliver ren hygge og jeg får alligevel nået det inden jul. Det bliver nok også dagen hvor jeg så får givet julegave til hende den lille på den anden side af vejen

d. 23/12 skal jeg tjekke at jeg ikke mangler noget og gøre rent - gøre sovepladser klar til familie ryg ind

d. 24 skal jeg holde jul for 1. gang for familien. Jeg skal i år lægge hus til og jeg glæder mig. Maden bliver and, flæskesteg. kogt rødkål og rå rødkålssalat. Der til kartofler af alle slags til dem som spiser det og sovs til alle. Jeg har udbedt mig Waldorffs salat og så kommer der risalamande med kirsebærsovs.

Jeg tænker på en Bailey til kaffen ville være godt nu der er ikke skal køres, og til konfekten , småkagerne etc. Den tanke vil jeg da arbejde videre i.

D. 25 laver jeg brunch inden gæsterne kører hjem og så er julen ved at være slut. Her på landet bliver det nok med frosne rundstykker eller hjemmebagt brød

Jamen i år ser planen sådan ud :slight_smile:

  1. Er vi ved min mor/bror - Vi er enige om der kommer julemad nok de andre dage og min bror er ikke så vild med julemad, så den står på tarteletter med høns i asparges og is til dessert.

  2. Er vi ved Claus forældre, sammen med egne børn og hans bror/svigerinde. Der står den på and, steg og hvad tilbehør der nu høre julen til, glæder mig især til min egen rødkålssalat , der er ris ala mande til dessert.

  3. Ja der er vi igen ved Claus forældre, denne gang dog kun med Linea, der står den på frokost med lune frikadellet, medister, skine og grønlangkål, samt stuved hvidkål

Og ja så er julen (heldigvis) omme og jeg vil nyde de næste dage med nogle gode turer i naturen med termonkanden tanket op med varm kakao

  1. Vi er inviteret ned til min mor/bror inkl Linea, drengene skal ud til venner. Men om vi tager afsted eller slapper af hjemme er ikke helt planlagt endnu

23 dec. Risengrød med kanel og smør klat gudskelov for de to sidste nævnte ting. Jeg er ikke glad for risengrød.

24 dec. Andesteg og grillet øl marineret flæske steg, hvid og brunekartofler, god andesovs, rødkål, gammeldags sønderjysk hvidkål og chips.
Til dessert ris ala mande cheescake og ris ala mande med jordbær sauce og hindbærsauce.

25 dec Klarsuppe med mel og kød boller og ris. Tateletter med høns i asparges og til dessert enten fløderand med frugt sauce eller citronrand

Uha nu er vi ikke hjemme i julen, den fejre vi i Århus hos Thomas´s onkel og tante men kender da menuen.

den 23. dec: står selvfølgelig på risengrød

den 24 . dec: står på and og flæskesteg, med sovs fra and og steg, også hvide hjemmedyrket kartofler, og honningbrunede kartofler, også erder jo også rådkål og franske kartofler til… Desserten er ris ala mande med hjemmelavet kirsebær sovs

Lidt sent, men min menu bestod af en hel and tilberedt i stegeso. Kogte kartofler vendt i hvidløg, chili, dild & salt, stegt på pande. Salat af rucola, mizuna, bulls blood, spinat, pink lady æbler & honningristet valnødder. Jeg var godt nok alene juleaften, men derfor kan man jo godt gøre lidt ud af maden :smiley:

[QUOTE=PivC;1218211]Vi skal holde jul 2 gange i år.
Først d. 23. Hos kammerat, hans kæreste og hans datter. Han har ikke datteren d. 24. så derfor ville de gerne holde lidt med hende d. 23. og det er vi så inviteret til. Vi starter med morgenmad hos dem. Til frokost står den på rugbrød med medisterpølse og så traditionelt and og flæskesteg om aftenen. Risalamande til dessert.

D. 24. Skal vi være sammen med Oles familie. Vi skal ned til hans bror og er faktisk ikke sikker på hvad de byder på af kød. Men tror det bliver en fugl (And, gås eller kalkun) og en flæstesteg. Dertil brune og hvide kartofler, sovs, rødkål, gammeldags hvidkål osv. Til dessert risalamande. [/QUOTE]

Det blev gås og flæskesteg :slight_smile:

[QUOTE=PivC;1218211]Vi skal have desserten med begge dage. Der skal dælme smuttes mange mandler! Vi bliver 5 mennesker d. 23. og 15 stk. d. 24.

Hvor meget kirsebærsovs skal man egentlig regne med til 15 mennesker? (8 voksne og 7 børn )

D. 25 skal der slappes af når vi kommer hjem fra familien.

D. 26. har jeg fødselsdag. Der har jeg inviteret vennepar til boller og kakao. Til aften skal vi have kødtærte med en eller anden form for tilbehør.[/QUOTE]

Kødtærten blev droppet og i stedet fik vi en skinke med kogte kartofler og ærte-gulerodssovs til :slight_smile:

Det var ganske traditionelt med både and og flæskesteg. Dertil brune og hvide kartofler, andesovs og flæskestegs sovs samt halve æbler med ribsgelé og franske kartofler.

Den 24 kom der så yderligere medister samt honning kartofler på bordet.

D. 24 spiser vi gås og flæskesteg m alt tilbehører og risalamande til dessert.

D. 26 og 27. står den på familie-julefrokoster og da min familie jo kommer fra vendsyssel skal vi selvfølgelig have grønlangkål med flæsk, pølse, hamburgerryg og brunede kartofler.

Derudover får vi altid hjemmelavet sylte og rullepølse til frokost i juledagene.

Og endelig får vi ofte blodpølse med sirup mindst een gang i december. Og nogle gange får vi fulling (tykke pandekager med rosiner og med stegte ribben og sirup til) til morgenmad d. 25. december.

Da vi boede i Nordjylland alle sammen blev de forskellige egnsretter serveret løbende i december, men nu har vi jo kun npgle få dage at nå det hele på. Så man når IKKE at blive sulten igen før nytår!