Mens jeg sidder her og prøver at tage mig sammen til at være kreativ, tænkte jeg, at jeg ville bruge tiden på at finde ud af, hvad I andre skal have at spise imorgen aften
I min familie er det kun mine forældre, der laver tilnærmelsesvis traditionel julemad (vi får ikke ris ala mande ), mens både min søster og jeg laver det lidt anderledes.
I år er det mig, der har “fornøjelsen” og jeg har valgt en menu, der for det mestes vedkommende kan laves på forhånd og jeg lavede derfor forretten i aftes.
Vi skal have paté af varmrøget laks med brøndkarse, flødeost og smør på tynde skiver af ristet fuldkornsbagels
Efterfulgt af Duck au Vin med kartofler stegt i andefedt og vendt i persille og karamelliserede gulerødder/rødløg.
Og til sidst en dessert af kvark tilsat flormelis, hvori der er rørt frosne skovbær - pyntet med friske blåbær (og selvfølgelig indeholdende en mandel).
Langtidsstegt and med fyld af hakket svinekød, svesker og æbler
Kamsteg (for første gang i mange år - for at være sikre på der er nok til 5)
Tilbehør:
Hvide kartofler
Brunede kartofler
Hjemmelavet andesauce
Varm rødkål
Vindruesalsa
Agurkesalat
Franske kartofler
Drikkevarer er sydamerikansk rødvin, Coca Cola, koldt vand eller en hvidtøl
Til dessert min brors hjemmelavede ris a la mande, serveret med kold kirsebærsauce og 2 mandler, for både gæsterne og vi selv har købt mandelgave.
Til hygge om gaverne senere er der kaffe og blandede julesmåkager og juleslik.
jeg har den sidste and i ovnen ligenu - fyldt med æbler og svedsker
ris ala manden er lavet…
i aften når den sidste and er taget ud sætter jeg den rå rødkål i saltlage så den er klar til den rå rødkåls-salat… (med appelsiner og ananas)
når fonden til sovsen har kogt ind i 6 timer - så er den klar til SOVS!!! der bliver omkring 4 liter
i morgen laver jeg waldorf-salat og gør kartoflerne klar til bruning og hvide til Piotr
og 30 min inden vi skal spise så folder jeg anden ud på et fad så der ikke er et eneste ben i og anretter og griller den så skindet er sprødt og lækkert
sovsen bages op og tilsættes sky og fond og ribsgele
Helt traditionel julemad, jeg laver maden og vi bliver 8 personer:
And m. æbler/Svesker
Flæskesteg
Hjemmelavet medister (som ovnsteges sammen med anden)
Brunede kartofler (og ikke noget med kartofler på glas)
Hvide kartofler
Franske kartofler
Brun sovs lavet på andesky
Rødkål
Asier
Rødbeder
Vi får risengrød til frokost
Gås (vi er for mange og for madglade til en and og to ænder er for meget) normalt med farsfyld (sådan noget med nødder og alt muligt, mums) og æbler og svesker. Dertil hvide kartofler, brune kartofler, rødkål, brun sovs og waldorf salat.
Ris a la mande med kirsebær sauce
[quote=Annette O;518927]Er jeg den eneste der bare slet ikke kan fordrage svesker og æbler i and :?
[/quote]
Overhovedet ikke. Men jeg propper dem troligt i hvert eneste år fordi de trods alt giver lidt fugt til pipdyret indefra. Og nu hvor vi blander dem i hakkekødet sorterer jeg dem pænt fra på tallerkenen
Uha kejserinderis har jeg lavet mange gange, da jeg var i lære som køkkenleder. Den smager fantastisk godt, men lad være med at tro den bliver bedre ved at komme flere cocktailbær i, det gør den ikke.
[quote=Temple Bar;518891]Mens jeg sidder her og prøver at tage mig sammen til at være kreativ, tænkte jeg, at jeg ville bruge tiden på at finde ud af, hvad I andre skal have at spise imorgen aften
I min familie er det kun mine forældre, der laver tilnærmelsesvis traditionel julemad (vi får ikke ris ala mande ), mens både min søster og jeg laver det lidt anderledes.
I år er det mig, der har “fornøjelsen” og jeg har valgt en menu, der for det mestes vedkommende kan laves på forhånd og jeg lavede derfor forretten i aftes.
Vi skal have paté af varmrøget laks med brøndkarse, flødeost og smør på tynde skiver af ristet fuldkornsbagels
Efterfulgt af Duck au Vin med kartofler stegt i andefedt og vendt i persille og karamelliserede gulerødder/rødløg.
Og til sidst en dessert af kvark tilsat flormelis, hvori der er rørt frosne skovbær - pyntet med friske blåbær (og selvfølgelig indeholdende en mandel).[/quote]
Du ved godt at ens r*vhul kan risikere at falde af, hvis man ikke får den traditionelle julemenû ikke også???
Sådan skulle man ihvertfald tro at det var, da jeg sidste år (hvor vi ikke havde børn, og skulle være 5 vennepar uden børn samlet) foreslog at vi skulle have noget andet…
:surrender1::surrender1::surrender1:
Mænnerne var lige ved at begynde at græde…
:trøste::trøste::trøste:
[quote=alleos7;518942]Du ved godt at ens r*vhul kan risikere at falde af, hvis man ikke får den traditionelle julemenû ikke også???
Sådan skulle man ihvertfald tro at det var, da jeg sidste år (hvor vi ikke havde børn, og skulle være 5 vennepar uden børn samlet) foreslog at vi skulle have noget andet…
:surrender1::surrender1::surrender1:
:trøste::trøste::trøste: [/quote]
[quote=alleos7;518942]
:trøste::trøste::trøste: [/quote]
Så skulle du have set min far i hovedet da min bror i går aftes i Føtex stod og overvejede en delikatesse rødkålssalat med klementiner.
Man kunne ligefrem se blandingen af vantro, afsky og chok i hans øjne.
Det hjalp lidt da jeg sagde at der selvfølgelig var varm rødkål som der altid var til jul…og rødkålssalaten var alligevel udsolgt i dag fordi den var på tilbud :høhø:
Vi skal have Svetlana :høhø:, brune og hvide kartofler, sovs, rødkål og chips.
Svetlana er den ene halvdel af duoen Svetlana og Vladimir. Det var de 2 gæs, vi købte som helt små og fodrede op.
Da de til sidst larmede og svinede som jeg ved ikke hvad, så huggede vi hovederne af dem.
Nu bruger jeg lige ordet “vi” sådan lidt løst ikk’ :høhø:
(rent faktisk var det min ex-svigerfar, der klarede jobbet og ex-svigermor og jeg plukkede de kære kræ)
Som tak for hjælpen fik ex’erne Vladimir.
Vi spiser, som skrevet, Svetlana i morgen - hun har den flotte vægt af 5 kg.
Min yngste søn vil dog IKKE spise Svetlana, som han betragter som et kæledyr. Han har derfor bedt om medister, som han stor-elsker.
[quote=alleos7;518942]Du ved godt at ens r*vhul kan risikere at falde af, hvis man ikke får den traditionelle julemenû ikke også???
[/quote]
Karsten har lige givet sit besyv med, og han er fuldt ud enig med dig.
Han er overbevist om, at julen mister sin betydning, alting går helt skævt og ingenting vil fungere ordentligt, hvis man ikke får sin julemenu. Det er den eneste gang om året, hvor en flæskesteg smager så godt - ifølge ham