Man har mange gange talt om at katte kunne lugte når ældre på plejehjem skulle dø.
I aften tager TV-kanalen Discovery dette spørgsmål under behandling i programmet “Weird or what” som de sender kl. 20.
Der sættes også fokus på andre dyrs “heltegerninger” fx. en delfin der redder en surfer fra en hajangreb.
Hvis man bor på et plejehjem, hvor en kat flere gange har spottet en døende - ville jeg godt nok blive trist - hvis den kom og lagde sig på skødet af mig !!
Ja, og på et plejehjem - jeg mener ‘come on’ det er jo endestationen, og chancen for at katten lægger sig på skødet af en døende er PÆNT høj!! Det ville have været mere underligt om den kunne lægge sig i skødet på den længstlevende…
Lyder logisk for mig. De indre organer sætter ud i den sidste tid, ofte med “forurening” af kroppen med diverse affaldsstoffer til følge, fordi de ikke bliver renset ordentligt ud. At en tilstrækkelig fin lugtesans kan fange det, ville ikke overraske mig spor. Ligesom jeg har hørt om katte, der har vækket deres diabetesramte ejere i tide inden de blev bevidstløse. Jeg tror det er acetonelugten, de registrerer. Og cancer… Tjah, selv jeg kan ofte lugte cancer i de sidste stadier. Og vist har jeg en god lugtesans, men jeg kan ikke hamle op med en kat
Derimod tror jeg næppe de ville kunne spotte pludselige dødsfald, som hjertestop eller hjerneblødning
[QUOTE=Ann R;645437]Lyder logisk for mig. De indre organer sætter ud i den sidste tid, ofte med “forurening” af kroppen med diverse affaldsstoffer til følge, fordi de ikke bliver renset ordentligt ud. At en tilstrækkelig fin lugtesans kan fange det, ville ikke overraske mig spor. Ligesom jeg har hørt om katte, der har vækket deres diabetesramte ejere i tide inden de blev bevidstløse. Jeg tror det er acetonelugten, de registrerer. Og cancer… Tjah, selv jeg kan ofte lugte cancer i de sidste stadier. Og vist har jeg en god lugtesans, men jeg kan ikke hamle op med en kat
Derimod tror jeg næppe de ville kunne spotte pludselige dødsfald, som hjertestop eller hjerneblødning [/QUOTE]
Jeg ved ikke, hvordan det fungerer, men så vidt jeg husker at have set, så kan man træne hunde til at advare epilepsipatienter, når de er på vej til at få et anfald.
Svært at beskrive. Men mange års erfaring gør, at man efterhånden kan kende lugten - og det slår ofte til, desværre. Sødligt - men absolut ikke godt. Hen efter rådden frugt, men også bittert - men alligevel ikke. Svært at beskrive, som sagt…
Man kan også nogen gange lugte et nyresvigt, fordi urinstofferne kommer gennem huden. Diabetes ude af kontrol lugter af acetone. Urinvejsinfektioner lugter tit af salmiak. Osv…
[QUOTE=Ann R;646429]Svært at beskrive. Men mange års erfaring gør, at man efterhånden kan kende lugten - og det slår ofte til, desværre. Sødligt - men absolut ikke godt. Hen efter rådden frugt, men også bittert - men alligevel ikke. Svært at beskrive, som sagt…
Man kan også nogen gange lugte et nyresvigt, fordi urinstofferne kommer gennem huden. Diabetes ude af kontrol lugter af acetone. Urinvejsinfektioner lugter tit af salmiak. Osv…[/QUOTE]
Ja, de lugte jeg også kender i forbindelse med sygdom, er sjældent rare…
Jeg tænker at katte heller ikke vil synes det.
Så hvorfor vil en kat ligge sig hos en der “lugter”? :?
[QUOTE=Tea;646638]Ja, de lugte jeg også kender i forbindelse med sygdom, er sjældent rare…
Jeg tænker at katte heller ikke vil synes det.
Så hvorfor vil en kat ligge sig hos en der “lugter”? :?[/QUOTE]
Tjah, hvorfor synes de sure sko og gennemsvedt tøj er pragtfuldt - eller baldrian? Og hvorfor bakker de med alle tegn på væmmelse ved citruslugte? Jeg tror ikke deres idé om hvad der lugter godt er den samme som vores
[QUOTE=Ann R;646429]Svært at beskrive. Men mange års erfaring gør, at man efterhånden kan kende lugten - og det slår ofte til, desværre. Sødligt - men absolut ikke godt. Hen efter rådden frugt, men også bittert - men alligevel ikke. Svært at beskrive, som sagt…
Man kan også nogen gange lugte et nyresvigt, fordi urinstofferne kommer gennem huden. Diabetes ude af kontrol lugter af acetone. Urinvejsinfektioner lugter tit af salmiak. Osv…[/QUOTE]
Spændende.
Det anede jeg ikke - eller har ikke helt tænkt over det - men efter mange års erfaring kan jeg forstå at du har tillært dig disse lugte.
Jeg synes når jeg tænker mig om, at visse hospitalsafdelinger lugter specielt de få gange jeg har besøgt…måske pga forsk. sygdomme og medicinen.