Kamp på viljestyrke!

Såeh…jeg har nok brug for råd atter en gang…

1: min elskede møgunge af en kat har fået en ny måde at demonstrere utilfredshed på.
Hvis han eksempelvis hopper op på spisebordet, et absolut det-nægter-jeg-at-forhandke-om-område, især hvis der er mad på bordet, og jeg siger bestemt, uden at råbe “NEJ” og han ikke hopper ned, så går jeg roligt hen og tager ham og sætter ham på gulvet, giver slip og går væk. Denne øvelse kan vi lave 5 gange i streg sommetider. Det går en smule bedre.
Men nu er han begyndt at hoppe op på min mands skrivebord hvor der er 2 skærme, tastaturer, server og kabinet til hans PC. Og Loki bider, slikker og river i alt, og min mand er ved at blive vanvittig når han skal sætte kabler i igen for 700 gang, hvilket jo er forståeligt. Loki har adgang til stort set alt, UNDTAGEN spisebord og min mands skrivebord. Han ER klar over det. Men nu er det blevet sådan at han som en anden ninja hopper op, kravler bagved tingene og river så meget som muligt ud, inden vi fanger ham og sætter ham ned. Kickeren her er, at han bider, kradser, og så topper han af med det her: han sætter sig på gulvet, klemmer en lille pølle så den stadig hænger fast i numsen, og så sætter han sig ned og trækker den i et tykt spor henad gulvet mens han kigger truimferende på os…og så flygter han ind under sengen hvor vi ikke kan nå ham. Det er han så en halv times tid, så kommer han ud og er kælen, snakkesalig og vil gerne være omkring os.
Altså, what the fuck??
Det har jeg ikke set før. Hvorfor gør han det? Og mere vigtigt, hvordan stopper jeg det??

2: jeg spurgte jer vist herinde hvordan jeg kunne vænne ham til at få sele på så han kunne komme ud.
Den idé er 200 % død nu. Ligegyldigt hvilken sele vi har prøvet, MED tilvænning og det hele, er han dødsens angst, vanvittigt bange når han skal have den på, han skriger, bider, kradser, tæsker rundt og hopper ved vilje ind i ting for at få den af. Dyrenes beskyttelse siger vi ikke prøver nok, at han bare skal vide det er os der bestemmer. Men helt ærligt, hans lille hjerte hamrer så hurtigt, han gisper så han kun kan ligge ned og prøver alligevel desperat at få den af. Han er simpelthen for bange og det vil jeg ikke byde ham.
Så idag havde jeg ham med i vores lille have. Der er et ca 1 m højt trådnethegn fra de tidligere ejere, hele vejen rundt, UNDTAGEN til den side hvor vores naboer der OGSÅ har kat, bor. (Yes, i kan nok fornemme hvor jeg er på vej hen) deres kat er enorm. Dobbelt så stor som Loki, det er en han og han er vist 12 oder so. Han er vant til at gå frit, læs: “kommer ind i vores have og skider og går igen” jeg HAR omtalt det for mine naboer, men de er lidt mere sådan “jamen katte kan man jo ikke bestemme over, de går deres egne veje”-typer.
Loki og jeg er ude og han hygger bare! Men så kommer naboens kat fra DERES side under hækken til VORES side. Jeg har set den og stiller mig sådan lidt klar hvis nu der sker noget.
Loki lægger sig med det samme ned da han ser den anden, men er tryg nok fordi jeg er der.
Den anden kat sætter sig i mit jordbærbed, skider og kigger direkte på Loki. Og nærmer sig. Alt er stadig ok. Ingen knurren eller lyde eller noget. De snuser og SÅ går det på et split sekund amok. Den fede grå satan prøver fuldstændig at molestrere mit barn som naturligvis flygter! Desværre under hækken, ind til naboen. Den gamle grå er lige efter og de slås. Loki er rædselsslagen og jeg kalder og kalder og det lykkes så heldigvis at han spæner ind igen til mig og indenfor, og nu ligger han under sengen og vil ikke ud. Den anden kat ligger foran min havedør og hvæser så snart jeg åbner. For MIT hjem er en del af HANS territorier.
Ja, jeg har selvfølgelig været hos naboen og sige at jeg nok sætter et hegn op fordi deres kat lige er en lidt stor mundfuld for min og at jeg alligevel som før nævnt ikke gerne ser deres kat i min have, da jeg ikke er så begejstret for at skulle fiske kattefæces op at mine krydderurter på kontinuerlig basis.
Her må jeg så lige minde mig selv om at jeg er voksen og kan håndtere en konflikt uden at råbe, efter denne kommentar “jamen man kan jo ikke kontrollere en kat. Vores kat har været vant til at gå hvor han vil hele livet, og jeres kan jo alligevel ligeså godt lære hakkeordenen i verden”… Så jeg skal forstå at jeres kat skal have lov at komme og tæve min inde i vores EGEN have?
Nej. Sådan spiller klaveret ikke.
Jeg ved godt at katten ikke er skyld i det, men sommetider er jeg bare ikke overrasket over at jeg ikke er en people-person. Se hvilken stupiditet man skal udsættes for!
Nu vil de have lov at godkende hvilken type hegn jeg sætter op. Der er som sagt en hæk mellem dem og os. Jeg sætter naturligvis hegn op på MIN side af hækken. Så hvad skal de “godkende”???

Seriøst, er jeg barnlig?
Min kat har da ret til at være i sin egen have, eller?

/Lilith og Loki

  1. Det er sikkert træls, men mit eneste råd er, at han ikke har adgang til det, han ikke må være på. Ellers gør han det alligevel, når I ikke er der.
    Ellers kan I prøvede at smøre ledninger osv i citron. Det kan måske virke.

  2. Altså, hvis man ser det fra kattens synspunkt, så er jeres have en del af nabokattens territorie, og Loki er en indtrængende kat, som skal smutte. Selvom det er virkeligt træls for jer, og slet ikke, som vi mennesker ser det :see_no_evil:
    Jeg tror ikke jeres naboer har krav på at godkende noget, hvis det kun er 1 m og skjult af hæk :gruble:

3 Synes om

Jep :slightly_smiling_face:

Hegnsloven er ret klar ift hegn og afstand til skel - så længe du overholder den, så kan naboen skabe sig så tosset de vil over det.
Sæt evt strøm på toppen , så er du også sikker på at naboens kat holder sig væk efter et par rap over poten :slight_smile:

(Google hegnslov, så finder du helt sikkert ind til lovteksten et sted :slight_smile: )

2 Synes om
  1. Se evt. også på i hvilke situationer han gør det? Mit bud kan være at han mangler lidt mental stimulering og har opdaget at det er noget der får dig igang :hoho: Det skal selvfølgelig ikke startes når han gør det, så han oplevet det som en belønning for adfærden, men jeg ville gå igang med noget klikkertræning og lign. Dvs mental stimulering, ikke kun fysisk :smil:
    Dertil - hvordan er hans mad tilgængelig? Også her er der stort potentiale til “selv engagering”, hvis det ikke kun står i en skål, men fx i foderbræt, foderbold etc.

  2. Fantastisk idé at indhegne haven, tjek evt. www.katteindhegning.dk for inspiration. Min erfaring er at strøm er nemmest ift at man så kun skal lave en indhegning katten ikke ønsker at hoppe ud af vs en den ikke KAN komme ud fra :smil: For ja, katten får et ubehageligt rap, men det gør den kun én gang i livet (strømgiver med min. 1,5 Joule i impulsenergi)

3 Synes om