Jeg er ualmindeligt træt af kattehår på min sofa. Nok har jeg et ekstra betræk,
men de suuuuger hår til sig!
Så jeg tænker at (imiteret) læder må være sagen. :høhø:
Jeg har kigget lidt på både nye og brugte sofaer, men der er altid “et eller andet galt”,
prisen, størrelsen, designet osv.
hvor jeg ved ligeså hurtig hovedregning, tænker at det er til at betale.
Vi kan måske sammen finde det bedste køb.
Jeg vil (selvfølgelig) gerne have betrækket så vellavet som muligt,
altså f.eks. også at det er så tæt- og velsiddende som “de originale”.
For at det skal kunne lave sig gøre, tænker jeg at jeg fragter mit ene betræk til dig -
som du så kan kigge efter i sømmene (), og gerne må sprætte op
for at kunne få mål/mønster korrekt.
Der er i øvrigt tale om en IKEA Klippan 2-personers sofa
med følgende mål:
Bredde: 180 cm
Dybde: 88 cm
Højde: 66 cm
Siddedybde: 54 cm
Siddehøjde: 43 cm
… bare så I ved hvilken størrelse vi snakker.
Jeg betaler selvfølgelig for materialer (også tråd, evt. nye nåle og sådan),
samt arbejdstid. Derudover vil du gøre mig rigtig glad!
Så hvad siger I? Er der nogen der kan hjælpe mig?
Eller evt. ved hvor jeg kan få hjælp til opgaven?
Jeg kunne muligvis hjælpe dig
Har dog aldrig prøvet at sy sådan et betræk, men hvis jeg har et der kan sprættes op og bruges som skabelon, kan jeg ikke se at der skulle være et kæmpe problem
Jeg har adgang til en industrimaskine og kunne få gode råd fra min veninde, som har syet stort set alt hvad der kan syes, i gennem årene …
[QUOTE=Skattekat;822718]Jeg kunne muligvis hjælpe dig
Har dog aldrig prøvet at sy sådan et betræk, men hvis jeg har et der kan sprættes op og bruges som skabelon, kan jeg ikke se at der skulle være et kæmpe problem
Jeg har adgang til en industrimaskine og kunne få gode råd fra min veninde, som har syet stort set alt hvad der kan syes, i gennem årene … [/QUOTE]
Nej, jeg tænker netop også at et betræk til skabelon/mønster, bør gøre det relativt lettere.
Medmindre du ønsker Anders Eldrups løn :høhø:, så smid lige en PB hvis du mener det er noget du gider at bruge tid på.
Wauw, jeg vidste slet ikke at man kunne købe betræk andre steder, end hos IKEA.
TAK for linket!
Umiddelbart ser det dog ud til, at være liiiige en lille smule dyrere end jeg forestiller mig at bruge (ikke meget dog - men små bække…).
Men nu må jeg lige se hvad det hele ender med, materialer og arbejdstid kontra de priser du linkede til.
[QUOTE=Tea;822759]Nej, jeg tænker netop også at et betræk til skabelon/mønster, bør gøre det relativt lettere.
Medmindre du ønsker Anders Eldrups løn :høhø:, så smid lige en PB hvis du mener det er noget du gider at bruge tid på. :)[/QUOTE]
Jeg lægger hovedet i blød og skal nok vende tilbage med en pb’er … men det bliver ikke før i morgen, min hjerne er forlængst stået af for i dag :surrender1:
Imiteret læder er måske nok praktisk mht at det ikke suger kattehår… eller gør det? Du risikerer nemlig at det bli’r superelektrisk fordi det netop i bund og grund er vinyl.
Og dels tror jeg ikke det er særlig “klo-bestandigt” og dels er det som flere har nævnt, rædsomt at sidde på.
Jeg ville nok overveje bomuld i stedet. Altså et naturmateriale der IKKE bliver elektrisk og “suger” hår til sig
Jeg ved godt at det er helt hæsligt at sidde på (imiteret) læder, sådan at det klistrer - og at det bliver helt slemt om sommeren, hvis man sidder med bar hud på det.
Mine forældre havdet nemlig sådan et par møbler, de sidste år inden de døde.
Det er en indregnet risiko… - og det værd, i forhold til den tid jeg nu bruger på at fjerne hår.
Jeg sidder alligevel helst på/med puder og tæpper.
At imiteret læder kunne blive statisk og tiltrække kattehår, havde jeg faktisk glemt … men på opfordring af mig selv, efter mit eget råd (og derfor ) sprayede min mor møblerne med en tyyyynd opløsning af skyllemiddel, og al statisk elektricietet var væk.
Jeg har en sofa i sådan noget “fiber-halløj” og det er bare så dejligt mht. kattehår (og her er maaange) … jeg gør lige hånden våd og så kan jeg ligeså let “nulre/trække” kattehårene sammen til “knuder” som så kan tages med støvsugeren… sååå nemt
(kradser dine katte iind imellem i sofaen - gør de det så kommer læder/imiteret læder hurtigt til at se skrækkeligt ud ) - held og lykke med projektet
Nemlig. Pt. er der ca vævet lige meget kattehår og bomuld i mit betræk.
[QUOTE=Margrethe;825173]Jeg har en sofa i sådan noget “fiber-halløj” og det er bare så dejligt mht. kattehår (og her er maaange) … jeg gør lige hånden våd og så kan jeg ligeså let “nulre/trække” kattehårene sammen til “knuder” som så kan tages med støvsugeren… sååå nemt
(kradser dine katte iind imellem i sofaen - gør de det så kommer læder/imiteret læder hurtigt til at se skrækkeligt ud ) - held og lykke med projektet :)[/QUOTE]
[QUOTE=Battlestar;825176]Hvad med microfiber?
rart at sidde på og det suger ikke hår til sig[/QUOTE]
Microfiber er faktisk smart, og behageligt.
Det er bare ikke lige min stil.