Kalv til bryllup

Min australske veninde Jessa har malkekøer, og går op i dem som vi går op i katte. Hun udstiller og går op i genetik, så de er ikke bare produktionsdyr, men også en stor hobby.

Hun blev gift for et par uger siden, og en ko valgte selvfølgelig at kælve den dag :tihi: Koen hedder Drama, så de havde forventet det :klappe:

I løbet af dagen holdt nogle af gæsterne øje med koen, og da de nåede til efter talerne, så skete det. Den skulle have lidt hjælp, og til ingens overraskelse måtte bryllup være bryllup. Så Jessa var selvfølgelig nede i mudderet for at hjælpe!

Kjolen havde det fantastisk bagefter :tihi:

I dagene efter endte de i flere online aviser, og har også været en tur i tv i et show a la ‘ugen der gak’.

Et par stykker herinde mødte Jessa til vores bryllup (hun var fløjet hertil bare for at overraske mig), så tænkte det var sjovt lige at dele :slight_smile:

24 Synes om

Fantastisk fortælling og hatten af for hende
Hun er en pige med ben i næsen og begge ben på jorden

4 Synes om

Fedt! Så har hun da haft et unikt bryllup efter sit eget hoved :hjerte:

5 Synes om

Det er da en pænt stor kalv - men det er måske også en stor race ?

1 Synes om

Sådan - og jeg havde ikke forventet mig andet af hende :slight_smile: Hils og sig til lykke med bryllup OG kalv :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg aner ikke, om de er specielt store :ups: Men jeg synes, de er kæmpestore! Har været med ude på ATV og drive dem ind til malkning… Store, store køer!

Racen hedder Holstein-Frieser.


Det her er Lotto sat op til narrestreger :tihi:


Her er Lykke med den kalv, hun fik i december. Lykke er kalv af Lotto, men er som embryo sat op i en anden ko.

Lykke og Lyric (kalven) er bærere af rød, og kalvens far er rød. Jessa avler efter røde køer, men det er recessivt - mon ikke nogen af opdrætterne herinde kender det med, at prøve på at få en bestemt farve :hoho:

Det er en anden veninde end hende, vi havde med på udstilling. Hun er canadier, og har siden sidst læst en kandidatgrad indenfor sygepleje (hun har speciale i sårheling). Men du har ret - hun havde også været med hvor det gjaldt :slight_smile:

7 Synes om

Det er overhovedet ikke sjovt NÅ! :smile:

3 Synes om

De har simpelthen opkaldt en kalv efter dig … :grin:

1 Synes om

Jeg tænkte på ingen måde på dig, da jeg skrev det :lying_face:

:lol:

Ja, efter jeg brokkede mig nok over hun havde avlet L-køer i 10 år uden at have opkaldt en efter mig :ups:

Det bedste er, at ingen dernede kan udtale det :klappe:

4 Synes om

Holstein-Frieser er langt hen ad vejen det samme som Dansk Sortbroget malkeko - de sortbrogede danske er grundlagt på de første :slight_smile: Og ja, køer er store :slight_smile:
VH
Susanne

2 Synes om

Jeps, det undersøgte jeg på et tidspunkt.

Hun har vildt fascineret af de danske køer, fordi de jo ligner hendes så meget.

Fik også sendt en del billeder, da vi kørte gennem Frisen på en ferie i 2018. Tænker jo på hende hver gang, jeg ser en sortbroget ko :tihi:

1 Synes om

Som bonus kan jeg lige fortælle, at hun er opvokset i et rigtigt hesteområde i Australien. Hendes søster arbejder med heste og har for nyligt boet en årrække i Frankring for at arbejde med heste.

Jeg anede ikke, han var så kendt, men hun var helt oppe at køre over, at vi bor 2 km fra Helgstrand. Vi aner intet om heste, men er ved en ren tilfældighed endt i hesteland :tihi:

4 Synes om

Et af de få billeder, jeg kan lide af mig selv. Helt typisk i “nærkamp” med et stort dyr :slight_smile: (Simmentaler)

Stort dyr jeg må røre ved, what´s not to like :slight_smile:
VH
Susanne

13 Synes om

Store dyr skal holde sig væk :ups:

Charlotte (@Shana) havde mig med i hestestalden i Herning. Hun var ødelagt af grin over, at jeg kun rørte hovedet på en hest, fordi en 2-3 årig turde :ups:

10 Synes om

Og I er endnu mere i hesteland, end blot Helgstrand. For I er jo tæt på Biersted, der bare er et dansk ord for “Kentucky”, når vi taler travheste :wink:
VH
Susanne

6 Synes om

Jeg er jo opvokset og har boet hele mit liv i Hillerød. Jeg opfatter mig ikke som rigtig fra landet, for godt er jeg opvokset i en landsby, og der var da også gårde i nærheden, men jeg er aldrig rigtig kommet på dem. Men kom jeg forbi en indhegning med heste, køer, får o.s.v. stoppede jeg da lige for at hilse på. Og var også ret hesteglad da jeg var omkring de ti år, hvor jeg i øvrigt lovet min mor højt og helligt, at jeg i hvert fald ikke ville gå ind til hestene i deres indhegning, så det gjorde jeg selvfølgelig ikke… host :engel: Ups :ups:

Da jeg var 21 blev jeg så kæreste med en der var født og havde boet hele sit liv i København, og der gik det op for mig, hvor stor forskel der alligevel kan være på Hillerød (som ligger 35 km. fra København) og København. En dag var vi ude og gå tur, og ser nogle køer græsse. Jeg vil selvfølgelig hen og klappe dem og min kæreste bliver nærmest bleg og påpeger at de går løs. Jo sådan så det ud, men som jeg forklarede ham, så vil man ikke bare lade sine køer gå løs, så de stod nok med kæde på. “Jamen jeg kan da ikke se nogen kæde” Og jeg forklarede at det kunne man ikke altid på afstand, og sagde at vi kunne gå stille og roligt hen mod dem, for at se hvordan de reagere, og for at vide hvor lang deres kæde var, i tilfælde af de ville være i fred. Jeg går frem, kæresten bliver pænt stående. Køer opdager nu jeg er på vej imod dem og de vil gerne hilse på, så de går hen mod mig og jeg hilser og klapper dem, og så kunne min kæreste så finde mod til at komme hen og røre en ko, for første gang i sit liv. :grin: Det var første gang jeg virkelig tænkte over og mærkede forskellen på at opvokse på landet, i hvert fald mere land end by, og i en større by. Der er jo flere steder i Hillerød hvor der går dyr, så selv om jeg godt ved at der ikke er fyldt med gårddyr midt i København, så havde jeg bare aldrig tænkt at man i en alder af tyve år, ikke havde rørt ved et gårddyr.

8 Synes om

Nu har vi lige set et program om Kentucky Derby, så jeg forventer vilde hatte, næste gang jeg er i Biersted!

En tanke efter det… Er 3 år ikke virkeligt tidligt at en hest skal toppe? Synes de plejer at lyde ældre før de overhovedet bliver tilredet?

1 Synes om