Julerier

slet ingen der er i gang med juleprojekter …?

Jeg sidder stadig fast i november :breakdance:

Jeg bagte årets æbleskiver i går. I dag laver jeg dejen til mine terningkager og måske også dej til vanillekranse. Hvis ellers mine lunger vil være med til det

Jeg har købt alle mine julegaver, men det tæller nok ikke her under mad? Allerede i november tog jeg forskud på julens lækkerier, da jeg spiste grønlangkål med sylte og stærk sennep. Men det var alt sammen noget, jeg havde købt, og så tæller det nok heller ikke? :slight_smile:

Jeg har fået bagt de første to portioner pebernødder og de første brunkager, og har mere dej til det projekt i køleskabet :slight_smile:

Hvis ellers forkølelsen smutter ingen weekenden, så er det min plan at lave konfekt der :slight_smile:

Jeg har intet fået lavet i år, endnu.

Vil ellers rigtig gerne have lavet både havregrynskufler og jødekager (mine favoritter).

Uh ja, havregrynskugler er gode. Men med mindre de blev lavet d. 23. om aftenen ville det være utopi at tro, at de ville holde til jul her i huset :hoho:

Tror desværre ikke jeg når noget som helst af den slags i år. Sidder helt og aldeles fast i det der store projekt ovre på arbejdet. Glæder mig som et lille barn til fredag d. 21/12 kl. 16 for der har jeg ferie indtil mandag i uge 2. Det er i den grad tiltrængt, så jeg håber at svigerfamilien måske sørger for lidt julerier når vi skal holde jul hos dem.

… ellers må jeg købe mig til nogen :wink:

Jeg har ikke engang pyntet til jul :ups: Der er lidt for meget med projekt kontor og børneværelse, der har skulle ordnes.

Til gengæld har vi spist risengrød siden oktober :hoho:

Og nu har jeg lyst til havregrynskugler…

1 Synes om

Åh ja, lavede da risengrød igår til min veninde og jeg.
Kom så til at se at jeg manglede kanel, så måtte ind og låne hos naboen :ups:

jeg har forlængst lavet vaniljekranse og klejner…for jeg ved hvordan december bliver …har ikke lavet - får det heller ikke - pålæg af mogen slags, i dag var det meningen at der skulle laves lidt konfekt…og så kom slamsugeren til den årlige tømning af septictanken…uvarslet, i en stor MAN med næsten fuld tank…ca 20 ton…resultat, smadret gårdsplads, smadret vej…og stadig fuld septiktank…har gået de sidste 3 timer og forsøgt at få fyldt hullerne …op til 40 cm dybe…er tæt på at opgive det…jorden er for våd, så det bliver mudder

Jeg var hjemme hos mine forældre igår, og min mor og jeg kastede os over at bage vanillekranse og pebernødder. Vi laver vanillekranse på en Kenwood, så én fodrer maskinen, mens en anden laver kranse af dejen, som kommer ud i en stjerneform :slight_smile:

Efter bagningen satte vi sytråd i nogle af de stjerner, som min lillesøster Kathrine lavede sidste jul. De pynter virkelig over spisebordet :smiley:

I aften skal vi til velgørenhedsjulekoncert i kirken. Hvert år melder frivillige sig til at underholde, kirken fyldes til bristepunktet, og på vej ud giver man, hvad man har råd/lyst til, til Skjult Nød :slight_smile: Der er altid nogle gengangere (Suzuki-skolen, garden og Håndværkerkoret) + nogle varierende solister, og hver jul ser jeg frem til denne koncert. Jeg har selv været med til at spille med garden, og når jeg sidder på kirkebænken, mindes jeg med glæde de gode oplevelser, jeg har haft :slight_smile: På en måde er det denne koncert, som sætter gang i min jul :smiley:

5 Synes om

Så står der dej i køleskabet til terningkager og vanillekranse. Ved ikke lige hvornår jeg kan bage vanillekransene, for det kræver en hjælper. Klejner har jeg ikke kogt i flere år. Jeg er ikke vild med stanken der breder sig i hele huset. Min emhætte hænger der nærmest for syns skyld, for særlig effektiv er den i hvert fald ikke

Jeg får sikkert ikke kogt (islandske) klejner i år, men når jeg gør, foregår det ude i (det snart forhenværende :smiley: ) vaskehuset, for jeg bliver dårlig af osen fra palmin
Jeg købte for et par år siden en friture-gryde til formålet og det fungerer perfekt :thumbup: og jeg kan stå i døre og trække frisk lugt, mens klejnerne koger :wink:

1 Synes om

Det var da en glimrende idé. Jeg kunne sagtens stå i garagen og koge dem, hvis det skulle være :ok:

1 Synes om

Jeg købte bare en billig ‘‘Melissa’’-gryde hos isenkræmmeren og bruger den udelukkende til klejner, så det varer vel længe, før den er slidt op :tihi:

Denne er mere eller mindre magen til min, selv om den ikke hedder Melissa: https://nenista.dk/fritos-tristar-fr6941-1-5-l-1000w-vit.html?gclid=Cj0KCQiAgMPgBRDDARIsAOh3uyI3uUfQNQBA3wxH3UdMOC6YJ5vylSr0RnRMWcuANJplY8U4M__ZlBcaAp2UEALw_wcB

1 Synes om

har fået lavet konfekt af en enkelt rulle marcipan…
har fået lavet lidt salt/paprika mandler
har oss fået lavet lidt brændte mandler
…har oss fået klippet lidt gran og lidt kristtorn…

1 Synes om

har fået bagt en plade birkes og 2 plader kanelsnegle til fryseren…

1 Synes om

nå…kattetunger til hærdning…første form er sjældent god, så …spændt :savle::kryds:

…og de måtte så ha’ 10 minutter i fryseren for at slippe…

3 Synes om

ku´ikk´få et slag i super brugsen…super min bare …så købte en kog selv rulle, skilte den ad og hældte rigtige krydderier i…så nu står den og småsnurrer en 3 timer…

1 Synes om