Julegave til blind

Nogen forslag?
Min gudmor på 69 år skal naturligvis have julegave :hjerte: men de sidste to jul har det været svært at finde en gave, da hun blev blind i en alder af 67 år :ked: Sidste år fik hun en lydbog, men hun får dem ikke rigtig hørt… så hvad kan man give hende?

Det hjælper ikke at spørge hende, for ved jeg får svaret at jeg ikke skal bruge penge på gave til hende - men selvfølgelige skal jeg DET!! :slight_smile:

Inden hun mistede synet holdt hun rigtig meget af personlige ting: maleri som man selv malede, billede af os osv. Men det har hun jo ikke den store glæde af mere.

Så hjælp kære KG - har i nogle gode forslag, som kan gøre hende glad og give hende lidt ekstra i hverdagen, hun bor alene og har det stadig svært med at have mistet synet… :trøste:

Hvad med nogle gode dufte?

Den slags har aldrig rigtig været noget som har betydet det store for hende - men det var da en mulighed ja. :ok:

Nu ved jeg ikke, hvor tit du ser hende og dermed hvor let dette ville være at udføre.

Men hvis hun er blevet blind kommer hun nok ikke så meget ud, som hun plejer, så hvad med at forære hende din tid - og tag hende med på nogle udflugter, hvor du så er guide. Hun vil komme til at opleve ting, hun gerne vil og du vil komme til at opleve dem på en anden måde, fordi du er pisket til at gå i detaljer :slight_smile:

Jeg tænker på om et smykke kunne være en ide ? Det kan hun mærke og have på sig altid ?

Eller… Man kunne få lavet en tro kopi af din hånd og give hende… Den kan hun ligeledes mærke, og det kunne der være noget symbolik i ?

[quote=Temple Bar;455893]Nu ved jeg ikke, hvor tit du ser hende og dermed hvor let dette ville være at udføre.

Men hvis hun er blevet blind kommer hun nok ikke så meget ud, som hun plejer, så hvad med at forære hende din tid - og tag hende med på nogle udflugter, hvor du så er guide. Hun vil komme til at opleve ting, hun gerne vil og du vil komme til at opleve dem på en anden måde, fordi du er pisket til at gå i detaljer :)[/quote]
Det var faktisk en rigtig god idé - jeg ser hende desværre alt for lidt, men du ved skole, lektier, arbejde, to katte osv. :frowning:

Den må jeg lige tænke over - evt. sådan et gavekort til en middag herhjemme og til nogle ture vi tager hende med på! :ok: Hun kommer nemlig ikke særlig meget ud - og hun har oplevet flere (tidligere!) venner som vælger ikke at invitere hende til fx fødselsdage fordi de synes det er for besværligt… :(:thumbdown:

Et smykke var også en god mulighed, den kan man jo føle på og få forklaret hvordan ser ud :slight_smile:

Jo, men ved ikke lige hvordan man får lavet sådan noget - men tror måske heller ikke lige det er hende. :slight_smile:

Ja… hun ved jo heldigvis hvad du snakker om når du fortæller hvordan det ser ud… :slight_smile:

Ja og så kan hun selv mærke den også - et maleri/billede kan man jo også få forklaret, men ikke mærke, så det er nok svære at forstille sig hvordan det ser ud så. :slight_smile:

[quote=Garfield.;455899]Det var faktisk en rigtig god idé - jeg ser hende desværre alt for lidt, men du ved skole, lektier, arbejde, to katte osv. :frowning:

Den må jeg lige tænke over - evt. sådan et gavekort til en middag herhjemme og til nogle ture vi tager hende med på! :ok: Hun kommer nemlig ikke særlig meget ud - og hun har oplevet flere (tidligere!) venner som vælger ikke at invitere hende til fx fødselsdage fordi de synes det er for besværligt… :(:thumbdown:[/quote]

Jeg kender alt til den dårlige samvittighed, man let kan få over for mennesker, man skal huske at opsøge, fordi de ikke er en naturlig del af ens hverdag mere :slight_smile:

Men alt efter hvad du/I mener at have tid til, kunne det jo være X antal gavekort - måske lavet som en kalender med ét gavekort pr. måned. Mange af turene kan jo være næsten gratis, som f.eks. en tur i skoven eller til stranden. Hvis hun er ved at blive isoleret, vil hun jo være glad for “bare” at komme ud og en tur vil derfor ikke kræve det store budget.

