Kan de blive venner?

Jeg har Billy, som er kastreret hankat. I sine yngre dage var han en meget venligtsindet kat, det er sådan ligesom lidt gået over med alderen :stuck_out_tongue: I vores have er der begyndt at rende en fin lille hankat med noget, der minder om birma-farver. Det er ikke til at tage fejl af, at han er fertil - bollerne er knaldsorte imod det lyse hår. Når de to møder hinanden i haven, bliver Billy temmelig sur og brokker sig meget højlydt (men er også orientaler, og han er normalt ikke stille). Nogle gange er han kommet ind med flaskerenserhale efte sådan en koncert.

I dag så jeg de to på tæt hold. Billy ville ikke have noget med den anden kat at gøre og brokkede sig højlydt hver gang den anden nærmede sig. Dog ingen flaskerenserhale. Når den anden kom for tæt på, gjorde Billy udfald, en af gangene også med et hvæs. Men ingen flaskerenserhale? Den anden kat virker som venligheden selv, heller ingen rejste hår og han følger efter Billy. Hvor Billy brøler MWAAAAAUWRH efter ham, sidder han bare og siger det venligste lille “miav”.
De har i øvrigt strinte-konkurrence på min klapvogn :argh:

Hvad siger I, kan de to blive venner?

mvh. tina

Jeg tænker lidt at Billy måske reagerer på det faktum at den nye er fertil? Ved du hvor den kommer fra? For hvis den blev neutraliseret kunne det jo tænkes at de godt kunne sammen. For det du fortæller synes jeg ikke virker specielt aggressivt.

Jeg vil mene det har en chance, men KUN hvis den anden afmonteres :slight_smile:

Tak for jeres svar. Der er dog noget, jeg ikke helt forstår… hvad er det, omkring det at den anden kat er fertil, som Billy skulle reagerer på? Jeg kan forstå, hvis en fertil kat er mere… øhhhh… krigerisk, men det er ham her jo netop ikke :slight_smile:

Men han er godt nok interesseret i Billy. I dag fulgte han ham hele vejen hjem - op på muren, hen over halvtaget, op af kattestigen, op på det næste tag, hvorefter han sad der og kaldte på ham, da jeg havde lukket en noget muggen kat ind ad vinduet på 1. sal :slight_smile:

Huha… sidst vi havde en kat til at sidde i vinduet og knuselske Billy (også dengang en fertil hankat, dengang en ungkat, hvis kærlighed Billy ikke ligefrem gengældte), strintede Billy i vindueskarmen.

mvh. tina

Fordi en fertil kat…uanset køn…rangerer højere end en kastrat…én af grundene til, at mange opdrættere oplever problemer, når de kastrerer en tidl avlskat…så bliver den trynet af de fertile.

Sim-sim, det forstår jeg godt - men denne kat virker ikke “trynende”. Den vil bare så frygteligt gerne snakke med Billy :slight_smile:

mvh. tina

Det at den nye er fertil gør at den udsender nogle duftstoffer som Billy reagerer på ved at strinte. Hvis den nye neutraliseres vil det sikkert stoppe.
Min kusine havde for mange år siden en dejlig kastreret hankat. De mente de havde overskud til en mere, og købte en hunkat. Den gamle begynde efter ca et halvt år at strinte og undvige bakken. Det undrede dem, men de kunne ikke finde ud af hvorfor. Så var vi til fødselsdag og jeg så for første gang den fine hunkat… Som viste sig at være en fantastisk fin FERTIL hankat. Afsted med ham til dyrlæge, og siden var der ingen problemer.

Arh, så det er simpelt hen duften, der “presser” den anden kat :slight_smile: Det kan måske også forklare, at Billy for nyligt er begyndt at tisse op ad væggene (jeg går ud fra, at det er strint?) i kattebakken?

Nå, jeg tror jeg ved, hvem der ejer katten, og der er der nok ikke økonomi til at afmontere den. Jeg ville gerne hjælpe, men det er der strengt taget heller ikke økonomi til her. Håber jeg tager fejl af ejerskabet :slight_smile:

mvh. tina