Julens traditioner - hvilke har du?

Er jeg den eneste der allerede er blevet bombarderet med julefrokost planlægning og optagne weekender i hele ultimo november + hele december?

Det tvivler jeg på - så jeg er sikkert heller ikke den eneste der pt er i gang med at tænke på hvad jeg skal bidrage med til diverse arrangementer…

Heldigvis er mit speciale æbleskiver… med og uden æbler i - hvilket gør det lidt lettere for mig fordi det er noget de færreste kaster sig ud i med mindre det er at lune dem fra en pose… så den har jeg ret meget eneret på så jeg ved hvad jeg skal…

dertil kommer at der jo skal pyntes op når jeg er vært selv… og de år hvor der er jul hos mig og gemalen - der er det jo lige det ekstra der skal til

Billede fra et af de sidste år

men derfor synes jeg nu alligevel hurtigt at det bliver en lille smule stressende…

men hvad med jer…

hvad er jeres julespecialer?? og har i nogle gode tips til hvad man let og lækkert kan bidrage med så alle siger "næææææ ihhh ååhhhhhh! :?

plejer at have eneret på at lave krydderkage :savle:
men ellers er der ikke mange arrangementer jeg deltager i…pynter heller ikke op med julehalløj eller noget, så på den måde er jeg hamrende kedelig :rock:

Åh jeg har den sædvanelige planlægning med familien om hvem vi fejre jul med d. 23 og 24, og ellers julefrokost d. 25 hos min mormor.
Derudover har jeg - ind til videre - to julefrokoster at deltage i…

Jeg har ikke rigtig nogle specialer som sådan, men Gitze? Vi skal altså finde en dag, med æbleskivespisning (med æbler), æblekage, glögg osv! :savle:

Jeg har ikke noget arbejde = ingen firma-julefokost :frowning:
Mine venner er røvkedelige = ingen venskabs-julefrokost :venter:

Men skulle jeg bidrage med noget til en jule-kom-sammen, ville jeg stege islandske klejner :thumbup:

Mit speciale er hjemmelavet marcipan og æbleskiver. Marcipanen bliver hvert år lavet helt fra bunden. Det tager lang tid, er pokkers besværligt og kan overhovedet ikke betale sig rent økonomisk. Men det er smadder hyggeligt at sidde og arbejde med, og smagen overgår Anthon Berg med flere længder.

Jeg plejer at gøre den i hjemmelavede chokolader.
Ikke kun overtrukket marcipan og nougat, men også fyldte chokolader med trøffel. Appelsin, rom, mocca mm.
Jeg har nogen fine forme og elsker at kæle lidt for detaljerne, så der bruges flere forskellige slags chokolade og pynt.

I søde æsker er det en alletiders værtindegave, som pleje at vække lykke.
Jeg laver omkring 2 kilo chokolade hver jul og bruger rigtig lang tid på det, men det er hyggeligt :thumbup:

[quote=Rimmen;482038]Åh jeg har den sædvanelige planlægning med familien om hvem vi fejre jul med d. 23 og 24, og ellers julefrokost d. 25 hos min mormor.
Derudover har jeg - ind til videre - to julefrokoster at deltage i…

Jeg har ikke rigtig nogle specialer som sådan, men Gitze? Vi skal altså finde en dag, med æbleskivespisning (med æbler), æblekage, glögg osv! :savle:[/quote]

jamen jeg har 2 dage tilbage - lørdag d 4 og lørdag d 11 :slight_smile: alle andre dage er optaget allerede :frowning:

hvis en af de dage passer dig - så kan alle der har lyst og kan den dag jo tage med til kattegale-jule-komsammen

hvordan lyder det ?

Jeg går slet ikke op i sådan noget julebag, så ingen specialer her. Jeg synes det er helt fint man kan købe æbleskiver fra Daloon og brunkager fra Karen Wolf - jeg gider nemlig ikke så og rode med sådan noget :stuck_out_tongue:

[quote=Battlestar;482043]jamen jeg har 2 dage tilbage - lørdag d 4 og lørdag d 11 :slight_smile: alle andre dage er optaget allerede :frowning:

hvis en af de dage passer dig - så kan alle der har lyst og kan den dag jo tage med til kattegale-jule-komsammen

hvordan lyder det ?[/quote]
Hvad med dine søndage, er de også booket?

Jeg har planer begge dage, men først om aftenen, så det er ikke helt udelukket :slight_smile:

Juletradition? Jo da, jeg har en…

Jeg køber en nisse/julemand, giver ham en løkke om halsen og har ham slæbende efter min bil hele december. :slight_smile:

Hey! Du spurgte selv. :slight_smile:

[quote=Rimmen;482063]Hvad med dine søndage, er de også booket?

Jeg har planer begge dage, men først om aftenen, så det er ikke helt udelukket :)[/quote]

ja - alle søndage er booket… desværre…

men vi kan jo sige fra kl 18 - så har jeg også masser af tid til at lave MANGE æblerskiver :slight_smile:

Speciale…Jow da…

Her omkring er jeg ret kendt for at være glad for glögg… og god til at lave den :stuck_out_tongue:

Jeg kan endda finde på at drikke glögg om sommeren :thumbup::thumbup:

[quote=Battlestar;482069]ja - alle søndage er booket… desværre…

men vi kan jo sige fra kl 18 - så har jeg også masser af tid til at lave MANGE æblerskiver :)[/quote]

Nej nej, mine aftener er booket, dagene er fri :tihi:

Da jeg ikke holder jul, har jeg heller ingen traditioner.

Synes helt klart det er en fordel at være fri for det ræs og stress andre lider af her i november og december.

Skulle hilse fra min mor og sige at hun slet ikke kan se denne tråd før 1. December.

Hilsen Victoria

[quote=birtheras;482095]Skulle hilse fra min mor og sige at hun slet ikke kan se denne tråd før 1. December.

Hilsen Victoria[/quote]

-LOL-LOL-LOL

Julen !!! …Jamen er vi ikke først i begyndelse af november ??.

Jeg må indrømme at julen ligger mig meget fjern, men jeg er altså heller ikke meget til traditioner - Og slet ikke ret meget juletam-tam.

Jeg ejer ikke en nisse …Hvis jeg bare har lidt gran, og et par flotte juledekorationer så er min højtid hjemme. Eneste tradition vi har, er at svigermor tilbringer hendes juleaften her hos os. Jeg laver andebryster og flæskesteg med diverse tilbehør, hun kommer med risalamande.

Nytårsaften gider jeg slet ikke …Den må de gerne afskaffe for min skyld. I år skal Carsten arbejde nytårsaften/nat, så striberne og jeg er alene hjemme, og vi hygger nok sammen, som en plejer at hygge en ganske almindelig aften :slight_smile:

Jeg har i år “fornøjelsen” ved at skulle være vært juleaften mindre end 14 dage efter, at Fanny har født - så det er enten langtidsplanlægning eller impulsivitet, der skal til for uge 50 er booket helt op :høhø:

Min familie er ret mærkelig, så jeg skal have fundet tre retter mad, der “lugter” af jul, men ikke er traditionelle og desværre må vi ikke få risalamande til dessert, for det er der to ud af fem, der ikke kan lide :frowning: Hvem sagde demokratisk afstemning :?

Vi har kun planer d. 24 :smiley:

Jeg er ikke så interesseret i at pynte op herhjemme… Der er manden nok mere på banen, sjovt nok :slight_smile:

Men der kommer nok noget julehalløj på skolen (pigernes skole).

[quote=Temple Bar;482182]Jeg har i år “fornøjelsen” ved at skulle være vært juleaften mindre end 14 dage efter, at Fanny har født - så det er enten langtidsplanlægning eller impulsivitet, der skal til for uge 50 er booket helt op :høhø:

Min familie er ret mærkelig, så jeg skal have fundet tre retter mad, der “lugter” af jul, men ikke er traditionelle og desværre må vi ikke få risalamande til dessert, for det er der to ud af fem, der ikke kan lide :frowning: Hvem sagde demokratisk afstemning :?[/quote]

Sig til hvis du skal inspireres :slight_smile: