Dorte… er det ikke kun, hvis mænnerne bliver kede?
Jan foretrækker heldigvis at jeg laver festmad til jul - i stedet for det der almindelig mad, som man kan få hele året
Siden sviger familien ikke kommer , så for vi julemad som min mor laver det .
Så sveske og æbler bliver skråtet jeg hader det i anden.
Medister og flæske stegen bliver skråtet , hvad skal vi dov med alt det kød .når bare jeg har min and .:høhø:
Sejr må beholde sine brune kartofler , så laver en lille skål til ham det samme med rødkålen.
Jeg skal bare har min sønderjyske gammeldav´s hvidkål ,hvide kartofler med en god brun sauce.
og [COLOR=darkgreen] Ris a l’Amande med varm jordbærsauce.
[/COLOR]
[quote=alleos7;518942]Mænnerne var lige ved at begynde at græde…
:trøste::trøste::trøste:
[/quote]
Mænnerne i min familie ved godt, hvornår det kan betale sig at protestere og hvornår det er bedst at tie
De to, der er, er for øvrigt med på “jeg vil gerne have ris ala mande” holdet - sammen med mig. Men selvom vi er flertal, er det ikke os, der bestemmer… (og jeg gider ikke diskussioner juleaften, så jeg æder ris ala mande i løbet af december i stedet
Jeg springer jo julen over i år, men har dog i dag kogt det obligatoriske ‘‘Hangikjöt’’, som er røget islandsk lammekød
Det kan spises både varmt og koldt, men jeg kan best li’ det koldt … så laver jeg kartoffelmus til (den islandske udgave er sød)
Ris a’la mande er lavet (og prøvesmagt)
Hrönn skulle komme hjem til mig og fejre jul, vi har rigeligt med hjerterum og mad.
Og Mette må også gerne komme og få ris a´la mande.
[quote=KKH;518990]Hrönn skulle komme hjem til mig og fejre jul, vi har rigeligt med hjerterum og mad.
[/quote]
Tak søde
Jeg er blevet inviteret andre steder, men har takket nej … og nu er jeg helt sneet inde, så jeg ville ikke kunne tage nogen steder alligevel :S
Vi skal have And, svinekam, brune og hvide kartofler, lækker sovs, franske kartofler og lun rødkål. Min far er den eneste der spiser æblerne og sveskerne fra anden som tilbehør.
Til dessert; Norsk ris a’ la mande… Den eneste mandel, der er i vores er 1 hel - og det smager fantastisk!
Vi skal holde jul hos svigermekanikken, og så vidt jeg ved, skal vi have flæskesteg Jeg kan fint leve uden and, bryder mig ikke så meget om det (og det fik jeg så lige gen-bekræftet i november, da jeg fik lyst til at være helt husmoderlig og lave sådan en fætter i anledning af det dér Mortens aften …) - jeg er dog helt vild med både æblerne og sveskerne i anden!
Og vi skal også have ris a´la mande, den tager jeg nemlig med! Forrige år hvor vi holdt jul med svigermekanikken, havde en gammel moster medbragt ris a´la manden, og jeg tror sgi hun havde misforstået det der med a´la mande - eller måske havde hun lavet den norske version - for der var dælme ikke mange mandler i … det kommer der så imorgen
Helt traditionelt her! (ellers er det jo ikke jul, vel?)
Andesteg - MED svesker og æbler (2 landænder til 3 voksne og 3 børn)
Hvide og brunede kartofler
Lækker andesovs
Alm rødkål (fra glas) + rødkålssalat med æbler og nødder
Til dessert er der ris a la mande med dobbelt mængde mandler
Anden kan til nød udskiftes med gås, uden at det går ud over traditionerne, men aldrig flæskesteg, medister eller kalkun!
[quote=Else;519026]Helt traditionelt her! (ellers er det jo ikke jul, vel?)
Andesteg - MED svesker og æbler (2 landænder til 3 voksne og 3 børn)
Hvide og brunede kartofler
Lækker andesovs
Alm rødkål (fra glas) + rødkålssalat med æbler og nødder
Til dessert er der ris a la mande med dobbelt mængde mandler
Anden kan til nød udskiftes med gås, uden at det går ud over traditionerne, men aldrig flæskesteg, medister eller kalkun![/quote]Den låner jeg lige - nøjagtigt det samme hér!
