Kalk af terrazzogulve?

Mon nogen herinde har et praktisk fif mht afkalkning?
Der er terrazzogulv i mit badeværelse, og er der ikke noget med, at det ikke tåler almindelig kalkfjerner?:øhmm:
Jeg har både eddike og eddikesyre i huset, men er i tvivl om brug og dosering.

Ved en søgning på google på “terrazzogulv kalk” kommer dette frem som det første:

Kalk på terrazzogulv kan fjernes!

Terrazzo og marmor kan slibes. Hvis man ikke fjerner vandet efter bad, vil terazzogulve i et badeværelser ret hurtigt se herrens ud. Gulvet bliver helt mat og gråt af kalk.

Kalk skal slibes af Terrazzo består af kalkholdige marmorskærver og cement, og kan derfor ikke tåle nogen former for syre, eddike eller kalkfjerningsmidler.

Afslibning er den eneste måde at få gulvet pænt igen. Hvis det kun er et meget tyndt lag kalk, kan du muligvis fjerne det med en skuresvamp, men kraftigere kalkbelægninger kan kun fjernes med en afslibning og efterfølgende polering.

Når gulvet er blevet pænt igen, skal du vaske terrazzogulvet med sæbespånsvand - 2 dl til 10 liter vand.

Du kan også med fordel rengøre gulvet med brun sæbe, da dette kan afrense en del af de gamle sæberester.

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=128

Jeg er fuldstændig enig i fremgangsmåde, efter af have boet i 8 år med terrazzo.

Tusind tak!
Jeg har allerede været i gang med lidt håndkraft, dvs først lagt fugtig køkkenrulle på de værste pletter - det er rent til grin, men så er de nemmere at skure ned.
Sæbespåner, OK, will do :thumbup:
Men brun sæbe? I think not: Da jeg som 17-årig var hundesyg i 3 uger af - mæslinger eller røde hunde - havde min mor samtidig gang i en sprayning af samtlige husets potteplanter med en opløsning af brun sæbe mod bladlus.
Den stank vil for altid være kædet sammen med, hvor syg, jeg var. Føj…

Sjov detalje: I Irma kan man købe adskillige forskellige slags brun sæbe. 4-5 stykker. Men de fører ikke Rodalon, f eks. Måske er der en god grund, men jeg finder det pudsigt.