Kan jeg få problemer med at beholde killingen sammen med moderen?

Med fare for at få revet hovedet af, fordi jeg måske virker uvidende (men derfor elsker jeg faktisk mine katte alligevel) så har vi besluttet os at beholde som sagt den ene killing :wink: Men nu bliver jeg nervøs for om det vil skabe problemer med moderen (hende har vi også) Vi har et KÆMPE hus, så plads er der, men alligevel…

Og ja killingen SKAL neutraliseres og moderen er 2 år gammel :wink:

Ikke nødvendigvis, men det afhænger af individerne.

Generelt kan det give problemer, så snart der er fertile katte. De har det med at dominere kastraterne.
Så jeg vil anbefale dig at neutralisere morkat sammen med killing - så er der stor sandsynlighed for at de vil gå fint sammen.

Jep det var sådan set det svar jeg håbede på :wink: jeg har tænkt mig at tage begge to med til dyrlægen og få dem ordnet :wink:

Og så er der mulighed for at inkassere mængderabat samtidig… Jeg har så vidt som muligt forsøgt at få snippet dyr i hold, men i virkeligheden er det kun lykkedes mig at lave det nummer 2 gange på 8 år. :høhø:

Jeg har for mange år siden ‘opdrættet’ Norske Skovkatte, opdrættet i gåse-øjne, for jeg kunne jo ikke nænne at sælge de små :slight_smile:

Vi fik 2 små kuld, henholdsvis 2 og 3 killinger og solgte kun en fra det første kuld.
Der var absolut ingen problemer mellem mor og killinger, heller ikke mens hun stadig var fertil.
NFO er vist meget ‘rare’ i al almindelighed, min Kira-Bast (RIP) var vist i særdeleshed.
Jeg vil bestemt tro det kan gå godt, men indrømmet kender også folk der har problemer, men de har ikke været mange og måske det ikke havde noget med familie-forholdet at gøre.
:slight_smile:

Jeg har også kun god erfaring med mor og datter sammen, når de er snittet :slight_smile: Og som andre siger… begge to på en gang, det giver rabat :slight_smile: Du behøver endda ikke vente ret længe :slight_smile: Mine killinger snittes som 14 uger :slight_smile:

[QUOTE=yvonne42;890497]

Og ja killingen SKAL neutraliseres …[/QUOTE]

Forstår da ikke hvorfor du skriver det … :tihi:

Jeg beholdte en hunkilling fra mit første kuld ( Pretty kuldet ) Det gav en overgang mig lidt problemer, da Pretty mente at killinger skulle jages langt væk, da hun ikke gad dem længere. Alle hendes killinger pånær Crazy ( hende jeg beholdte ) blev neutraliseret da de var omkring 11 uger, og da de blev hentet hjem fra dyrlægen, slap Prettys moderfølelser op - Hun afviste dem total !!. Heldigvis havde/har jeg en dejlig kastratpige, hun adopterede straks dem alle - Og hvor var hun dog stolt af ‘hendes’ børn :-). Der gik nogle måneder med lidt stridigheder mellem mor og datter, men da Pretty efter nogen tid glemte at Crazy var hendes datter, kom harmonien imellem dem, og den dag i dag har de det bare så godt sammen :slight_smile:

Så du skal ‘måske’ regne med lidt problemer, for en hunkats instinkter vil jo jage killinger hjemmefra når de har en vis alder.

Der kan godt komme problemer. Killingerne er mest tæt på deres moder i de første måneder, derefter støder moderen dem fra sig, og derefter er ikke det samme. Medmindre der er blevet selekteret for andet.

Hvis du neutraliserer begge hurtigst muligt, evt. når killlingen er ca. 10 uger, mindsker du nok problemer med begges fertilitet.

Men kønnene leger forskelligt. Så det kommer også an på begges personligheder om de kan fungere sammen i det lange løb.

Jeg har et par gange ladet morkatten ( som kastrat) flytte ud sammen med en datter ( killing). Begge katte blev neutraliserede samtidig og havde hyggetid sammen under opvågning og heling. Og det er gået forrygende.

Til gengæld synes jeg at det kan være problematisk sålænge en af kattene er fertile. Men sålænge begge katte er kastrater så har jeg ikke oplevet problemer.

Og jeg har mor og datter som fertile uden nogen problemer. Der var en kort periode på et par måneder, hvor mor hvæsede af datter, når de kom for tæt på hinanden, men nu putter de sammen, leger sammen, vasker hinanden og mor hjælper med til at bide i nakken, når datteren er i løbetid. En sjælden gang bliver der hvæset, men aldrig mere end det :slight_smile:

Ihhh…nu ved jeg jo godt, jeg skrev neutraliseret men det er en kastaration for det er en lille han mis :wink: Men han er faktisk nu allerede ikke så afhængig af sin mor, så det håber jeg ikke bliver noget problem…men dejligt at høre, at det sagtens kan lade sig gøre, også selv om det kan give lidt udfordringer :wink: