Kampen mod vægten (skift til ren våd kost)

Hej igen :slight_smile:

I går besluttede jeg at fjerne tørkosten og starte med faste tidspunkter for fodring for lettere at kunne skifte kattenes kost til vådkost. Tykkemissen er meget overvægtig og slankekost har kun gjort det værre (hvilket pludseligt giver mening, efter jeg har læst en del)

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?27632-Allerede-overvægtig-kat

Her til morgen stod to sultne katte og ventede på mad. De fik tørkosten sat frem. Lillemis var ret hurtig mæt og gik fra foderet. Tykkemis sad lige lidt længere, men da han gik, fjernede jeg det igen.

Planen er at gøre dette to gange om dagen i en periode, for at få dem vant til de faste tidspunkter. Jeg vil forsøge at tilbyde vådt allerede fra i aften (men regner med, at der går noget tid, inden Tykkemissen vil have andet end sit tør-fix)

Målet er pt 2 kg vægttab for ham. Jeg vil, mest for min egen skyld, prøve at skrive om hans fremskridt herinde og skiftet til vådkost og rå-kost.

Vil du kun give dem mad to gange om dagen, eller er der noget jeg misforstår?

Vådkost vil jeg have stående frit, men tørkost to gange om dagen. Jeg håber, at kunne vække tykkemissens interesse for det våde, så jeg kan skifte til udelukkende at fodre med vådt. Han tager gevaldigt på af tørkost. Han er dog tørkost-junkie og rører helst ikke andet.

Senere vil det blive 3 fodringer om dagen med vådt, hvis jeg ikke kan have stående. (det går jeg ikke ud fra jeg kan, når han først finder interessen, så længe han skal tabe sig)

Er det et problem…? jeg har i mange år fodret to gange om dagen, hvis der bliver spist op selvfølgelig… Maden bliver vejet så de får det de skal have, og gør jeg ikke det ender jeg med to katte på ti kilo, vi har prøvet… Killingen får selvfølgelig alt det den kan spise mange gange om dagen…

Det er i den grad et problem.
I hvert fald i min verden.

En kat vil helst spise en masse små måtider af gangen, i stedet for få store.
Prøv at tænke på hvor lille dens mave er. De napper lige et par piller af gangen, og går så igen.
De kunne ikke drømme om at overspise, de ved jo at der altid er mad til dem.

INGEN af vores katte er overvægtige, og jeg kunne ikke drømme om at begrænse dem ved at tage deres mad fra dem.

De får deres vådkost morgen og aften, men de har altid tørt stående.

[QUOTE=PiaR;553923]Det er i den grad et problem.
I hvert fald i min verden.

En kat vil helst spise en masse små måtider af gangen, i stedet for få store.
Prøv at tænke på hvor lille dens mave er. De napper lige et par piller af gangen, og går så igen.
De kunne ikke drømme om at overspise, de ved jo at der altid er mad til dem.

INGEN af vores katte er overvægtige, og jeg kunne ikke drømme om at begrænse dem ved at tage deres mad fra dem.

De får deres vådkost morgen og aften, men de har altid tørt stående.[/QUOTE]
Jeg har selvfølgelig prøvet at have maden fremme og mine katte bliver hurtigt alt for tykke…
Jeg har prøvet at have en kat på 8,6 kilo og det var dyrplageri kan jeg fortælle dig… Jeg hentede ham på internat med den vægt, han kunne ikke vaske sig længere end til midt på maven, han havde vand i lungerne og var hele tiden tørstig (begyndende diabetes), alt dette forsvandt da han kom ned på 5 kg… Så ingen tykke katte her hos mig…

Jeg har altid haft tørt stående frit, men med en kat med en overvægt på 2,5-3 KG (så meget som nogle katte vejer totalt), så er det IKKE en mulighed længere. Han overspiser - også selvom der altid er mad. Jeg vil ikke lade stå til og lade ham få diabetes, ikke kunne vaske sig, få muskel og ledproblemer af at springe op/ned af ting. Så vil jeg hellere tage konsekvensen og sørge for, at der er nøje afmålt foder og de fodres 2-3 gange i døgnet. Når han først begynder at spise vådt, så vil jeg formentlig heller ikke kunne have det stående frit.

Vi har derudover haft succes her til aften. Han gik rundt og lurede, hvor maden mon var blevet af, men den våde kost kunne ikke lokke. Så huskede jeg, at jeg havde læst et tip på catinfo med tunvand. Han har aldrig været vildt interesseret i tun, men jeg tænkte, at lugten måske kunne trigge ham. Tunvand over, mose sammen og sørme om han ikke spiste :juhu:

Det er fremgang så meget hurtigere end jeg havde turde håbe på :wehu:

(ps jeg er ikke sur, når der ikke er smileys, men jeg har svært ved at hitte rede i dem)

Der er ingen smiley-tvang :slight_smile:

Nej, men jeg vil gerne. Der er bare så mange (og så små, så jeg har svært ved at se, hvad de ligner) :tihi: alt under den her størrelse er svær for mig at se, når jeg skriver beskeden (jeg ser dem fint i indlægget)

Godt du gør noget ved det… min forhenværende tykke Mons er nemlig lige blevet aflivet :frowning: :frowning: hans lænd var ødelagt og han havde smerter hver dag, det var en trist afslutning, som var udfaldet at overvægt…

Nu er det vist lidt off topic, men det går nok. Hvis du trykker på “Flere” nedenunder forsamlingen ved siden af tekstruden, får du dem alle sammen plus en hel masse flere, og derinde er de meget små smileyer større. Endelig står der nedenunder, hvad de betyder, hvis man ikke lige kan se det :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;553923]…

De kunne ikke drømme om at overspise, de ved jo at der altid er mad til dem.

INGEN af vores katte er overvægtige, og jeg kunne ikke drømme om at begrænse dem ved at tage deres mad fra dem.

De får deres vådkost morgen og aften, men de har altid tørt stående.[/QUOTE]

Det er bare så nemt at sige, når man ikke selv har en overspiser.
Min Deena er en overspiser. Og hun har ingen grund til det fra hverken opdrætter eller det første år hos mig, hvor hun har haft fri adgang til tørfoder. Men da hun kom til at veje både 2,5 kg. (som voksne Amira), 3 kg., 3,5 kg., 4 kg… med hængeyver som 1,5 årig…, så må jeg bare erkende, at hun ikke kan håndtere det.

Katten har jo fri adgang til vådfoder, så den har da fint mulighed for at småspise. Og den udsættes ikke for risikoen for fedtlever, når den stadig portionsfodres med tørfoder - men bare med så lang tid imellem, at den holdes motiveret for vådfoderet. Den skal jo ligesom skiftes over på vådfoder, hvis der nogensinde skal ske noget, og der skal altså ind imellem nogle ret drastiske tiltag til, før de omvendes.
Efter den uddybende forklaring, synes jeg egentlig det lyder fint nok. Bare husk at skifte vådfoderet jævnligt, for katte vil ikke spise dårlig mad, så det vil være et urimeligt krav. Og det kan jo altså give en del udsmidning her til at starte med.

Tak, ja jeg skifter det jævnligt. Det er ok at smide ud her i starten. Den lille er ganske godt tilfreds med foderet. Den store miavede en del her til morgen. Kiggede på mig med et: Er du nu HELT sikker?-blik :høhø: Jeg blandet stadig lidt tun/tunvand i det våde, og så er han lidt mere interesseret.

Jeg er meget opmærksom på fedtlever, da den lille netop har leverproblemer. Den lille lader ikke til at mangle sin tørkost overhovedet.

[QUOTE=Tykkemissen;554258]Tak, ja jeg skifter det jævnligt. Det er ok at smide ud her i starten. Den lille er ganske godt tilfreds med foderet. Den store miavede en del her til morgen. Kiggede på mig med et: Er du nu HELT sikker?-blik :høhø: Jeg blandet stadig lidt tun/tunvand i det våde, og så er han lidt mere interesseret.

Jeg er meget opmærksom på fedtlever, da den lille netop har leverproblemer. Den lille lader ikke til at mangle sin tørkost overhovedet.[/QUOTE]

nu du nævner at han kan lokkes med tun vand… så vil jeg anbefale dig at prøve FP21 tun med okse… eller rejer… de fleste katte der bare kan lokkes lidt med tun går helt grassat over det foder…

det er muligt det kan være løsningen :slight_smile:

og det gode er - du kan få det i små dåser ind til de er vant til det så du ikke behøver smide ret meget ud :slight_smile:

Jeg giver ind imellem mine to sådan en lille dåse FP21 med tun til deling. Magic gider det ikke rigtigt, men det er også lige meget, for Cinnamon kan sagtens helt alene inhalere det hele på under fem minutter, vil jeg tro. Det er også hændt, at hun så har kastet det hele op bagefter, fordi hun ædt for meget og for hurtigt :doh:

Så ja, det kunne man da bestemt overveje, hvis han kan lide tun :slight_smile:

[QUOTE=galath;554289]Jeg giver ind imellem mine to sådan en lille dåse FP21 med tun til deling. Magic gider det ikke rigtigt, men det er også lige meget, for Cinnamon kan sagtens helt alene inhalere det hele på under fem minutter, vil jeg tro. Det er også hændt, at hun så har kastet det hele op bagefter, fordi hun ædt for meget og for hurtigt :doh:

Så ja, det kunne man da bestemt overveje, hvis han kan lide tun :)[/QUOTE]

det sker også for mine til trods for at de inhalerer 4*400 g om dagen…

tricket med lynspiserne er at fordele det ud i et tyndt lag over et stort fad så de fysisk ikke kan få fat i ret meget af gangen og er nødt til at flytte sig lidt for at få fat i næste bid… det virker hos mig :slight_smile:

Dem vil jeg købe her, når vi bestiller fra zooplus her i næste uge:ok:

Jeg beklager, jeg havde ikke set at du ville lade have vådt stående til dem. Jeg læste det som om de kun ville få mad et par gange om dagen.

Forresten, da vores ene kræsne kat skulle lære at spise vådt, hjalp det gevaldigt på appetitten da der blev rørt lidt kogende vand i.
Så dufter det meget mere - og der kommer mere væske ned.

Jeg tror at jeg vil prøve at have vådfoder stående til mine katte.
Jeg har jo Dio som er smældefed, men de gange hvor jeg har prøvet at portionsfodre og tage foderet væk, har Atreju været efter de andre. Han kan simpelthen ikke klare at der ikke står tørkost fremme til dem…
Jeg fodrer med pro-plan diæt og pro-plan til kastrater. Og Dio bliver ved med at tage på !!!

Så jeg følger med i denne tråd med stor nysgerrighed

HIlsen Sanne