Kan en musvåge tage en vosken kat?

Ja grunden til det underlige spørgsmål er, at for 5 min siden kom alle kattene styrtende ind fra løbegården.

Der var ingen tvivl om at de alle var i panik. Da jeg så kiggede derud sad der en stor musvåge oven på trådnettet løbegården er overdækket med-what

Kan sådan en finde på at angribe voksne katte eller har det været tilfældigt at den landede lige der:?

Jeg læste engang på et forum et sted, at man ikke skal være bekymret for at en musvåge vil gå efter katte. Den skulle i hvert fald være enormt dumdristig for at gøre det, da katten nemt kan skade den eller slå den ihjel

Det lyder betryggende, men hvad mon den så lavede på trådnettet:?

Det tvivler jeg så på :slight_smile:
En musvåge er omkring 55 cm høj og har et vingefang på mere end 120 cm.
Jeg tvivler på at en kat kan gøre den fortræd.

Jeg tror nu nok en musvåge kan tage en kat !! …En musvåge fanger da harer og kaniner, så hvorfor ikke en kat ?

Nop, en musvåges føde består mest af små dyr.
Den tager mus, slanger, firben og frøer, og trafikdrab og biller og hvad den ellers støder på.

Men den vejer altså ikke mere end max 1.200 gram.

[quote=PiaR;471419]Nop, en musvåges føde består mest af små dyr.
Den tager mus, slanger, firben og frøer, og trafikdrab og biller og hvad den ellers støder på.

Men den vejer altså ikke mere end max 1.200 gram.[/quote]

Jeg har set en musvåge …(Eller rettere jeg tror det var en musvåge - Har vi andre rovfugle i DK ?) slå ned på en mark, og flyve væk med en hare ( muligvis en stor harekilling )

Jeg lavede lige lidt research :slight_smile: Det er ikke lykkedes mig at finde noget om at det er sket, at en musvåge er smuttet med en kat.
Harer og kaniner hører ikke til deres kost, den lever hovedsagelig af små gnaver. Men mon ikke en hareunge kan gå an?

Jeg tror snilt en kat kan påføre fuglen skade, når man tænker på hvordan en kat nærmest kan slå knude på sig selv :slight_smile:

Mon ikke bare fuglen var nysgerrig siden den sad på hegnet?

Den måde kattene kom farende ind på siger mig at musvågen er landet på hegnet med stor fart. De kom simpelthen spurtende ind, med rejste “børster” og store øjen de er helt sikkert blevet tæmmelig forskrækkede.

Men om den bare har været nysgerrig eller om den er gået efter kattene får jeg nok aldrig svar på.

Nej, det gør den altså ikke, medmindre det er små bitte unger.

En musvåge tager ikke en kat…en musvåge tager ikke noget der er større end markmus og måske en vandrotte/mosegris…og så ådsler den finder

En musvåge er ikke engang en særlig adræt jæger, den kan f.eks. ikke fange fugle, medmindre den er ekstremt heldig…

En musvåge vil heller ikke lande med stor fart på et trådhegn.

Hvis du bor i byen ? , er det endnu mere usandsynligt det var en musvåge.

Umiddelbart og med forbehold for, at jeg ikke ved hvor meget du kender til de forskellige rovfugle, så lyder din beskrivelse mere som noget en spurvehøg kunne finde på

Det har så nok været en ørn - og dem har vi skam også i DK :slight_smile:
http://www.danmarksrovfugle.dk/side1.html

[quote=Felis;471447]Nej, det gør den altså ikke, medmindre det er små bitte unger.

En musvåge tager ikke en kat…en musvåge tager ikke noget der er større end markmus og måske en vandrotte/mosegris…og så ådsler den finder

En musvåge er ikke engang en særlig adræt jæger, den kan f.eks. ikke fange fugle, medmindre den er ekstremt heldig…

En musvåge vil heller ikke lande med stor fart på et trådhegn.

Hvis du bor i byen ? , er det endnu mere usandsynligt det var en musvåge.

Umiddelbart og med forbehold for, at jeg ikke ved hvor meget du kender til de forskellige rovfugle, så lyder din beskrivelse mere som noget en spurvehøg kunne finde på[/quote]

Du har sikkert ret, men hvilken fugl forveksler jeg så med en musvåge …For det er med garanti, at jeg med egne øjne har set en stor rovfugl slå ned på en mark, og flyve bort med en hare/harekilling.

Duehøg er en mulighed

[quote=Felis;471447]Nej, det gør den altså ikke, medmindre det er små bitte unger.

En musvåge tager ikke en kat…en musvåge tager ikke noget der er større end markmus og måske en vandrotte/mosegris…og så ådsler den finder

En musvåge er ikke engang en særlig adræt jæger, den kan f.eks. ikke fange fugle, medmindre den er ekstremt heldig…

En musvåge vil heller ikke lande med stor fart på et trådhegn.

Hvis du bor i byen ? , er det endnu mere usandsynligt det var en musvåge.

Umiddelbart og med forbehold for, at jeg ikke ved hvor meget du kender til de forskellige rovfugle, så lyder din beskrivelse mere som noget en spurvehøg kunne finde på[/quote]

Vi bor på landet og jeg har ofte set denne musvåge, da en er en del af et ynglepar i vores skov. Så jeg er helt sikker på at det er en musvåge:)

Normal sidder den i toppen af et udgået træ op mod naboens mark:) og jeg har aldrig før set den så tæt på kattene.

Det kan jo også være helt tilfældigt at den landede lige der:) Men jeg må jo bare observere om det sker igen.

Jeg blev bare lidt nervøs for naboens katte og killinger. Der er nemlig forsvundet en del inden for den sidste måned, men indtil nu har jeg regnet med at det er ræven der har taget dem:ked:

[quote=Ginaby;471458]Vi bor på landet og jeg har ofte set denne musvåge, da en er en del af et ynglepar i vores skov. Så jeg er helt sikker på at det er en musvåge:)

Normal sidder den i toppen af et udgået træ op mod naboens mark:) og jeg har aldrig før set den så tæt på kattene.

Det kan jo også være helt tilfældigt at den landede lige der:) Men jeg må jo bare observere om det sker igen.

Jeg blev bare lidt nervøs for naboens katte og killinger. Der er nemlig forsvundet en del inden for den sidste måned, men indtil nu har jeg regnet med at det er ræven der har taget dem:ked:[/quote]

Altså små killinger…det er nok muligt, at en musvåge kan tage dem, men så skal de også være små…maks ca 5 ugers i huskattestørrelse

Så små er de ikke når de får lov at komme ud af stalden af deres mor:) Men så er det nok ræven der er på spil. Det er meget normalt at den tager både de svage/tamme katte og killingerne når de begynder at blive for overmodige:( Underligt nok er det aldrig de mest vilde katte der bliver rævens offer.

Jeg var engang på besøg hos en opdrætter-veninde.
Hun havde sine katte ude i sin indhegnede have, men turde ikke lade killingerne komme ud i haven.

Jeg spurgte hvorfor ikke?

Hun svarede at hun var bange for at der kom en røvfuld (rovfugl) og tog dem -what

Denne lille “talefejl” sendte mig direkte i et krampe-agtigt-latteranfald.

Så måske har du også set en RØVFULD - den skal man altså tage sig i agt for :klapper::klapper::klapper:

Se en gang på dette. Det er faktisk fuldstændig rigtigt, hvad der står.

[B]http://da.wikipedia.org/wiki/Musv%C3%A5ge[/B]

(OT -de har ikke skrevet noget om musvåge bestanden i ‘Vejlerne’, her er ellers nok at se på.
[B]http://www.vejlerne.dk/index.php[/B] )

Vi bor mere eller mindre midt i dette fuglereservat, hvor der er masser af musvåger og andre rovfugle,
jeg har aldrig set (eller hørt om) en musvåge, der har taget katte - heller ikke killinger.
Hvis der ikke er gnavere og trafik dræbte dyr nok til dem og de er meget sultne,
kan de måske finde på tage helt små killinger, men de løber vel ikke frit omkring.

Duehøgen har ca. samme størrelse, den er godt nok lysere men kan godt forveksles med en musvåge ‘i farten’,
og de generer sig ikke for at prøve ‘volierer’, da nogle mennesker har duer i dem.
Så, det kan have været en duehøg, den har måske troet, det var et dueslag - med dårligt væv. :slight_smile:

Kongeørne og havørne er meget store,
de er også sjældne og kommer kun meget sjældent i nærheden af menneskelig bebyggelse.
.

Det var ved Limfjorden jeg så en rovfugl slå ned, og nuppe en harekilling.

[quote=Lindvig;471485]Jeg var engang på besøg hos en opdrætter-veninde.
Hun havde sine katte ude i sin indhegnede have, men turde ikke lade killingerne komme ud i haven.

Jeg spurgte hvorfor ikke?

Hun svarede at hun var bange for at der kom en røvfuld (rovfugl) og tog dem -what

Denne lille “talefejl” sendte mig direkte i et krampe-agtigt-latteranfald.

Så måske har du også set en RØVFULD - den skal man altså tage sig i agt for :klapper::klapper::klapper:[/quote]

Ja det er skam nok en RØVFULD-LOL-LOL-LOL-LOL Der i øjeblikket sidder ude i træet og spejder efter mus (kattene er lukket ind)