Kan hun lide at høre musik, så var en CD med favoritmusikken måske en idé.

:lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide:

[quote=Temple Bar;455908]Jeg kender alt til den dårlige samvittighed, man let kan få over for mennesker, man skal huske at opsøge, fordi de ikke er en naturlig del af ens hverdag mere :slight_smile:

Men alt efter hvad du/I mener at have tid til, kunne det jo være X antal gavekort - måske lavet som en kalender med ét gavekort pr. måned. Mange af turene kan jo være næsten gratis, som f.eks. en tur i skoven eller til stranden. Hvis hun er ved at blive isoleret, vil hun jo være glad for “bare” at komme ud og en tur vil derfor ikke kræve det store budget.[/quote]
Lige præcis, det var faktisk en rigtig god idé! :thumbup: Den vil jeg overveje lidt nærmere, hvad sådan et gavekort kunne indeholde.

[quote=Eva;455909]Kan hun lide at høre musik, så var en CD med favoritmusikken måske en idé.

:lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide:[/quote]
Jeg tror ikke engang hun har en cd-afspiller, hun hører næsten hele tiden radio i stedet for :slight_smile:

Ok, så er det nok ingen god idé - medmindre der følger en cd-afspiller med.

:yah::yah::yah::yah:

Jeg er meget enig med Temple Bar.

Du kan ikke give hende en bedre gave - end din tid…:hjerte: :hjerte:

Jeg synes den idé med at give hende nogen oplevelser sammen med dig er en fantastisk idé. I sommers tog jeg min mormor ud på en udflugt og hun var bare så glad for det. Man har så travlt i hverdagen at det kan være svært at få gjort de ting der er aller vigtigst.

[quote=Garfield.;455886]Det hjælper ikke at spørge hende, for ved jeg får svaret at jeg ikke skal bruge penge på gave til hende - men selvfølgelige skal jeg DET!! :slight_smile:
[/quote]
Jamen jeg er sikker på, at hun mener det! De ting, der virkelig betyder noget her i livet, kan nemlig ikke købes for penge. Din tid er den kosteligste gave du kan give hende.
VH
Susanne

Det er SÅ svært, når ens nærmeste ikke kan se mere. Eller blot ser meget dårligt.
Man kan ikke skrive beskeder, SMS’e, så al kontakt bliver personlig og pr tlf, og det kræver altså mere.
Derfor må jeg være enig i de forslag, der går på noget a la “1 udflugt pr måned”, evt. hver 14. dag.

Du kender sikkert hendes interesser. Ellers spørg, hvad hun har lyst til, det er da en super anledning til at finde ud af, hvad hun kan lide.
Køb dig en fredags-Berlinger hver uge: Modsat Politiken, så bringer AOK en oversigt over alt, hvad der foregår. F eks klassiske koncerter - alle de gratis er med, det er de ikke i Politiken.

Og så tænker jeg - måske kan du læse højt for hende? Af hendes yndlings-ugeblad, avisen, hvadsomhelst, som hun kan lide. Spørg hende om, hvad hun gerne vil læse - og læs det for hende.

En anden ide: Tage noter, når hun, adspurgt af dig, fortæller om sit liv og dets begivenheder. Det kan være til stor glæde for hele familien at have. Jeg stor-ærgrer mig selv over, at jeg ikke fik interviewet min mor i tide om hendes begivenhedsrige liv.

Måske vil hun bare gerne ud at gå og få noget frisk luft. Så er det uvurderligt at have en som dig, som kan støtte med en stærk arm, og advare a la ‘om 4 skridt er der en trærod/trin op eller ned’ og ‘snus engang, de der blomster/buske dufter skønt’, og 'det vingesus, du lige hørte, det var en fiskehejre/svane/due etc.
Omsæt det, du ser, til ord, der giver hende billeder i hovedet.

Så gør du virkelig en god gerning :ok: