Kampen mod vægten (skift til ren våd kost)

FP i begge varianter nu bestilt hjem :smiley:

Der bliver spist lidt mere i dag. Det kræver stadig tun at lokke med, men han har taget lidt mere af selve vådkosten i dag. Han går tydeligvis stadig og venter lidt på, jeg sætter det tørre ned igen.

Update: Tykkemissen spiser rigtig flot af det våde nu. Der kommer lidt tun på, men det er det andet, han primært går efter. Desværre synes jeg ikke den lille viser interesse for maden i dag. Han må ikke gå uden særlig længe, da han hurtigt får mad-aversion og leverproblemerne kommer op til overfladen. Jeg henter en dåse l/d i morgen, da han som regel kaster sig over den.

Update: lillemissen spiser. Dog ikke l/d. Han tager lux, men kun den i gele. Han spiser ikke meget, men det har han aldrig gjort. Han virker dog frisk og glad. Tykkekat spiser fint, dog stadig kun med tun i. Han kan bedst lide okse-varianten. Zooplus har endnu ikke leveret. Her kommer den store overraskelse så. Han har tabt ca kg allerede. Jeg havde læst, at det kan være normalt i starten, da de spiser mindre, når de vænner sig til foderet men hold da op. Der er også meget at tage af.

Bare pas på, at det ikke går for stærkt… Faktisk ville jeg rettere gerne have, at der var en lille vægtstigning til at starte med pga. væskeindtaget. Hvis han taber sig så hurtigt, så må du give noget mere eller oftere tørfoder og så mere forsigtigt skrue ned for det igen.

Vægtstigning nej. Han er gået fra at spise de fleste af døgnets timer til at spise færre gange, så selv med øget væske i foderet, så kommer han ikke op på en mængde, der ligner det fra før.

Jeg har læst mig til, at et sundt vægttab er 1-2% om ugen, men at det godt kan være lidt mere i den første tid, hvor katten skal lære at spise vådt. Nu er han MEGET stor. Så 0,5kg er ikke så meget for ham, som det ville være for en kat på 8 kg (ja, han er meget større end det. Selvfølgelig er alt ikke overvægt)

Begge katte har det godt og er nu skiftet helt over på vådt. Jeg har fundet deres præferencer indenfor LUX mad. Foderet fra zoo-plus er også kommet og porta’en accepteres. Vi varierer lidt mellem lux (med lidt tun) og porta.

Okay :slight_smile: Katte er jo bare temmelig sarte mht. fedtlever.

Tak, ja det ved jeg desværre godt. Min den lille har kroniske leverproblemer, da han engang har gået uden mad i næsten 2 mdr (udover det han selv kunne finde) Han har det fint, men vi er obs på, hvis der skulle ske noget med hans almen tilstand. Det er vi selvfølgelig også med den store.

Her i går spiste de begge op, fik lidt ekstra (for at se, om det var fordi de var sultne), men det efterlod de. Her til morgen blev de forkælet med porta21, hvilket fik den store til at kigge på mig med vantro i øjnene. “jamen mor, nu har jeg lige accepteret det andet mad. Det her er altså ikke mad” 5 min efter spiste han dog :smiley: