Kan 9 år være gammelt for en kat?

Spørgsmålet kommer af, at da jeg kom hjem fra job onsdag morgen og ville give dem deres morgen vådfoder, dukkede Thitpige ikke op (mere madglad kat skal man lede længe efter -gumle ).
Jeg kaldte på hende, stadig ingen reaktion, jeg leder efter hende og finder hende på badeværelseet, hvor hun ligger og kigger på mig imens hun spinner. Jeg løfter hende op og tager hende med ud til madskålene men hun kigger ikke en gang på maden, hun vender bare rundt og går tilbage til badeværelset og ligger sig igen.
Hmmmm tænker jeg, der er noget galt her, hun bliver undersøgt på kryds og tværs og ingenting!!, fin vejrtrækning, ingen feber, sår, opsvulmet mave eller mistænklige buler nogen steder…bakke og hus bliver osse undersøgt for diare’ og opkast, heller ingenting…

Nu har vi heldigvis været forskånet for alvorlig sygdom hos vores misser…7-9-13… og nogle af dem har aldrig været hos dyrlægen for andet end neutralisering, 1 vacination og øremærkning, andre har dog turkort hos ham, primært pga. mit ekstra pyllergen, så han kender mig godt efter et 10 årigt langt forhold, hvor jeg har betalt for hans nye udestue, køkken osv. og han ved, jeg ofte bliver hysterisk unden grund -rulleøjne…
Thitpige er en af dem, der aldrig har haft en sygedag hele hendes liv, så det er klart, at jeg vælger at ringe til ham og forklare ham, hvad jeg har fundet eller nærmere, hvad jeg ikke har fundet…han råder mig til, at se tiden an men bliver jeg for utryg ved situation skal jeg bare ringe eller komme med hende uanset tidspunktet, han slutter af med at sige, at jeg skal huske, at hun er 9 år og det kan være alderdom, der er begyndt at trykke hende…chok -what

Jeg er da overhovedet ikke klar til at tænke på, ja bare overveje, at vi skal tage afsked med en af vores misser pga. alderdom allerede som 9 årig…i mit hovede er det først noget, vi skal til at bekymre os om, når de nærmer sig de 13-20 år.

Så tilbage til spørgsmålet, kan en kat være gammel og mæt af dage allerede som 9 årig? Er der nogen som har nogle erfaringer med det?

Vil lige sige, at Thitpige efter mindre end et døgn var sit madglade jeg igen… [bigloony]

Altså, jeg kan ikke give dig noget konkret svar, men vil da sige, at jeg ligesom dig, vil mene at en kat først begynder at blive gammel, når den er 13-20 år… Så ville da ikke mene at en på 9 år er gammel… Den er selvfølgelig heller ikke ligefrem en ungkat… Men stadig… Var det meget varmt den dag? Måske hun bare ikke lige gad noget pga. varme… Sådanne dage kan mine da have… Hvor de er mere sløve, når der er som et drivhus i stuen…

altså, nu har jeg en hankat daffy som lige er blevet 12 år og han virker på ingen måder mæt ad dage,selvom han bla har sukkesyge osv, han har dog dage hvor han ikke gider spise og er dvask, men sådanne dage har vores 4 årig hunkat trixie osse.katte ka vel osse ha dage hvor de bare intet gider akkurat ligesom os dåseslaver

Det var bare så lidt lig hende, at være sådan, hun har aldrig været sprælsk af natur…lad og madglad er en god beskrivelse af hende men jeg har aldrig set hende sådan før, så jeg blev selvf. noget forskrækket og så dyrlægens bemærkning om, at hun ikke længere er en ung kat -bleg uff

Jeg er glad for, at der ikke er nogen som har erfaring for at katte allerede er mætte af dage som 9 årig…hun havde nok bare en ‘off’ dag som hun osse skal have lov til…uden mit pyllergen tager overhånd -rulleøjne

sådan et pylre-gén tror jeg alle vi kattegale har, det er ganske naturligt, hver gang misserne ikke lige opfører sig som de plejer maler vi fanden på væggen osv.
jeg gør ihvertfald

Jeg har også en hunkat på 9 år, det er Line… hun kan også give mig et sug i maven, når hun laver sådanne nummer…

Men når jeg så læser de andres svar, smiler jeg for mig selv… mig et pyllerhoved nej da… hmm jo…

De andre gør det jo også ind imellen, altså har de der off dage…
Hvis en af mine katte ligger for længe samme sted og ikke har flyttet på sig, kan jeg finde på at stirre på den, for at se om den trækker vejret, og synes jeg at den ikke gør det, skubber jeg blidt til den…
mig pylleret nej da… vel…

Jeg synes heller ikke du lyder til at være pylleret…