Kan gamle cirkusheste lære nye tricks...?

Må vi præsentere: The JYRAK International Swim Team, optagelser fra den hemmelige træningslejr med skjult kamera, hvor man kan se at der virkelig arbejdes målrettet mod OL 2012 i London!

Nå, den åd I ikke? Jamen så må vi vel holde os til sandheden og forklare, at denne film er taget af Mette Mejdal på Bygholm Dyrehospital i Horsens, da JYRAKs studiekreds i Randers var inviteret til åbent hus. Vi havde til lejligheden lært denne lidt ældre cirkushest et nyt nummer, nemlig at gå i water walker for at demonstrere at det kan man faktisk sagtens få en kat til - eller i hvert fald nogle katte :slight_smile: Helios er 11 år gammel, og fordelen ved at være gammel cirkushest (læs: udstillingskat) er at så er man ikke så imponeret af, at der står lidt kødrand ganske tæt på og kigger.
Vi havde en forrygende aften på dyrehospitalet - og Helios var såmænd også ganske veltilpas :klap:
VH
Susanne

Den virker altså ikke rigtig, din video :S

EDIT: Jeg skal lære at være tålmodig, jeg skal lære at være tålmodig, jeg skal lære… :høhø:

Hvor er det bare en cool kat! Var den ikke træt bagefter? Det er da lang tid for sådan en lille en at trave i vand :slight_smile:

Jeg synes ikke han virker træt bagefter. Og faktisk kan man se, at han synes det går lidt for langsomt til sidst - han har et lille fejltrin ca. 4½-5 minutter inde, fordi han egentlig godt ville gå liiidt hurtigere.
Ja, han er en cool kat :slight_smile: Synes det er så flot, at han pænt gør som han skal og gennemfører programmet og venter med at springe op til han er sikker på, at nu er det slut :slight_smile:
VH
Susanne

Hvordan pokker fik I katten overtalt til at blive i vandet:? Jeg er ganke sikker på, at mine var “tændt af” med kontakt med vandet, som Mette kommenterer, at Rynke nok ville have gjort - eller også havde de taget springet over den ene gavl, når de ikke gad mere… Bliver katten sat ned i den tomme walker:? - og lunken vand fyldt i omkring den:?

Jamen han er jo vant til at komme i bad :slight_smile: Han opfører sig lige sådan hjemme i badekarret. Står pænt og bliver vasket uden at skulle holdes, går måske lidt frem og tilbage hvis jeg er for længe om at få den rette temperatur i bruseren - men bliver der altid pænt til vi har set hinanden i øjnene og konstateret at nu er det OK, for nu er vi færdige.
I water walkeren kommer han ind i tomt kar. Han begynder at gå med det samme - han HAR fattet, at det er derfor han er der :slight_smile: Men båndet begynder først at køre, når der er vand nok i. Det er 26-27 grader varmt, og det indeholder en lille smule klor, og derfor skal han skylles bagefter. Vandstanden tilpasses det enkelte dyr - Helios får til lige under bugen. Én spurgte hvad han er i behandling for, og svaret er såmænd ingenting - han har alene lært det for at vi har en kat, der kan demonstrere det med publikum på.
Og så er jeg iøvrigt helt sikker på, at det nok også er lettere med en semilanghårskat end med en korthårskat - dels pga. lidt længere tålmodighed, dels fordi i hvert fald nogle af dem er mere vant til at komme i bad.
VH
Susanne

Sssshhhhhh… ikke afsløre at det er mig der kommer med dumme bemærkninger :wink:

Jeg er nu sikker på at jeg har et par stykker, som nok kunne klare at gå en tur i vandet. Flap er vandt til at komme i bad og finder sig pænt i det og Hansi og Nut, stoler så meget på deres “moar”, at jeg kan få dem til nærmest hvad som helst :slight_smile:
Jeg har dog også nogen, som jeg absolut ikke ville have lyst til at forsøge mig med :wink:

/Mette

Han er så dygtig! Og det var bare SÅ spændende et besøg i øvrigt. Vi fik også demonstreret ultralydsscanning på tre forskellige katte! Set nyrer, fostre, hjerte og alt muligt :smiley:

Mht at blive I - jeg tror såmænd godt både Diego og Athea (hhv. coon og europé) kunne lære at gøre det så fint… Og nok egentlig også Mea (huskat), May er jeg lidt i tvivl om…

Der har muligvis været en tråd omkring det her, men hvad skal det gøre godt for :?

Typisk til genoptræning efter størrere operationer, gigtpatienter el. lign.
Men de fortalte også, at de har “trænings programmer” for overvægtige hunde :slight_smile:

/Mette

Hvor er Helios dygtig - og tålmodig! :slight_smile:

Ih - super god film, der kom ud af det, Mette :ok: Ja, jeg var der jo selv, men dejligt at have filmen at vise frem :slight_smile: Og Helios + Susanne demonstrerede det bare så flot :juhu:

Og så er jeg i øvrigt enig i at besøget på Bygholm var suverænt :thumbup: Jeg bruger dem til daglig og kendte derfor godt “kulissen” i forvejen, men det var meget spændende at se og høre Gustaf scanne :slight_smile:

Ej hvor er han dygtig og tålmodig :smiley: Jeg vil også have katte der er SÅ ligeglade med vand:)

Dyyygtige Helios :slight_smile:

Knus Gitte

Sej video og sej kat:-)