Kan katte blive forpustet?

Mosier har fundet en dims - en gummistrimmel - og han er HELT vild. Vi har aldrig set ham sådan før!

Han vil normalt ikke hoppe efter noget, men den der… Han vil gøre ALT!

Efter noget tid, hvor han har spænet rundt efter den, så begynder han at trække vejret med åben mund - bliver stakåndet, ligesom når de har det varmt. Bliver han bare forpustet? Og er det OK?

Han er lidt overvægtig og vi så gerne, at han taber sig lidt, men han kan være svær at aktivere.

Vi har filmet det, så I kan se hvad vi mener:

[ame]IMG_0554.MOV - YouTube

Du har ret, han ser godt nok forpustet ud.

Jeg kan se i din profil, at det er MCO; har i fået scannet ham for hjertesygdom (HCM)?
Hvor gammel er han?

Jeg ville nok tage ham en tur til dyrlægen og i første omgang få lyttet grundigt på hjertet, evt EKG og (helt sikkert) HCM-scanning.

Redigeret: Jeg kan se mange har svaret, at der ikke behøver være noget galt; det er jeg selvfølgelig helt enig i, men omvendt ville jeg ikke undlade at få ham checket, hvis det var min kat, for sæt nu…

Bedste Hilsner

Vores dejlige abyér har også noget legetøj de flipper sådan ud over. De ender med at se sådan ud hver gang. Jeg er slet ikke i tvivl om at de er forpustede, deres hjerter fejler bestemt ingen ting.

Ja, katte kan sagtens blive forpustede - uden at de fejler noget :slight_smile:

De kan i øvrigt også sagtens blive rundtossede :wink:

min første hunkat kunne sagtens blive forpustet under leg :slight_smile: hun blev 13 år… og hendes hjerte fejlede ikke det mindste :slight_smile:

Altså vores Feline gjorde en periode for nogle år siden, da vi fik Perle og Coco som killigere. Når hun løb hele huset rundt med fuld fart og legede med killingerne. Lagde hun sig sådan - faktisk som en forpustet hund. Og hendes hjerte fejler ikke noget.

Jeps, katte kan blive forpustede.
Helt som vi andre: Især, hvis de ikke er vant til motion i den kaliber.
Det ligner den reaktion, jeg har set hos indtil flere “dovendyrs-katte”, som pludselig bliver præsenteret for enten CatCatcher eller DaBird.
Så går den vilde jagt meget ivrigt, indtil man selv lægger legetøjet væk - helst uden at katten ser, hvor det bliver gemt!
For katten stopper ikke nødvendigvis, når den er træt, fordi alle dens jagtinstinkter pludselig bliver vældig godt aktiveret.

Jeg ville motionere ham lidt ad gangen, og nok ikke gå helt i panik, hvis han ellers virker sund og rask :slight_smile: Måske skal han bare ha’ lidt bedre kondi :slight_smile:
Tillykke med at have fundet noget, han gider jagte. Må vi se foto af legedimsen?

Det lyder ikke til, at der er grund til bekymring :slight_smile: Det var dejligt.

Han bliver kun forpustet når det er dén han leger med, men han spurter virkelig også rundt - op og ned og rundt. Så det er nok meget naturligt, at han bliver forpustet.

Han skal vaccineres om et par uger og så får han et sundhedstjek, så kan hun lige lytte til ham. Men tror ikke hans hjerte fejler noget :slight_smile:

Han blev 1 år d. 4. april.

Vi leger kun med den i 5-10 minutter ad gangen og så bliver den lagt væk, uden at han ser hvor. Ellers falder han aldrig til ro igen.

Her er dimsen:

Det er en gummistrimmel, fra en måtte, som jeg skar i stykker, så den passede til deres foderbakke :høhø:

Vi vil selvfølgelig nævne det for dyrlægen, når han skal vaccineres og vise hende videoen :slight_smile:

-LOL

Arj, undskyld - men hvor er han kær! :inlove:

Fnuggi gør det samme, når jeg har fået ham til at spurte rundt efter en fjerpind.

Liiige et lille “men” - pas på han ikke sluger den. Jeg har set Ebony sluge ting på den længde. :S Men OK, hun var altså også altædende.

Jep, det kan de sagtens!
Det er en af grundene til, at vi kun leger med DaBird og laserpointer i kort tid ad gangen hos os - kræene kan simpelthen ikke holde til det, de dovendyr! :smiley:

[quote=Tea;388415]-LOL

Arj, undskyld - men hvor er han kær! :inlove:

Fnuggi gør det samme, når jeg har fået ham til at spurte rundt efter en fjerpind.

Liiige et lille “men” - pas på han ikke sluger den. Jeg har set Ebony sluge ting på den længde. :S Men OK, hun var altså også altædende.[/quote]

:tihi: Taak, han ér kær :inlove:

Ja, det er vi meget opmærksomme på :slight_smile: Han leger ikke med den alene.