Kan foder blive for gammelt?

Jeg købte 10 kg Royal canin Maine Coon for over et år siden, men misserne har stadig ikke spist sig igennem det.

Det opbevares i en tønde. Kan det blive for gammelt og bør jeg kassere det?

Rigtig godt spørgsmål, hænger lige på.
For har selv købt 10 kg RC, og smidt det i en 99 % lufttæt beholder.
Mens Epic ikke er den mest spisende kat, så går det da fremaf :smiley:

Har engang åbnet en sæk Royal Canin, som viste sig at være muggen… Så ja, det ka’ godt blive for gammelt, men så længe det ser normalt ud, ikke lugter mærkeligt og ikke har fået “pels”, så tror jeg godt du ka’ bruge det… Hvis misserne altså vil spise det

JA det kan det sagtens !!!

hvis jeg var dig så smid det ud … Syntes ikke når det har stået så lang tid og det har været åben at du skal risiker missernes maver

Ja det kan sagtens blive for gammelt. Og det er ikke altid at man kan se det eller lugte det, for det begynder med at fedtet i fodret bliver harsk.

Og hvis du fremover vil gøre brug af så store poser som du kommer i en tønde, så klip holdbarhedsdatoen af og klister bag på tønden.
Det gør jeg f.eks også med de produkter i mit køkken som jeg ikke bruger så tit og gerne vil have i en bøtte.

Jeg ville så være mest nervøs for indholdet af vitaminer og mineraler efter så lang tid.

tørfoder kan sagtens blive for gammelt og er det 1 år gammelt ville jeg nok være lidt forbeholden ved at bruge det.
tørfoder har for det meste en holdbarhed på ca 1 år, men det ka jo ha stået længe i butikken inden det er blevet købt.
jeg syntes godt man ka lugte/mærke på foderet om det er blevet gammelt.

Har tjekket mine poser, og der er altså kun ca ½ års holdbarhed på fra jeg købte det.

Hvor længe vurderer I så det kan holde sig efter åbning? Er holdbarhedsdato det samme som holdbarhed efter åbning, selv om man kommer det i en lufttæt tønde?

Sådan er det jo ikke med mange af de varer, vi selv åbner og bruger i husholdningen.

Jeg har en 10 kg sæk RC fit 32, der er købt sidste år og har en holdbarhed til februar 2010. Jeg tør godt bruge det, så længe det lugter ok og ser normalt ud.
Hvis du ikke kender holdbarhedsdatoen ville jeg nok ikke turde bruge det.

Okay, tak for jeres meninger.

Jeg tror det bliver smidt ud så.

Et lille tillægsspørgsmål: Hvordan synes I foderet skal opbevares? Er det bedst at bevare det i original emballage eller et det okay at hælde det i en fodertønde? Jeg tænker på, at nogle varer som f.eks. kaffe anbefales ikke at omhældes da det mister aroma… Måske er sådan noget foder som er opbevaret i en tønde, heller ikke vildt spændende for misserne at spise, hvis det har mistet noget lugt og smag.

[quote=Camilla;295632]Okay, tak for jeres meninger.

Jeg tror det bliver smidt ud så.

Et lille tillægsspørgsmål: Hvordan synes I foderet skal opbevares? Er det bedst at bevare det i original emballage eller et det okay at hælde det i en fodertønde? Jeg tænker på, at nogle varer som f.eks. kaffe anbefales ikke at omhældes da det mister aroma… Måske er sådan noget foder som er opbevaret i en tønde, heller ikke vildt spændende for misserne at spise, hvis det har mistet noget lugt og smag.[/quote]

Jeg har en luft tæt bøtte … Jeg blander 2 slags foder

Jeg opbevare mit fodder i en lufttæt beholder, et køligt og mørkt sted. Der henter jeg så ca 3 kg af gangen.

Jeg har ikke fodder i længere end 1/2 år før at det er brugt :slight_smile:

Jeg har hørt at tørfoder der har overskrevet dato, ikke har det optimale vitaminer og mineraler… Altså at det er fordampet…

[quote=Camilla;295632]Okay, tak for jeres meninger.

Jeg tror det bliver smidt ud så.

Et lille tillægsspørgsmål: Hvordan synes I foderet skal opbevares? Er det bedst at bevare det i original emballage eller et det okay at hælde det i en fodertønde? Jeg tænker på, at nogle varer som f.eks. kaffe anbefales ikke at omhældes da det mister aroma… Måske er sådan noget foder som er opbevaret i en tønde, heller ikke vildt spændende for misserne at spise, hvis det har mistet noget lugt og smag.[/quote]

Du kan jo placere posen i fodertønden.

[quote=Camilla;295632]Okay, tak for jeres meninger.

Et lille tillægsspørgsmål: Hvordan synes I foderet skal opbevares? Er det bedst at bevare det i original emballage eller et det okay at hælde det i en fodertønde?[/quote]
Jeg har det i original emballage OG fodertønde.
Meget tørfoder er coatet og harsker derfor efter et stykke tid - især hvis det “luftes” for tit, og min foderleverandør anbefaler da også, at det IKKE omhældes.

Ellers har jeg ikke problemet, da jeg bruger 10 kg. på 6 dage.

1 år gammelt foder ville blive smidt ud her. Ofte vil det uåbnet ikke engang kunne holde sig så længe.
Her blander jeg ca. 2,5 kg. foder af gangen. Det er mine 2 missere ca. 3 uger om at spise. Fodersækkene tapes til med pakketape, så de er lufttætte i mellemtiden.