Juleaftensmad?

Hvad skal I spise i aften?

Da jeg afgjort ikke er til den traditionelle danske julemad, og Jan alligevel hellere vil have noget andet (ribbensteg er ikke festmad efter hans mening :slight_smile: ) så står menuen i aften på:

Forret: Fransk Løgsuppe, lavet på 4 forskellige slags løg og naturligvis gratineret med emmenthalerost

Hovedret: Bøffer af oksemørbrad, hasselbackkartofler, stegte grøntsager, salat, glaserede perleløg, krydret rødvinssauce

Dessert: Ris a la Mande med kirsebærsauce.

Alt hjemmelavet helt fra grunden UHMMM :savle:

ja, vi har blandet det traditionelle med det utraditionelle.
jeg hader det man kalder julemad og fru tonya er vild med det, så vi har mixet lidt.
og ja ribbensteg har intet med festmad at gøre.
nå vores menu er som flg
ribbensteg med brune kartofler,sovs og div surt(fru tonyas valg)
roastbeef med brune kartofler,rødvinssauce, div surt og flutes(mit valg)
desserten er jo ris ala mande med kirsebærsauce(ville hellere ha haft en lækker chokolade-dessert)

vi skal jo osse ha et lækkert stk natmad og det er
ristet brød med æg,rejer,kaviar og citron.

udover det har vi masser af lækker slik i huset.

og mon ikke tonya og min mor får spist et par æbleskiver i løbet af dagen

Vi har heller ikke nogen faste traditioner hvad julemaden angår, så i år får vi islandskt lammelår som jeg tilfældigvis havde i min fryser
Tilbehør består af brune kartoffler, syltede agurker og god sovs :ok: og for mit vedkommende, vil det blive skyllet ned med

Vi skal selvfølgelig osse have ris a’la mande … så lidt traditioner har vi alligevel :stuck_out_tongue:

Vi skal da have hele molevitten - Flæskesteg(ikke riben :-)) and, brune og hvide(jeg kan ikke lide brune) kartofler, rødkål(kan jeg nu heller ikke lide men det kan de andre), massere af brun sovs, og Ris a la Mande som kun vores familien kan lave den (med sprut i :tihi:).

Og jeg glæder mig helt vildt for det er den eneste gang om året jeg får flæskesteg :slight_smile:

Vores menu ser ud som den Rikke H lige har beskrevet. Jeg er nu heller ikke særlig meget til julemad, det eneste jeg virkelig sætter pris på er anden.

Men i orgen er der julefrokost og der disker min mor op med alverdens lækre retter, tarteletter, frikadeller osv.

Her hjemme er julemaden traditionen tro and, flæskesteg, brune og hvide kartofler, rødkål (hjemme lavet), brun sovs og syltede agurker (hjemme lavet). Efter fulgt af Ris a la Mande. Jeg glæder mig til det hele bare ikke anden den lader jeg andre spise.

Jeg skal for første gang holde jul hos svigermor, men det er efter sigende traditionel dansk julemad med flæskesteg, and, medisterpølse, brune og hvide kartofler og diverse tilbehør og så risalamanden uden mandler med jordbærsovs som kun svigermor kan lave den :savle: Jeg kunne ikke rigtig lide risalamande, før jeg smagte hendes.

Ellers glæder jeg mig vist mest til anden, som jeg kun får én gang om året!

Ganske traditionel Flæskesteg, andesteg, og hele molevitten til, efterfulgt af ris ala mande med kirsebærsovs.

Det er ikke noget vi laver i Frankrig, så denne ene gang om året er det rigtig lækkert

God appetit til alle og -skålog God Jul

Vi skal til forret have Laksetatar med citrusskum og ælbesalat, det er bare mums, det er lækkert :slight_smile:

Til hovedret skal vi have en dejlig øko landand med brune og hvide kartofler og brun sovs med sprød rødkål :smiley:

Til dessert er der ris a la mande og citronfromage :wehu:

Glædelig jul til alle :thumbup:

Denne ene gang om året, synes jeg faktisk det er fint at få juleand og alt hvad dertil hører.
Det eneste problem er, at min mors brune andesovs godt kan være en smule kvalmende fed til mine smagsløg (okay, indrømmer jeg er sippet), men så tager jeg bare det mindre af den.
Ris a lamande til dessert - og håber sandelig ikke hun har lavet en kæmpe skål, for så bliver der ikke udleveret nogen mandelgave. Der er nemlig ikke nogen af os, der gider foræde os bare for at få en gave :smiley:
Vi bliver kun 3 voksne og 1 barn, så jeg regner med nevøen får sin egen mandelgave.
Denne aften skal, for mit vedkommende, bare overståes. At holde jul uden sine børn er ikke særlig fedt - men jeg forsøger så til gengæld at gøre nevøens jul til noget specielt.

Vi skal have øko flæskesteg øko gås, med hvad der nu høre til… brune og hvide kartofler
så er der risalemande osse øko…

Kattene skal have andebryst, osse øko

I aften bliver vi kun min bror og jeg (min far skal køre for lægevagten i Århus helt til midnat), så brormand står for madlavning.

Han har bestemt at menuen står på en lækker svinekam med hvide og brunede kartofler, brun sauce, varme rødkål, agurkesalat og franske kartofler og min brors hjemmelavede waldofsalat som er den eneste jeg kan lide. Vi hopper ris a la manden over i aften og spiser lidt slik i stedet for.

I morgen holder vi så “juleaften” sammen med min far, der skal brormand godt nok arbejde, men det er heldigvis bare hver 2. time på hans bærbare computer, så ingen problemer der.

Og i morgen bliver det så til vores traditionelle julemåltid som består af en fersk and, proppet fyldt med hakket kød iblandet svesker og æbler, hvide og brunede kartofler, brun sauce, varme rødkål, agurkesalat og franske kartofler og resterne af waldofsalaten. Derefter ris a la mande med mandelgave.

Her er vi også til det traditionelle :slight_smile:

Andesteg, flæskesteg, julemedister, brune kartoffler, hvide kartoffler, rødkål og brun sovs.

Til dessert er der selvfølgelig Ris Mammelam med kirsebærsovs.

Det eneste der ikke er lavet fra bunden er rødkålen og kirsebærsovsen :slight_smile:

Vi skal have…:julelys01
Andesteg med brunede kartofler, hjemmelavet rødkål
lækker sovs, ris á la mande med masser af mandler og
hjemmelavet kirsebærsovs. Uhmmm.

Jeg elsker andesteg og ris á la mande.
Det sidste kan jeg spise i flere dage.
Derfor har jeg lavet en kæmpeportion. Uhmmmm.

Misserne får det sædvanlige + godter.

Rigtig glædelig jul.
Mange gode jule-hilsner:julepolkaMona

Vi fik det traditionelle julemad…

Kamsteg med hvide og brune kartofler, surt, rødkål og svigermors lækre sovs…

Vi fik så Sangria til… En lækker lækker mild rødvin, somjeg godt kunne drikke som saft, men ikke gør (Kaldes vidst nok erfaring:tihi:)

Til dessert Ris A´lamande med kirsebærsovs til…

Miff: Mens jeg boede i Jylland, spiste jeg osse god jordbærsovs til, og ved du hvad?? Jeg syns osse, at det smager praaaaagtfuldt.
Men desværre er der ikke mange Sjællændere, der kan lí det… OG bestemt heller ikke mange Sjællændere, der KAN lave den rigtige jordbærsovs…

alt laves også fra bunden her… det er den eneste gang om året jeg ikke går på kompromis med noget som helst

[ul]
[li]1. and stegt med æbler og svedsker [/li][li]brun sovs - IKKE fed :blegne: men i år blev det til 3,5 l meget kraftig sovs - det var skøønt[/li][li]brune og hvide kartofler (de hvide er smørstegte for det er kun til PP og han elsker smørvendte)[/li][li]rå rødkålssalat med æbler, appelsin og ananas[/li][li]kogt rødkål (til min far) [/li][li]hjemmelavet ribsgele[/li][li]waldorf-salat med ekstra mange druer[/li]
[li]ris a’la mande med hhv jordbærguf og kirsebær guf efter smag (amarettos den ægte - de laver begge dele og det smager bare vidunderligt til)[/li]

[li]hjemmelavet konfekt og hjemmebagte småkager[/ul][/li]
der er ikke noget bedre end julemiddagen - glæder mig vildt til resterne selv om jeg gav mor og far mindst ligeså meget med hjem som vi selv har i køleskabet… lidt fråds skal man da have juleaften :slight_smile:

-kramer

Ja vi fik det tratiotionelle mad, and og steg, hvide og brune kartofler og ris a lamande.