Julens traditioner - hvilke har du?

Jeg er, i al beskedenhed :ups:, ret god til at lave mad, så næsten lige meget hvad jeg medbringer er et hit…

Men ellers er jeg kendt for mine hjemmelavede æbleskiver, småkager, havregrynskugler, konfekt, gløgg og gakkede ideer…

Af mad er tarteletter, karrysild, æbleflæsk og frikadeller med hjemmelavet agurkesalet et hit…

Vi er stort set også booket op nu. Og glæder mig til juleaften, hvor vi ligger hus til og hvor vi bliver ca. 17… Julefesten på arbejdet bliver i Valbyhallen og den traditionelle frokost bliver til min mands fødselsdag i slutningen af november…

Jeg tror jeg er meget atypisk, hvad julen angår.

Jeg er hverken til nisser el. gran, glögg el. æbleskiver, marcipan el. klejner.
Dermed ikke sagt at det ikke findes i mit hus (her lever jo også både mand og børn) :slight_smile:

Juleaften synes jeg dog er dejlig.
Jeg stor-nyder at være sammen med familien og spise dejlig, traditionsrig mad.

Det bedste ved julen el. årstiden er at se træer og buske, der er pyntet med lys - dét synes jeg er SÅ flot :slight_smile:

Jeg plejer gerne at bidrage med et par tærter til vores familie-julefrokost 2. juledag, hvilket familien sætter stor pris på.

Den der med julenissen i en løkke efter bilen - lige min form for humor -LOL

[quote=Alice;482120]Julen !!! …Jamen er vi ikke først i begyndelse af november ??.

Jeg må indrømme at julen ligger mig meget fjern, men jeg er altså heller ikke meget til traditioner - Og slet ikke ret meget juletam-tam.

Jeg ejer ikke en nisse …Hvis jeg bare har lidt gran, og et par flotte juledekorationer så er min højtid hjemme. Eneste tradition vi har, er at svigermor tilbringer hendes juleaften her hos os. Jeg laver andebryster og flæskesteg med diverse tilbehør, hun kommer med risalamande.

Nytårsaften gider jeg slet ikke …Den må de gerne afskaffe for min skyld. I år skal Carsten arbejde nytårsaften/nat, så striberne og jeg er alene hjemme, og vi hygger nok sammen, som en plejer at hygge en ganske almindelig aften :-)[/quote]

Det samme her! Bortset fra det med svigermoren altså :wink:

Nytårsaften gider jeg heller ikke. Jo, der skal hygge og god mad til, men jeg gider ikke tage nogen steder. Flemming må så helt selv bestemme, hvad han vil, vi behøver ikke nødvendigvis at fejre nytårsaften sammen.

[quote=Lindvig;482294]Jeg tror jeg er meget atypisk, hvad julen angår.

Jeg er hverken til nisser el. gran, glögg el. æbleskiver, marcipan el. klejner.
Dermed ikke sagt at det ikke findes i mit hus (her lever jo også både mand og børn) :slight_smile:

Juleaften synes jeg dog er dejlig.
Jeg stor-nyder at være sammen med familien og spise dejlig, traditionsrig mad.

Det bedste ved julen el. årstiden er at se træer og buske, der er pyntet med lys - dét synes jeg er SÅ flot :slight_smile:

Jeg plejer gerne at bidrage med et par tærter til vores familie-julefrokost 2. juledag, hvilket familien sætter stor pris på.

Den der med julenissen i en løkke efter bilen - lige min form for humor -LOL[/quote]

Enig igen. Bortset fra det med tærterne :smiley:

Vi har da et par stykker.

Inden der bliver pyntet op skal der hovedrengøres og derefter masser af nisser og gejl op. Jeg sætter mit flotte nisselandskab op med masser af vat!

Vi bager småkager og kager.

Vi finder juletræ og pynter det pænt op.

Alt holdes i grøn, rød og guld.

Min mor laver maden juleaften mens vi hjælper til og så på et tidspunkt sætter os “børn” os ind og ser Disneys juleshow… Jeg er yngst og er 21 :tihi:

Jeg giver også kattene og hunden julegave og de modtager dem også juleaften sammen med os andre.

Jeg ÆLSKER jul! :hjerte:

Hjemme ved mig er det forresten mig der står for honninghjerter - mums! Og også havregrynskugler.
Klejner og æbleskiver laver min far, jeg kunne nok godt finde på at lave de æbleskiver, men det kræver så en pande som jeg ikke har -høhø

I år vil jeg bage brunekager også - dem plejer min farmor også at bage :slight_smile:

som sådan har vi ingen jule-traditioner og heller ikke noget bestemt vi skal bage osv.
sådan noget som en firma-julefrokost har jeg ikke deltaget i, i mange år. jeg gider det ganske ikke, især ikke fordi det altid går op i druk og endnu mere druk.
men en lille jule-kom-sammen med nogle venner er helt fint med mig.

jo og så har vi da alligevel en jule tradition, nemlig den sidste fredag i nov, hvor julemanden kommer til århus og der er kæmpe nisse-parade igennem byen og byens julelys bliver tændt og butikkerne har åbent til midnat.
den tradition elsker jeg bare.

Vi har ikke holdt jul i mange, mange år. Men jeg har da et par “fri-fra-arbejde” traditioner på det tidspunkt :slight_smile: Claus er (fordi vi ikke holder jul!) altid på arbejde juleaften - og af den årsag får jeg altid det samme at spise, nemlig frisk pasta og bolognese sovs, det er nemlig ikke lige hans herreret :slight_smile: Og jeg elsker ris a l´amande og amerikansk pumpkin pie, så det får jeg også altid - det står nemlig heller ikke på hans plusliste…

Til gengæld ved jeg godt, hvad de fleste af I andre tænder på, så kom lige forbi rafflet enten på JYRAKs udstilling i Middelfart eller Racekattens i Svinninge - så er vi skam forberedt på sæsonen :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg elsker julen, hyggen og det at have tid til at nyde det. Alt det kommercielle og forbrugsræset kan jeg sagtens undvære, men det at hygge med gran, levende lys og lidt godt til ganen, det nyyyyder jeg. Lidt men godt af det hele… det er min jul :hjerte:

Men jeg har så også givet den hele armen fra nu og så frem til jul med SFO-ungerne, så jeg har fået min dosis “rædselsjul” :tihi:

Julen handler for mig om tid, masser af tid, læse bøger, se tåbelige julefilm (de har bare at sende “Anne fra Grønnebakken” :wehuu:) gå lange ture, og bare nyde livet. Så vi er forlængst holdt op med at ræse rundt til diverse ædegilder, og som oftest med mere eller mindre samme besætning med få undtagelser.

For mig skal december være hyggelig, gerne med gæster til en kop uhøjtidelig gløgg og lidt æbleskiver, men min kalender er min og den holdes så fri for aftaler som overhovedet muligt.

Uh jamen hvad er min specialitet?? :gruble:
…JO :lys-ide: Jeg er fantastisk dygtig til at kaste en masse mad i hovedet, tage mere på i december end resten af året og generelt være imod juleræset.

Jeg er simpelthen blevet mættet af jul og julegejl igennem min barndom, så det er kun for ungernes (og måske mandens) skyld der bliver pyntet op herhjemme

Jeg er rigtig, rigtig god til at lave rødkål.
Og har også en meget, meget delikat appelsin/chili sauce som alternativ til kirsebærsaucen.

Og så bliver andestegen bare så meget bedre når den grilles :smiley:

Elsker jule tiden med pynt og lys.Og elsker at pynte op.
Går ikke til julefrokost . Holder hvert andet år , familie julefrokost for min familie og svigerfamilie . Hvor alt er hjemme lavet.
Og sammen med Sejr og min mor har vi 2 dags julebage. Uden det er det ikke jul .
Der bliver bagt ca 8 forskellige småkager . Mine elskede goderåd og hvide pebernødder og ect.Før hen var der flere og op til 23 kg ,men familien er blevet mindre , så vi for det aldrigt spist LOL
Vi fik ikke bagt sidste år pga min bedstemors sygdom og død . og det var ikke det samme så i år skal der bages.

Selve juledag skal jeg i kirken og så bare god mad og familie hygge.
Iøjeblikket gives der ingen gaver i familien da vi alle er over 18 år. Til næste år skulle jeg gerne ud og købe gave til min nye lille nevø eller niece:hjerte:.

Næh, min kaldender er sørgeligt tom for den slags arrangementer… Mit fritidsjob indebærer ikke den slags, uni skifter man konstant rundt med hvem man er på hold med, så heller intet der…
Det efterlader en enkelt julefrokost sidst i november, med TineL herinde fra, en rigtig tøsefrokost så vidt jeg har fanget. En familiejulefrokost 2. juledag, og noget julefrokost med tre veninder fra efterskolen i februar… Ikke meget :S

Meeen, jeg pynter altid op den første weekend i december - og hører julemusik hele dagen! :smiley:

Speciale - Njaeh, ikke rigtig… Jeg laver en rigtig god ris a la mande, liige som jeg synes den skal være :muhaha: hehe, og så kan jeg også lade være at brænde risengrøden på… Og så laver jeg, takket være “The Old Man”, en rigtig god flæskesteg. Sprøde svær, der ikke er brændte, og kød der stadigt er saftigt.

[quote=DaneX;482064]Juletradition? Jo da, jeg har en…

Jeg køber en nisse/julemand, giver ham en løkke om halsen og har ham slæbende efter min bil hele december. :)[/quote]

Harh! Mine naboer må hade mig efter en skraldlatter her kl halv eet -LOL Tak, Martin, du er en mand efter mit hjerte! Den var barsk, men jeg er SÅ træt af kommerciel jul - og mine gamle venner var ret chokerede over, at jeg helt uventet for dem skreg af grin over Rune T Kiddes pulenisser -LOL

[quote=Alice;482120]Julen !!! …Jamen er vi ikke først i begyndelse af november ??.

Jeg må indrømme at julen ligger mig meget fjern, men jeg er altså heller ikke meget til traditioner - Og slet ikke ret meget juletam-tam.

Jeg ejer ikke en nisse …Hvis jeg bare har lidt gran, og et par flotte juledekorationer så er min højtid hjemme.
Nytårsaften gider jeg slet ikke …Den må de gerne afskaffe for min skyld. I år skal Carsten arbejde nytårsaften/nat, så striberne og jeg er alene hjemme, og vi hygger nok sammen, som en plejer at hygge en ganske almindelig aften :-)[/quote]

Ja OK - nytår holder jeg til gengæld meget af, fordi det lægger op til udklædning og temafest, afdæmpet eller syngende, skålende og dansende.

Julen? Ja, den jul, jeg husker, med nissefigurer på vat i vinduet, adskillige slags julesmåkager (glasurdekorerede figur-honningkager, jødekager, finskbrød, fedtebrød, vanillekranse etc), grønlangkål, rødkål, sursød sauce, risengrød og ris a l’amande, juletræspyntning og megen sang hver adventssøndag og juledagene…
Den er meget langt væk. En saga blott, simpelthen.

Julen i min ‘nyere tid’ gør simpelthen for ondt endnu. Jeg var så lykkelig for mine nye juletraditioner herovre, men nu er de bare et smertende minde om noget, der aldrig kommer igen.
Måske vil vennerne hjælpe med at rydde ud i de juleting, der intet betyder, og dem, der betyder for meget.

Indtil videre holder jeg ikke jul. Et par juleaftner hos venner var først total lykke, og siden en svovlpøl af politiske råbe-diskussioner. Jeg bliver hellere hjemme ved misbamserne -love

Og ingen skal mere tjene penge på mine højtider: Jul, påske, og Skt Hans’ symbolske hekseafbrænding - værre endnu, Helloween og den ellers så romantiske Valentinstradition. Ikke her, tak.

