Kalvemørbrad på gril

Jeg skal have gæster på lørdag. Der skal vi have kalvemørbrad og jeg vil gerne lave dem på grillen, men hvordan:?. Jeg har en normal kuglegrill (ikke Weber).
Hvor lang tid ca:?
Hvordan skal jeg forberede dem:?
De vejer ca 1.5 kg stykket.

Siger man ikke 1 time pr kilo til stege sådan overordnet set? Måske lidt mindre netop til en mørbrad, som vel er forholdsvis lang og tynd (i sammenligning med en mere kompakt nakkesteg f. eks)

Selve grill-delen har jeg ikke så meget forstand på, jeg har en gasgrill og den kender jeg. Men jeg gik netop over til gas fordi alting altid mislykkedes da vi havde en “almindelig kul kuglegrill” :slight_smile:

Der er forresten et ret godt grillforum her: www.grillguru.dk de er flinke og hjælpsomme. Jeg brugte dem en del sidste år da jeg lige havde fået min nye gasgrill :slight_smile: De er en lillesmule Weber-snobbede derinde, men ikke mere end folk her er racekattesnobbede :wink:

Mange tak, for linket. Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på.

Hmmm. Grill er kraftig varme. Det er mere egnet til kød med fedt - ribeye eller T-bone - som kan tåle varmen.

Jeg ville marinere kalvemørbraden i olie 24 timer i forvejen. Og så moderat varme - god afstand til kullene.

De skal vel ikke steges grå og kedelige, men være røde inden i. Efter 35 minutter ville jeg skære en mørbrad over.
Hvis den er rå i kernen, skal den have 10-15 minutter mere.

vh

Andreas

Grill er ikke KUN kraftig varme :slight_smile: Så ville man jo f. eks. ikke kunne lave pulled pork på den… og det kan man som bekendt godt. Man kan jo sætte en alubakke med vand derned, så holder den temperaturen nede :slight_smile: Og så skal man selvfølgelig ikke losse en hel pose kul på :slight_smile:

jeg ville nok få fat i en stegholder til grillen, så kødet ikke ligger direkte på grill-risten, på den måde undgås det at kødet bliver branket osv

Indirekte varme, dvs kun kul i den ene side.

Brun kødet af direkte over gløderne, og flyt det så over i den kolde side.
Grilles i 20 minutter, af og hvile i 10. Grilles i 20 minutter, af og hvile i 10.

Så er den saftig og rosa.

Sikke noget vrøvl :slight_smile:

Alt kan grilles, og både på gas og kul.
Og det endda med godt resultat.

Jeg vil vove den påstand at jeg kan styre temperaturen lige så godt på en grill, som en ovn.
Det gælder om at kende grillen og de briketter man bruger.

mht til forberedelse kan jeg anbefale brdr. prices “rub” til pulled pork.
Jeg laver altid en ordentlig skålfuld for jeg bruger den til alt fra kartofler til kylling :wink:

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/Pulled_pork.htm

Så bare gnub den godt og lade den ligge natten over i køleren :smiley:

[QUOTE=PiaR;854213]Sikke noget vrøvl :slight_smile:

Alt kan grilles, og både på gas og kul.
…[/QUOTE]

Jovist, man kan også koge kartofler på en grill. Men hvorfor skulle man det?

Udover det sociale element - at man laver mad ude i haven - så giver en grill to fordele frem for et komfur: Røg fra kul og kraftig varme direkte fra en støbejernsrist. Hvis man ikke vil bruge disse fordele, fordi kødet er for sart, så kan man lige så godt lave maden inde i køkkenet.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;854265]Jovist, man kan også koge kartofler på en grill. Men hvorfor skulle man det?

Udover det sociale element - at man laver mad ude i haven - så giver en grill to fordele frem for et komfur: Røg fra kul og kraftig varme direkte fra en støbejernsrist. Hvis man ikke vil bruge disse fordele, fordi kødet er for sart, så kan man lige så godt lave maden inde i køkkenet.

vh

Andreas[/QUOTE]

Sorry men… du lyder lidt som om din erfaqring med grill kommer fra enten en gammel boxgrill eller sådan en engangsfætter…

Og der er da ingen der snakker om at KOGE noget… vi taler om at grille. Du påstår aat ikke alt kød kan grilles. Pia påviser at selvfølgelig kan det det. Og så koger vi pludselig kartofler? :?