Kalk chok, hos ammende mor

Mona - Det gør jeg heller ikke :slight_smile: Sad bare og lignede et stort spørgsmålstegn og tænkte at jeg virkelig måtte have fået forklaret mig dårligt, i og med at du lige skrev til mig hvad jeg selv havde skrevet meget lignende i indlægget du citerede :slight_smile:

Vivi - Ok :slight_smile: Det havde jeg ikke lige fanget med det med at få det af dyrlægen, at det hentydede til recept. Men det er selvfølgelig også en måde at skelne. :slight_smile:

Forskellen er at injektionen går direkte ind og får musklerne til at trække sig sammen, hvilket gør at det f.eks. bruges til, sammen med oxytocinen, at øge styrken i veerne. Men da hjertet jo også er en muskel vil en for stor/ for hyppig dosis give risiko for hjertekramper.
Kalktabletterne virker langsommere da de først skal igennem systemet og optages via tarmen. Kroppen kan selv nå at regulere hvor meget der er behov for. Brusetabletterne og de knuste vandopløste er en mellemting da de hurtigere optages end de hele gigatabletter vi normalt udsættes for selv:)
Jeg har det sådan at en sund og rask kat ikke har behov for hverken antibiotika, kalk eller oxytocin efter en normal fødsel. Men nogle har det åbenbart bedst med det, det gør ikke nogen hverken værre eller bedre opdrættere/katteejere end den anden:)

Marina

:D:D:D
Hey Alle
Spændende debat. Men som så mange skriver, hvordan kan man med sikkerhed vide. Når man giver kalk tilskud der er målrettet mennesker, hvilken dosis man skal give. Og hvordan kan man vide hvilke andre virkestoffer katte skal bruge for at kunne optage kalken?
Jeg er lidt usikker på, om et kalk tilskud er godt el. dårligt.
Hvordan omsætter ktten det overskydende kalk?
Hilsen Pia-engel-engel
Ps. misse mor har det stadig godt, og killingerne trives.

Hvor tit forekommer sådan et kalkchock, det må da heldigivs trods alt være en lille procentdel af alle fødsler.
Over hvor lang tid udvikler det sig?
Når først katten kramper, hvad så, så er det superakut her og nu behandling?
Hvordan ser kramperne ud (stivhed eller rykkende lemmer)?

Jeg kender intet til kalkchok, men jeg ved at det kan gå utroligt hurtigt!
Gimles mor døde af det, da hvalpene var ca 2 uger :frowning:
Hun havde INTET fejlet, da ejeren gik i seng kl ca midnat… ved ca 7 tiden næste morgen lå hunden død i kassen hos sine hvalpe.
Det jeg har læst mig til gør, at jeg virkelig frygter kalkchok! Især fordi man ikke på nogen måde kan forebygge ved at give ekstra kalk…

Hey Alle
Spændende debat. Men som så mange skriver, hvordan kan man med sikkerhed vide. Når man giver kalk tilskud der er målrettet mennesker, hvilken dosis man skal give. Og hvordan kan man vide hvilke andre virkestoffer katte skal bruge for at kunne optage kalken?
Jeg er lidt usikker på, om et kalk tilskud er godt el. dårligt.
Hvordan omsætter ktten det overskydende kalk?
Hilsen Pia-engel-engel
Ps. misse mor har det stadig godt, og killingerne trives.[/quote]

Jeg mener ikke at man skal give kalktilskud normalt. Der burde være rigelig dækning i det foder man bruger. At man i en kort periode giver et tilskud, vil hos en voksen kat næppe give de store problemer. Overskud vil blive tisset ud.
I de tilfælde der er diskuteret her er det jo ikke meningen at kalktilskuddet skal ses som en del af ernæringen, men et boost til en kat med akut kalkmangel. Altså tilskud gives måske over tre dage og så skulle kosten gerne kunne klare resten.
Noget helt andet er hvis det drejer sim om fejlernæring. Så skal man nøje dosere så det passer til kattens behov og kombinere med tilskud af vitaminer og mineraler. Fik den nøjagtige beregning fra “Life”(nemmere da det hed KVL) for et par år siden da jeg havde problemer med en killing.
Ang. vitamin er det vist nævnt allerede at det er D-viamin som har en symbiose med kalk, det ene kan ikke optages uden det andet er tilstede. Et mere og mere forekommende problem i den danske befolkning der er blevet et folkefærd der opholder sig en stor del af tiden indendørs og ikke længere er de store fiskespisere, med D-vitamin mangel og med en risiko for knogleskørhed tilstede.
Marina

[quote=Marina;82607]Jeg mener ikke at man skal give kalktilskud normalt. Der burde være rigelig dækning i det foder man bruger. At man i en kort periode giver et tilskud, vil hos en voksen kat næppe give de store problemer. Overskud vil blive tisset ud.
I de tilfælde der er diskuteret her er det jo ikke meningen at kalktilskuddet skal ses som en del af ernæringen, men et boost til en kat med akut kalkmangel. Altså tilskud gives måske over tre dage og så skulle kosten gerne kunne klare resten.
Noget helt andet er hvis det drejer sim om fejlernæring. Så skal man nøje dosere så det passer til kattens behov og kombinere med tilskud af vitaminer og mineraler. Fik den nøjagtige beregning fra “Life”(nemmere da det hed KVL) for et par år siden da jeg havde problemer med en killing.
Ang. vitamin er det vist nævnt allerede at det er D-viamin som har en symbiose med kalk, det ene kan ikke optages uden det andet er tilstede. Et mere og mere forekommende problem i den danske befolkning der er blevet et folkefærd der opholder sig en stor del af tiden indendørs og ikke længere er de store fiskespisere, med D-vitamin mangel og med en risiko for knogleskørhed tilstede.
Marina[/quote]

Husk…calcium + D-vitamin + magnesium.
Det findes i én tablet (Uni-kalk)
Her tænker jeg på mennesket.

D-vitaminet støtter optagelsen af Calcium.
Magnesium lægger sig op ad D-vitaminet,
så optagelsen bliver større.

Når vi spiser fødevarer, som indeholder calcium
optages kun 30% af calciummet.

Det er formentlig det samme hos katte.
Det store problem for os mennesker er afkalkning;

Er der nogen, som ved noget konkret om
afkalkning hos katte??

Jeg kender kun ét tilfælde.
Katten var 25år.

Gode hilsner
Mona

Har læst tråden igennem og har ikke selv prøvet det med kalkchok, så har lige nogle spørgsmål :slight_smile: i må også gerne henvende til nogle gode sider hvis i kender nogen.

1: Kan man vide om ens kat risikere at få det? altså er der tegn man kan se så man kan nå at gøre noget inden der sker noget alvorligt?

2: må man give kalktabletter mens hun er gravid for at undgå hun skal komme i underskud, eller må man kun give det når det er sket?

3: Hvad gør katten når det sker, altså begynder den at ryste eller hvad sker der?

vil gerne vide noget mere om det så skriv gerne alt det i ved eller henvis til gode pålidelige sider jeg kan læse på :slight_smile:

Du skulle få svar på dine spørgsmål her:

http://www.netdyredoktor.dk/sw26835.asp

1000 tak mega.

de skriver noget med foder, jeg foder med royal canin, når min er gravid har hun baby foder, killinge foder og sin voksen foder og syntes selv hun regulere i hvad hun “har brug for” man kunne se i starten af garviditeten spiste hun mest af et foder, da hun kom længere hen spiste hun meget af to af dem og i den sidste tid spiste hun næsten kun af et foder, jeg ved ikke OM hun virkelig selv kan mærke hvad hun har brug for, det burde hun vel.??

men meget rart lige at få læst hvornår man hvertfal ikke skal begynde at give noget kalk tilskud osv :slight_smile: