Kalk chok, hos ammende mor

Jeg har på 20 år hørt om to aby’er.
Rigtigt vi får små kuld -men det er også små katte.

Hvem ved…måske ligger noget af svaret i størrelsen. Det får vi nok aldrig at vide, men er det en mulighed kunne det jo være no. 4

Jeg tror nu det primært handler om det enkelte individs helt specifikke sammensætning.
Men jeg skal ikke nyde noget…her får vi kalk og det er min fulde overbevisning det er grunden til jeg ALDRIG har haft en syg mormis (minus Freja der døde da hendes killinger var knap 5 uger, men det skyldes helt anden grund)
Hendes mislinger fylder forøvrigt 8 år idag -thumbs…begge to (Aviaya og Anekla)

[QUOTE=kamikaze;81075]
Men jeg skal ikke nyde noget…her får vi kalk og det er min fulde overbevisning det er grunden til jeg ALDRIG har haft en syg mormis [/QUOTE]

Eller også er det tilfældet - jeg har nemlig heller aldrig haft en syg morkat :wink:

[quote=Lis Dahlstrøm;81066]Jeg har på 20 år hørt om to aby’er.
Rigtigt vi får små kuld -men det er også små katte.[/quote]

Mine burmesere får oftest store kuld, 6-8 killinger. Har højst et par dage måttet give tilskud, ellers klarer de killingerne selv og oftest med blank pels og god huld. Jeg har aldrig oplevet en hunkat i klakchok og har haft en del kuld med tiden.
Mine briter derimod, som også oftest får kuld skal ved de store kuld på 7-8 ofte have hjælp med tilskud og her kan man se på pelskvalitet og også på huldet at de har killinger.
Jeg har i tidens løb haft mange britekuld, så frekvensen er ikke speciel høj med fire gange kalkmangel, men er obs på at risikoen altid foreligger.
Marina

Den perfekte løsning ville jo være, at have et skud kalk liggende hjemme, når man venter kuld, så man kan give det, hvis det bliver nødvendigt.
Er der nogen af jer, der har talt med jeres dyrlæge om den mulighed?

Jeg har ikke, for med kalkinjektionen følger også det faktum, at missemor kommer i dyrlægehænder, bliver lyttet til, får en smule oxytocin OG mislingerne bliver pille-ride-raget ved.
Når sidste misling har set dagens lys ringer jeg nemlig til min dyrlæge og så kommer han 2-3-4 timer senere.

:D:D:D
Nå så sluttede vist min arb dag og jeg er igen hjemme hos misse mor.
Min mand har passet dem med størte omhu.

Og sidder her og læser jeg mange gode svar, igen og har nu ordentlig tid til at læse dem lidt mere grundigt.
Har endelig haft tid til at ringe rundt til mit bagland og trække på deres erfaringer, og deres venners erfaringer.
Samt fået rundet af med min dyrlæge, som også har været bekymret.
Jeg oplever til en forandring, som med så meget i vores verden at der ikke er en endegyldig metode, eller en sandhed.
Men en masse usikkerhed, gode praktiske råd og forslag.

For min misse mors vedkommen, fik hun killinger fortidligt, hun var vældigt ung da hun blev parret. Dette var ikke en planlagt parring. Hun fik total 8 killinger, en dødsfødt, og to med meget lav fødselsvægt som gik til. 5 overlevende. Hvilket i min øjne er en bedre kuld størrelse end 7-8 stk.
Så jeg har nok lidt tændens til at tillægge disse ting en vigtig grund til at hun er gået i kalk chok.

Det jeg nu stadig er lidt usikker på, er efter behandlingen af mor. hvad er hensigtmæssigt for hende…?
Hvilken mad kan støtte op omkring en god mælke produktion?
Skal hun have kalk tilskud… en gang om ugen el. hverdag… eller hvordan?
Jeg kan også gooogle, at dette har en vis tændens til at komme igen når killingerne bliver ældre… 6-8 uger så vidt jeg husker.
Jeg er bare interesseret i min mor mis, skal have det godt med sine killinger.
Så hvordan, vil være smart for hende.
hmmm, kan vist godt selv læse, at jeg ikke har sovet i over 24 timer… hmm hvis mit svar/ spørgsmål er edder rodet… så skyldes konkret søvn mangel please bær over med mig :slight_smile:
men tak, skal i alle have for at have taget jer tid til at svare mig, det er jeg utroligt glad for.
Tak, for hjælpen hilsen den trætte kone.-engel-engel

Pia… det gør mig ondt at du og missemor hat været udsat for dette… Det er en bask omgang…

Det med at der er store chanser for at det sker igen, passer altså ikke… og du kan sagens give dine drægtige katte kalk tilskud…
Jeg kan godt skaffe noget til dig, hvis det er…

Her hjemme har jeg haft en enkel missemor, som fik kalk tilskud, jeg gave hende det fordi hun var så afkraftet af hendes drægtighed, hun fik det i sit vand…

Håber alt er vel hjemme i fødekassen

Jeg har ingen råd idover at give hende mad med et stort kalkindhold OG måske få en aftale i hus med din dyrlæge, at du man have en engangssprøjte liggende med flydende calcium.
KMR modermælkserstatning er kalkindholdig…det kunne du jo tilbyde din misepige. Sjovt nok vil min ikke have det med mindre de er højdrægtige eller ammende…som om de ved de har brug for det, så de får alt det de lige kan labbe i sig. Håber ikke hun går kold igen, men om ikke andet så er du nu obs, og det er vigtigt.

Mht. calcium som forbyggende - Jeg ved ikke om jeg vil kalde det for medicinsk. Er det så også at medicinsk at tage kalk piller som menneske? Eller vitamin, jern etc. Og hvad gravide nu ellers rådes til at tage. Altså for mig er det at give et kalk tilskud lige efter fødsel helt anderledes end at give antibiotika uden der er symptomer.

Nu er jeg ikke opdrætter, men det er da klart en ting jeg skal huske.

Jeg har f.eks. selv døjet med jern mangel de sidste år fordi jeg ikke har fået nok jern via min kost (studenterøkonomi = ikke så meget kød og grøntsater). Det blev opdaget hvor min hæmoglobin kun lå lidt over 7 (mellem 7 og 10 mmol/L hos kvinder). At jeg derfor har taget jerntilskud og stadig gør det indimellem på pille-form vil jeg ikke betraget som medicinsk behandling.

Eftersom man ikke bare kan købe calciuminjektioner til sin kat, men skal have det af dyrlægen, betegner jeg det som medicinsk behandling.
Giver man kalktabletter som tilskud i foderet, vil jeg betegne det som tilskud.

Jeg har en kalkampul liggende til nødstilfælde. Hvis uheldet er ude og jeg får en kat med kalkchok kan jeg risikere at nærmeste dyrlægevagt er 45 km væk, og det er for sent, hvis som sagt uheldet er ude.

Men jeg har så tlf. support 24-7 så derfor…

Da dyrlægen boede lige rundt om hjørnet, var det bare at ringe så var hun der i løbet af 10 min, men sådan er det ikke længere.

KH
Linda

[QUOTE=mea culpa;81495]Jeg har en kalkampul liggende til nødstilfælde. Hvis uheldet er ude og jeg får en kat med kalkchok kan jeg risikere at nærmeste dyrlægevagt er 45 km væk, og det er for sent, hvis som sagt uheldet er ude.
[/QUOTE]

Jamen jeg synes skam det er helt fint at have det liggende som backup -thumbs
Ligesom vi har med fx antibiotika, så vi kan give det, hvis der opstår problemer.
Jeg bryder mig bare ikke om, at man giver det “forebyggende”.

Hmm… I og med at det er det samme man giver katten - kalk - så betyder det for mig ikke så meget hvordan det givet. :slight_smile: Om det er på pille form eller via en injektion.
Antibiotika er jo også på pille form, det gør ikke at jeg ikke mener at det er medicinsk behandling.
Så længe det ikke er medicin, men vitamin og mineraler er det i mine øjne tilskud og ikke medicinsk behandling. :slight_smile:

Forkert dosering af både vitaminer og mineraler kan skade mere, end det gavner, og giver man f.eks. for meget calcium efter en fødsel, kan katten gå i kramper og få hjerteflimmer.

Jeg er nu også ret overbevist om, at der er en årsag til, at det ikke fåes i håndkøb.

[quote=Eva K;81525]Hmm… I og med at det er det samme man giver katten - kalk - så betyder det for mig ikke så meget hvordan det givet. :slight_smile: Om det er på pille form eller via en injektion.
Antibiotika er jo også på pille form, det gør ikke at jeg ikke mener at det er medicinsk behandling.
Så længe det ikke er medicin, men vitamin og mineraler er det i mine øjne tilskud og ikke medicinsk behandling. :)[/quote]

Kære Eva…
Antibiotica er medicinsk behandling.

Faktisk er næsten al medicin i pilleform.

En kat i kalkchok kan du ikke “spise af” med kalktabletter.
Katten er jo i krampe - og der skal handles her og nu med injektioner.
Ellers dør katten.

Man kan heller ikke fodre sig ud af problemet.

Når katten er stabiliseret.
Kan man fortsætte med kalktabletter, som også skal indeholde
magnesium + D-vitamin m.h.t optagelses-effekten.
Præcis som med mennesker.

Jeg kan ikke se, hvorfor der skal findes en amme til killingerne.
Idet moderen er stabiliseret.
Og det går hurtigt - indenfor timer,
så er hun frisk og har det godt igen.

Kærlige hilsner -wehuu
Mona

Mona - Var det hele der til mig?
Og hvorfor skriver du det til mig?
Du har tabt mig lidt her :slight_smile:
Jeg siger intet om en amme til katten? Ej heller at man ikke skal give injektion mod en kat i kalkchok. Jeg snakker ikke om at antibiotika ikke er medicin. Jeg siger faktisk det samme som du lige har skrevet. At antibiotika er medicinsk behandling. Uanset om det er på pille form eller det gives via injektion.

Det jeg opponere mod, er at man ikke kan sige at det er formen noget gives på, injektion eller pille, der afgører om det er medicin eller ej.

Mega - Selvfølgelig skal det doseres rigtigt. :slight_smile: Det er jo også derfor man ikke bare selv går ind og giver f.eks. heste forskellige mineraler, men køber hvor det er doseret efter hestes behov.
Faktisk er der med heste lavet undersøgelser, der viser at hvis de har fri adgang til tilskud, kan de selv finde ud af at dosere, hvad de skal have. (Jeg ved godt heste ikke er katte, men det er lige dem jeg kender bedst ifht. mineraler og vitaminer)

Det var sådan set heller ikke det jeg skrev :slight_smile:
Jeg skrev, at jeg skelner fordi det ene (injektionen) er receptpligtigt og det er det andet (tabletterne) ikke.

[quote=Eva K;81551]Mona - Var det hele der til mig?
Og hvorfor skriver du det til mig?
Du har tabt mig lidt her :slight_smile:
Jeg siger intet om en amme til katten? Ej heller at man ikke skal give injektion mod en kat i kalkchok. Jeg snakker ikke om at antibiotika ikke er medicin. Jeg siger faktisk det samme som du lige har skrevet. At antibiotika er medicinsk behandling. Uanset om det er på pille form eller det gives via injektion.

Det jeg opponere mod, er at man ikke kan sige at det er formen noget gives på, injektion eller pille, der afgører om det er medicin eller ej.

Mega - Selvfølgelig skal det doseres rigtigt. :slight_smile: Det er jo også derfor man ikke bare selv går ind og giver f.eks. heste forskellige mineraler, men køber hvor det er doseret efter hestes behov.
Faktisk er der med heste lavet undersøgelser, der viser at hvis de har fri adgang til tilskud, kan de selv finde ud af at dosere, hvad de skal have. (Jeg ved godt heste ikke er katte, men det er lige dem jeg kender bedst ifht. mineraler og vitaminer)[/quote]

Nej…nej…undskyld -wehuu
min søde.
Jeg tænkte mig ikke om.

Det var selvfølgelig ikke kun til dig.
Det var også generelt.

Du må ikke tage det ilde op.-lovelove-lovelove
Det var slet slet ikke min mening.
Kærligst
Mona