Kan katte få tvillinger?

Måske et underligt spørgsmål, men det er noget jeg har spekuleret over mange gange :slight_smile:

Ved vores forrige kuld kom der 5 killinger, men kun 3 moderkager.
Jeg er 100% sikker på, at der kun var 3 moderkager, for jeg sad ved katten mens hun fødte og i maaaaange timer efter.

Alle 5 killinger var/er sunde og raske og missemor havde/har ikke haft problemer (feber etc.)

Men jeg undrer mig stadig over de manglende moderkager :confused:

Nogen der kan give mig en forklaring ?

I princippet kan moderkagen komme dagen efter … har svært ved at tro på, at der skulle være to hold énæggede tvillinger hos en kat.
For at have samme moderkage, forudsætter det vel, at de er énæggede? Eller hvad? Det tænker jeg bare …

Jeg har haft et par, hvor jeg simpelthen ikke kunne kende forskel på killingerne - der så jeg også kun en moderkage.

Iflg min dyrlæge, kan der sagtens komme tvillinger hos katte - ved bare ikke, hvor ofte vi lægger mærke til det :slight_smile:

Jeg har også tænkt tanken :?

Min Cheetah er drægtig og skal føde her indenfor de næste 3 dage. Da hun led af diarre tog vi hende til dyrlæge sidste uge.
Han følte på hende og skønnede umiddelbart at der kun var et ret stort forster i det ene horn. Han kunne ikke skelne flere fostre, men var ikke sikker.
Hun ser dog efterhånden ret gravid ud og har taget næsten 600 gram på. Fra 2100 til næsten 2700.
Jeg håber da at dr. dyr tager fejl, for med kun en enkelt stor killing, kan jeg da frygte for fødslen.

Til Vivi (og andre Abyfolk) :S Hvor stor er den største abykilling du/I har haft :?

[quote=Wijelo;429985]Jeg har også tænkt tanken :?

Min Cheetah er drægtig og skal føde her indenfor de næste 3 dage. Da hun led af diarre tog vi hende til dyrlæge sidste uge.
Han følte på hende og skønnede umiddelbart at der kun var et ret stort forster i det ene horn. Han kunne ikke skelne flere fostre, men var ikke sikker.
Hun ser dog efterhånden ret gravid ud og har taget næsten 600 gram på. Fra 2100 til næsten 2700.
Jeg håber da at dr. dyr tager fejl, for med kun en enkelt stor killing, kan jeg da frygte for fødslen.

Til Vivi (og andre Abyfolk) :S Hvor stor er den største abykilling du/I har haft :?[/quote]

Heldigvis har de svært ved at vurdere antallet, når hunkatten er for langt henne :wink:
Man kan helt sikkert ikke regne med, hvor meget de har taget på - jeg har oplevet hunkatte blive temmelig fede under drægtigheden og andre, der nærmest ikke har haft taget på.

Den største killing jeg har haft vejede 118 gr - og det er stort for en aby. Normalt ligger de på omkring 90 gr.
Men jeg vil så sige, at den store killing jeg fik var fra min første hunkat, der jo var noget anderledes i bygning end de katte vi ser i dag.

Jeg har haft en hunkat der var en enægget tvilling… Hendes søster og hende har så vidt jeg har hørt samme personlighed og udseende.

Hvordan ved man, at de var enæggede tvillinger :?
Kuldsøskende er jo ofte rimelig ens og med samme personlighed :slight_smile:

Katte kan vel få tvillinger som alle andre pattedyr. Der fødes jo med jævne mellemrum siamesiske kattekillinger (dem med 2 hoveder osv - hvor delingen er gået i kludder)

[quote=Vivi_Fletcher;429989]Hvordan ved man, at de var enæggede tvillinger :?
Kuldsøskende er jo ofte rimelig ens og med samme personlighed :-)[/quote]

Mine killinger ligner ikke hinanden - altså som enæggede formodes at gøre.
Det var endnu en grund til min undren.

Jeg har spurgt mange opdrættere om de har oplevet noget lignende, men alle siger nej. De er mest tilbøjelige til at tro, at jeg ikke har lagt mærke til, at de manglende moderkager kom ud.
MEN før vi fik vores 1. kuld, fik jeg meget tydeligt at vide, at jeg skulle tjekke, at alle moderkager kom ud, for ellers kunne det ende med livmoderbetændelse, og det der var værre.
Derfor har jeg troligt siddet vagt og talt moderkager … uden at møde de manglende 2 stk.

(for at det ikke skal være løgn, så har jeg manglet en moderkage før i et kuld - troede blot dér, at jeg havde overset den)

Jeg har surfet på nettet og fundet nedenstående om tvillinger (mennesker).
Det samme gælder måske for katte?

“Flot” at starte en tråd med et spørgsmål - og så herefter SELV (måske) finde svaret :klapper:

Fosterhinde og moderkage afgør ikke sagen

Mange tror, at man kan afgøre, hvorvidt tvillinger er enæggede eller tveæggede, afhængig af, hvorvidt de havde hver deres fosterhinde og moderkage eller ej. Tesen skulle være, at de er enæggede, hvis de deles om fosterhinde og moderkage, men det er ikke tilfældet. Det afhænger nemlig af, hvornår i graviditeten at ægget deler sig i to dele (og bliver til to fostre).
Det er faktisk også sådan, at enæggede tvillinger ofte fødes med større vægtforskel end tveæggede tvillinger, sandsynligvis pga. forskellige påvirkninger under graviditeten. Forskellen mindskes dog i de fleste tilfælde med tiden. Håndaftryk kan sågar være forskellige, selvom tvillinger er enæggede. Den eneste helt sikre metode til at afgøre om tvillinger er en- eller tveæggede er en DNA test.

Tveæggede

Tveæggede tvillinger har som udgangspunkt altid:
[ul]
[li]2 ydre fosterhinder [/li][li]2 indre fosterhinder [/li][li]2 moderkager [/li][/ul]For 50% af de tveæggede har dog tilsyneladende kun 1 moderkage. Det sker hvis, de to æg sætter sig tæt på hinanden i livmoderen og moderkagerne derved vokser sammen. Så kommer det til at se ud som om, der kun er 1 moderkage.

Læs evt. mere her.

min hunkat og hendes søster delte moderkage for der var 2 navlestrenge til den.
Jeg fik først katte som voksen så det er noget jeg er blevet fortalt.
Jeg mener de sagde at moderkagen var større end normalt og killinger kom hurtigt efter hinanden