Vi skal op til svigerfamilien igen i år, og det bliver helt sikkert ganske tradtionel julemad
Men jeg er glad, bare der er and
Skal koge OG pille 3,5 kilo asparges-bittesmå-kartofler imorgen
men jeg nægter at spise glas-kartofler juleaften.
Ellers skal vi have and, kamsteg, medister (uden andet end kød), rødkål, franske kartofler, hvide og de pillede brunede kartofler, sovs, ris-a-la-mand’en med kirsebærsovs til og en mandel og en mandelgave som min lillesøster kommer med. Vin, sodavand og nisseøl og senere the, kaffe og slik i lange baner og figner …bøvs
Vi er jo altid mange juleaften
Min søster har fem børn, hvoraf de tre ældste selv har børn (og to nye er
faktisk på vej :)), så når vi er sammen, er vi 21
Vi praktiserede nogle år at lave en form for “russisk dukke” - farsen ind i
anden, anden ind i gåsen :høhø:
I år står den på and og flæskesteg - og risengrøden koger lige nu ude i mit
køkken, så jeg kan lave en ordentlig skude ris a la mande.
Jeg skal have and og flæskesteg. 1 and til min mor min ene bror og mig og flæskesteg til min far (og han kan ikke ret godt lide/ tåle and) flæskesværerne er til os alle … de er jo ikke gode dagen efter - det har vi vedtaget. Og så skal der være risalamande med varm kirsebærsauce og mange mandler i.
Senere er der så enten kaffe/the eller noget koldt at drikke til guffen.
Vi skal have andesteg med brune, hvide, surt og sødt, en god sauce(koger fond hele dagen imorgen ) og selfølgelig waldorffsalat.
Til dessert Ris a la mande med varm kirsebærsauce (Risen grøden er kogt).
Vi holder jul herhjemme og min mor kommer herhjem. Det er første gang vi skal holde jul i dette hus. (Vi har boet her i 10 år)
hos os er der 2 julemenuer, for hr frandsen er altså en kræsenpind.
det er så helt tradionel julemad der skal spises
nemlig
flæskesteg med brune kartofler,sovs og lun rødkål, som dessert er der ris’ala’mande.
frandsens menu er så denne
oksesteg med flutes, rødvinssauce og menuchips, desserten er chokolademousse.
dertil kommer jo surt i form af asier og agurkesalat.
jeg må så indrømme at jeg hader den tykfede danske julemad, jeg får kvalme af den og det blir værre og værre år for år.
jeg har ellers altid elsket ris’ala’mande, men nu ka jeg bare ikke få det ned, det vokser i halsen på mig osv
Man KUNNE jo lade være med at grovspise det fede julemad - ELLER i stedet for en opbagt sovs, så lave den som en sauce Smagen er nøagtig den samme (måske endda mere sagfuld) men selve sovsen er ikke så tyk.
And og steg kan jo være magert og kødfyldt, i stedet for en tyk kant med fedt
[quote=Annette O;519113]Man KUNNE jo lade være med at grovspise det fede julemad - ELLER i stedet for en opbagt sovs, så lave den som en sauce Smagen er nøagtig den samme (måske endda mere sagfuld) men selve sovsen er ikke så tyk.
And og steg kan jo være magert og kødfyldt, i stedet for en tyk kant med fedt [/quote]
lad mig nu ha lov at være en kræsenpind i fred:p:):høhø:.
og min undskyldning er da go ik:p
[quote=Johnny;519120]lad mig nu ha lov at være en kræsenpind i fred:p:):høhø:.
og min undskyldning er da go ik:p[/quote]
NAAAARRRJJJ da - ikke hvis jeg kan komme til at drille dig - bare en lille smule
DÅÅÅÅRLIG undskyldning
[quote=Annette O;519126]NAAAARRRJJJ da - ikke hvis jeg kan komme til at drille dig - bare en lille smule
DÅÅÅÅRLIG undskyldning [/quote]
dåmmmm er do