Kalle har diabetes

I starten af februar fik Kalle det dårligt. Han mistede appetitten og drak vand hele tiden.
En blodprøve bekræftede mistanken om diabetes.
Dyrlægen anbefalede behandling med Senvelgo, som skulle sprøjtes i munden dagligt. Kalle ville ikke samarbejde, så jeg brugte magt i et par dage. Han mistede tilliden til mig, og det lykkedes heller ikke hverken at bruge list eller indsmugling via en godbid.
Jeg meddelte dyrlægen, at jeg ikke kunne håndtere medicingivningen, og daglige injektioner med insulin ville ligeledes blive umulige. Det måtte gå sin gang, indtil han blev rigtig dårlig. Jeg indstillede mig på at miste ham efter 12½ år.
Han har tabt lidt af sin overvægt og har fået appetitten igen. Han virker som om han trives og har det godt. Eneste ændring er, at han drikker tit og meget. Han sover hos mig om natten, og jeg nyder hver dag i hans selskab.

20 Synes om

Håber Kalle har nogle gode år tilbage- også uden medicin :kryds:

6 Synes om

Hvor trist at medicineringen ikke er en mulighed for Kalle, men jeg kan godt forstå dit valg i forhold til livskvaliteten.

Som jeg husker det handler det i høj grad om at minimere indtaget af kulhydrat også? @louiseogbuster var også igennem det med sin Buster, og satte sig dengang vist en del ind i hvad man skulle se på i de forskellige fodermærker, hvis du vil have nogle tips?

8 Synes om

Kan godt forstå dit valg, det skal jo være en god løsning for jer begge. :hjerte: Håber at han kan trives længe endnu. :kryds:

3 Synes om

Du har taget den bedste beslutning du kan med det du mulighed for at gøre :heart:
Det bedste for Kalle :klappekat:

3 Synes om

Da Chili fik diabetes, prøvede vi også først, om det kunne kontrolleres med foder. Det kunne det ikke, og det kan det måske heller ikke i Kalles tilfælde. Men det kan måske være livsforlængende.

Jeg ved det ikke. Men jeg forstår godt, du ikke på daglig basis kan fortsætte med noget, han opfatter som et overgreb. Det ville ikke være et ordentligt liv for nogen af jer.

6 Synes om

Det er rigtigt at jeg havde Buster med diabetes - han fik dog insulin, hvilket intet problem var her i husstanden.
Jeg anderkender dog at det kan være problematisk for nogle.

Ang foder, så har @Eva_K ret i at jeg brugt lang tid på at studere kulhydratindhold mm. Jeg kan ikke husker de præcise varianter lige nu, kun at Purizon havde et foder der duede, og at der var et par stykker mere.

Det jeg kiggede efter var kulhydrat på gerne nede omkring 12%. Og desuden lidt lavt fedtindhold, da det er fornuftigt ift at minimere risikoen for senere bugspytkirtelbetændese (Det der gjorde at Buster måtte aflives i sidste ende)
Og så fodrede jeg med l’digt vådfoder uden korn, da der pr definition har et tilpas lavt indhold af kulhydrat. SÅ vil Kalle spise vådfoder, kan jeg kun anbefale det.

6 Synes om

Han får RC Gastrointestinal Moderat Kalorie tørfoder, anbefalet af dyrlæge.
Samtidig får han vådfoder, som jeg tilsætter fordøjelsesenzymer, Pro-Enzorb, for at aflaste bugspytkirtlen. Det er åbenbart uden smag, for han opdager det ikke - i modsætning til diabetesmedicinen.

3 Synes om