Kan jeg ændre en nervøs og håndsky kat?

Kære kattevenner!

Jeg står i en ret svær situation hvor jeg har mødt en rigtig kær hankat på 11 mdr. som jeg egentlig gerne ville købe og tage med hjem til mig og min anden kat, Bimse, en hunkastrat på 5 år.

Problemet er bare at hankatten på én gang er utroligt kælen/opmærksomhedssøgende og ret nervøs. Den løber en i møde, men når man rækker hånden ud for at kæle den, farer den forskrækket sammen, og midt i mens man aer den (og den spinder), napper den pludselig den hånd der kæler.

Ifølge ejeren har sønnen været hård ved katten fra den kom til familien som 12 ugers killing, men det er blevet bedre både med sønnens adfærd og kattens.

Katten er ikke kastreret endnu, men det skal den inden den skal sælges. Jeg ville utroligt gerne tage mig af den stakkels kat og gøre den glad og rolig igen, men tror I det er muligt? Og hvad med min hunkat, vil hun blive agressiv når hun mærker dens nervøsitet?

Jeg håber I kan hjælpe mig med nogle gode råd!

Hilsen
Christine, Bimses mor

jeg har taget 3 sådanne til mig…de 2 er nu meget meget kælne, og putter hos mig om natten, den sidste har det stadig lidt svært, men det bliver bedre og bedre for hver dag… stil ingen krav til katten og lad den komme til dig…hav en hulens masse tålmodighed, så kan det godt lykkes…

Det kan lade sig gøre, men det kræver tid, tid, tid og tålmodighed.

Kaya var sky og nærvøs da vi fik hende. Det har taget det meste af et år at få hende så tillidsfuld, at jeg kan komme til hende som jeg gerne vil (øjne, ører, tænder osv.)

Jeg har en gående her som jeg først solgte ud som kælekat men kom tilbage til mig som en meget usikker og håndsky kat. Som Haneben siger, masser af tålmodighed og ingen krav kan godt opbygge katten til at blive langt mere selvsikker. Min er i dag blevet langt mere selvsikker men han bliver det aldrig 100 % og derfor bliver han boende hos mig resten af sit liv…ikke flere nye hjem til ham :slight_smile:

Det kan du godt… men det kan tage lang tid…

min den yngste er håndsky… han dukker sig og er bange for pludselige bevægelser… men nu hvor jeghar haft ham i snart 8 md - så er det ved at være ok… han napper aldrig mere

han dukker sig for hurtige bevægelser men ikke engang det er slemt mere…

så det kan du godt :slight_smile:

Helt enig med de andre - det kan godt tage tid.

Jeg fik også engang en ekstremt sky kat som krøb sammen bare man hostede, eller som blev bange hvis man havde overtøj på, og som konstant farede sammen bare der røg en tændstik til gulvet. Og ragte man hånden ud, så krøb han nærmest langs panelet eller gik sidelæns hen af gulvet med rund ryg…

Men han blev en rigtig god dreng, men det tog tid, lang tid. Tror der gik et helt år før end han var faldet SÅ godt til at de almindelige daglige gøremål kunne udføres uden han blev bange - her tænker jeg på trækken ud i toilettet, lyde når (op)vaskemaskinen er i gang, støvsuger, tv, folk udenfor osv

Jeg havde ham også utrolig meget i hænderne, så det vænnede han sig hurtigt til og bideriet holdt egentlig også hurtigt op, men man kunne altid fornemme at han på et tidspunkt havde fået et knæk. Han blev aldrig HELT dus med livet…

Ro, ro, ro og tålmodighed. Undgå så vidt muligt at nærme dig ham hurtigt og direkte. Undgå også direkte øjenkontakt, men får du øjenkontakt, så blink langsomt og lad dit blik glide ud til siden. Så signalerer du fredelige hensigter. Brug langsomme bevægelser.
Gør dig “lille”, dvs. sæt dig på gulvet med siden til ham og lok ham hen til dig med en snor eller noget duftende foder. Start med at lægge foderet ved siden af dig og lad ham siden spise det af din hånd.

Katte lærer også af hinanden, så hvis din egen kat er tillidsfuld og imødekommende over for dig, vil han også lære af hende.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Held og lykke!

Ved du, hvordan han er med andre katte?
Jeg tænker der kan blive problemer med at sætte dem sammen, hvis han er alt for usikker.

Men samtidig vil jeg sige, at fertile hanner ofte opfører sig “underligt”.
Gør du det, så sørg for, at han bliver kastreret lang tid før du får ham hjem, så hormonerne er ude af kroppen.

Enig med Vivi - få ham kastreret i god tid, inden du tager ham hjem! Nu er han godt nok stadig ganske ung, men fuldvoksne fertile hanner er ikke legetøj og kan meget vel finde på at tampe livet ud af en kastrathun! Så sørg for at han er ovre det med hormonerne, inden du forsøger det.
VH
Susanne

Tak alle sammen for jeres råd og hurtige svar! Jeg vil afgjort tage dem med i mine overvejelser.

Jeg vil lige spørge Vivi og Susanne W om hvor længe det ca. tager for at få hormonerne ud af kroppen på en ny-kastreret hankat. Taler vi om dage, uger, måneder?

Taknemmelige hilsner
Christine

Når han trods alt er så ung, som han er, vil jeg tro 1 måned er fint.

Ja, en månedstid vil gøre rigtigt meget ved det, når han er så ung. Hans alder taler til hans fordel her :slight_smile:
Håber det lykkes - det lyder som om han godt kunne trænge til at komme i trygge hænder!
VH
Susanne

Ja det kan man - men ikke alle er “man” så det afhænger af ejerens formåen og kattens erfaring og genetik.
Men som udgangspunkt - ja det er set tit, så du bør have gode ods:-)

Held og lykke med projektet

Jeg har også haft 2 meget sky katte, og det har taget omkring 3 år før miss solskin er så tryg så man kan gå forbi hende uden hun fiser afsted som en raket. Måden jeg har gjort det på er at jeg snakker hele tiden om alt muligt så hun ved at de lyde der er f.eks opvask, oprydning osv, jamen det er bare mig og ikke et farligt dyr som sniger rundt. derudover masser af kæl og godbidder. det har gjort at hun nu elsker at putte under dynen, komme med i bad og tager det afslappet når der er gæster…det eneste hun er rigtig bare for er støvsugeren men det tror jeg aldrig ændre sig. Sorte var noget hurtigere om at blive tryg i hjemmet, det tog omkring et halvt år.

ja det kan man. Men det afhænger af hvem man er og så naturligvis katten. For i enkelte tilfælde kan katten være bedre tjent med at få lov at sove ind, frem for at starte forfra endnu en gang. Men for mange katte og ejere kan det lykkes.