En dag juler jeg måske igen, men så bliver det ultra-enkelt.
Een ting vil jeg dog gerne beholde: Min barndoms samling af skøre julekalendere :smiley:

Speciale som i mange år kickstartede alle mine juleforberedelser…
Ægte Engelsk Christmascake… jeps, den der fyldt med dadler, rosiner, sukat og alt muligt andet ækelt og soaked i rom…
Opskriften oldgammel og hjembragt fra England af min moster engang i 1950’erne…
Jeg kan virkelig ikke lide den kage!!! Men i følge min moster og mor, så var der ingen som lavede en bedre end mig… Ved det ikke - har aldrig haft lyst til at smages andres kager, min egen var vammel nok :smiley:

Til julemiddagen laver jeg altid Ris a la manden… kan ikke lide, hvis andre laver den :slight_smile:
I øvrigt er julemad herhjemme alt andet end det traditionelle and eller flæskesteg - mest fordi jeg bare ikke bryder mig om det!

Har det som Hrönn… ingen boss og venner med eget liv, så julefrokoster begrænses til det minimale - heldigvis!
Dog er jeg sammen med Camilla vist ved at starte en ny juletradition med afholdelse af en gourmetmiddag for vores fælles venner d 28 december… Det er en god tradition - fordi det samler venner, som vi ellers sjældent ser sammen :slight_smile:

jamen lørdag 11 kl 12

vi kan jo evt være hos mig i år - så er du ikke bundet af at du skal noget om aftenen men kan blot tage afsted :slight_smile:

alle er velkomne - der er 7 coons der er krammevenlige + hvad vi hver især medbringer af julespecialiteter :slight_smile:

Jeg laver altid julekonfekt og juledekorationer. Sidste år malede jeg et krybbespil så det glæder jeg mig til at finde frem igen og så skal vi ha appelsiner med neliker rundt omkring så det dufter af jul i hele hytten :smiley:

Måske kunne vi jyder lave vores egen julehyggedag :?

Jeg har gentagne gange bevist at jeg er håbløs i et køkken. Så mad kommer jeg aldrig med.

Jeg har ikke en fast juletradition nu hvor jeg bor for mig selv.

Da jeg boede hjemme havde vi nogen stykker. Men vi havde flere da jeg var barn.
De bestod af:
Småkagebagning
Hjemmelavet konfekt (min mor lavede det pæne - og os unger fik lov at lege med marcipan og frugtfarve) :høhø:
Jylepyntning i fællesskab den første weekend i dec.
Besøg Tivoli’s julemarked

Jeg elsker at gå rundt og se den flotte julepynt gennem vinduer, og se lys kæder i træerne. Jeg elsker julemusik og julemad… :smiley:
Men af hvad jeg juler herhjemme hos mig selv er sporadisk.
Mit julepynt er noget jeg har vundet på en udstilling - og det er julepynt til juletræer. :tihi: Så hver gang jeg pynter op med julekugler og julestjerner og juleguirlander… Så føler jeg at jeg bor I et juletræ i hele december.
Og eftersom at jeg ikke kan lave julemad - står den på Netto’s risengrød mange gange i december… :høhø:

temple : hvad med noget kylling med orange sauce, is med mørk chokolade og kirsebær ( ben n jerrys cherry garcia, hvis du vil prøvesmage ) evt med grillet marcipan til.
eller frugtsalat med mandesplitter, clementin både og en marinade med honning og kanel, serveret med flødeskum smagt til med orangeskal.
forretten synes jeg er svær! for det har man jo “normalt” ikke til juleaften

røget mørbrad på en bund af julesalat og appelsin fileter ?

Holder somregel juleaften hos min søster og svoger som bor i mit barndomshjem. Her plejer det at være mig, som kommer med ris alamanden.

For min skyld måtte julen meget gerne afskaffes, hvis blot familien kunne have tid til at samles og være sammen nogle dage. Jeg hader at skulle finde på gaveønsker og at skulle købe gaver til jul (kan godt lide det det med impulsive gaver). Jeg begynder allerede nu at få kryb over, at det nu igen allerede er den tid på året :frowning:

Jeg ELSKER hverdagene! Og det måtte julen såmænd også gerne være for min skyld … og nytårsaften ligeså.