Vi havde killingerne til dyrlæge idag og dyrlægen ville ikke tage en urinprøve, for han synes ikke det lyder som blærebetændelse. Han har måske nok ret, men pga at vi nu oplever urenlighed på daglig basis de sidste 2-3 dage, ville jeg rigtig gerne have det udelukket.
De eneste symptomer er således urenlighed- og indtil videre kun et enkelt eller to uheld pr dag.Kan det være blærebetændelse (eller andre urinvejsproblemer) med kun det ene symptom?
Vi har 4 bakker, to i hvert rum.
Jeg har ikke oplevet andre symptomer hos dem, selv om det selvfølgeligt kan være lidt svært at sige- for hvor mange gange skal katte tisse pr dag når de er på 100% vådt og råt? Og jeg kan jo heller ikke med sikkerhed sige, at der ikke er blod i urinen, for det er svært at se de steder hvor de har tisset, men jeg synes det ser lyst ud. De virker ikke smertepåvirkede, de spiser, sover og leger som de plejer…
Kan blærebetændelse godt være skjult? Sådan at det kan være grunden til, at der af og til er tisset andre steder end i bakkerne?
Synes I jeg skal tage til en anden dyrlæge og få taget urinprøver på dem?
Jeg synes dog stadig, det er en underlig holdning fra dyrlægens side. Hvis du kommer med en kat og vil have taget en prøve (der jo på ingen måde skader katten, selv hvis den skulle være 100% rask) må det vel være dit valg, så du kan blive beroliget.
Han har al mulig ret til at sige, at han er uenig og betvivler diagnosen, men det andet synes jeg er underligt
Min Miss. Møghe døjer en gang imellem med blærebetændelse, og jeg må sige, hun skjuler det godt.
Hun virker ikke syg, hun tisser bare ofte og drikker en smule mere end ellers,
jeg finder først ud af det, når hun tisser ved siden af kassen, for det gør hun ellers aldrig,
og så er det let at suge et par dråber op og køre til dyrlægen, så han kan undersøge det.
Katte har den besynderlige ting, at de helst ikke vil have os til at se, hvis de er syge,
derfor opdager vi det ofte senere end f.eks ved en hund, som hænger med hovedet ved første symptom.
Det ville jo vær en fordel, hvis missen kom og ‘plagede’ os eller på anden måde gjorde os opmærksomme på, at der er noget galt.
Men vi elsker jo de selvstændige dyr, og så må vi bare prøve på at lære dem at kende med tiden.
Derfor er det også ekstra svært, når det drejer sig om killinger.
Hvis det var mine killinger, ville jeg snuppe en prøve og bede dyrlægen om at undersøge den.
Jeg havde en hunkat der ikke forandrede tissevaner - udover at hun satte sig og tissede uden for bakken. Det gjorde hun kun en gang, for jeg opdagede at der var blod i, da jeg tørrede det op. Så hun røg fluks afsted. Hun var ca. 2 år. Da hendes datter som 3 årig fik blærebetændelse forandrede hun tisseadfærd, små hyppige tissetåre.
Så hvordan de lige gør det…
Men nej, jeg synes også mere at det lyder som noget andet end blærebetændelse.
I øvrigt afleverede jeg urinprøver på dem begge til undersøgelse - tog dem selv derhjemme