Kan katte glemme dårlige oplevelser?

Hej alle. Mit spørgsmål er, om katte kan glemme en dårlige oplevelse med et menneske og om de kan tilgive et menneske og ikke være bange for dem mere?
Jeg havde nemlig min lillebror i min lejlighed og passede min kat, imens jeg var ude en dag, for snart 2år. siden. Så da jeg kom hjem, gemte min kat sig i min reol, og så ret bange/nervøs ud, imens min lillebror var i nærheden. Men lige så snart han ikke var i nærheden, så var alt som det plejede, og hun gik rundt, miav, legede, ville kæles. Og det synes jeg selvfølgelig var underligt, fordi sådan plejede hun ikke at være, heller ikke selvom min lillebror var i nærheden. Så jeg spurgte ham hvad der var sket, imens jeg var væk, men fik intet reelt svar ud af ham. Alt var som normalt for min kat, når han ikke var der. Han indrømmede så et par dage efter, at han var hel høj på forskellige ting, og har jagtet min kat igennem lejligheden. Han har ikke slået, sparket eller gjort andet fysisk imod hende, og det tror jeg på. Jeg forbød ham så i min lejlighed og komme i nærheden af min kat, endtil han har være clean et godt stykke tid, og fået sit misbrug fuldstændig væk. Sagen er så nu han er kommet godt ud på den anden side, været clean i snart 2år. Han har aldrig været en dyre plager på nogen måder, og dyr generelt plejer normaltvis at lide ham. Og jeg ville da gerne have at han kunne komme ind i min lejlighed, men jeg er lidt bange for hvordan min kat ville reagere overfor ham og om det er en god ide, at han kommer ind i min lejlighed, for min kats skyld. Så mit spørgsmål er egentlig om min kat ville kunne huske ham, for den dårlige oplevelse? Han har altid været sød overfor hende, og hun var ikke bange for ham før det skete.

4 Synes om

Det er der sikkert ikke noget entydigt svar på. Hvis din bror kommer hos dig igen, skal han ikke være opsøgende over for katten, men lade katten bestemme. Og så må I jo se, om katten på et tidspunkt glemmer at være bange og kommer til ham. Måske skal hans besøg de første gange ikke være af alt for lang varighed.

3 Synes om

Min erfaring er at en madglad kat kan bestikkes til venskab :smiley:

Og så ville jeg spørge mere ind til det…

Jeg har en kat der ikke bryder sig om fremmede, men når man først er godkendt af ham, så er man okay…

Hvis han pludselig blev bange for en (igen) ville jeg spørge meget ind til at få detaljeret beskrivelse af hvad der er sket…

Min anden kat har det okay med fremmede, og hvis han først begynder at gemme sig ville jeg være dybt bekymret for han var blevet slået eller sådan noget…

1 Synes om

Tak for svarene! .
Hun (min kat) har intet imod fremmede. De skal selvfølgelig ses an, men hun godtager dem hurtigt. Hun var os helt tryg ved min bror, endtil det skete.

Han siger han jagtede hende gennem rummene i lejligheden, og stak/skubbede hende ud med en feje kost så vidt jeg husker, når hun var steder han ikke kunne nå. Jeg kan selvfølgelig ikke vide med 100% sikkerhed vide, at han taler sandt, kun han kan det. Men jeg er rimelig sikker på han har fortalt alt hvad der sket. Også ved jeg ikke om det er en vigtig detalje, men hun sked på gulvet imens hun nu løbede eller gemte sig fra ham, sagde han.

2 Synes om

Det er i hvert fald et tegn på, at hun var skræmt fra vid og sans. Men sket er jo sket - så nu handler det mere om at give katten plads og lade den bestemme, om den vil din bror igen på et tidspunkt. Og acceptere, hvis den ikke vil. Desværre kan man jo ikke lige forklare katten, at man godt ved, man har opført sig som en idiot, og at det ikke vil ske igen.

5 Synes om

Jeg er ked af at høre at din bror har opført sig sådan overfor din kat.

Vil din kat huske det. Ja, helt sikkert. Og formentlig altid. Den har forsøgt at undvige, gemme sig - og har ikke fået lov til det.

En flink og venlig kat vil undgå kontakt med din bror i fremtiden. En aggressiv ville angribe ham.

Din kat har valgt at forsvinde når han er der. Selvfølgelig skal din bror da kunne komme hos dig. Men sørg for at din kan kan trække sig væk. At han f eks. ikke sidder på “kattens plads”.

Så må det bare tage sin tid. Måske vil den en dag opsøge ham igen. Men formentlig ikke.

Det kommer vel an på katten, hændelsen og så videre. Men min oplevelse er, at det kan godt lade sig gøre. Min mand var meget stresset i en periode, hvor hans deraf-følgende temperament i nogen grad gik ud over kattene. Jeg kan ikke rigtig huske detaljerne da det er mange år siden, men den yngste blev utryg ved ham og undgik ham i lang tid, ville ikke putte med ham osv. Den ældste tilgav ham altid noget nær omgående. Men min mand fik styr på sine udbrud og fik arbejdet sig til at få et godt forhold til yngstemissen igen. Men det tog tid og arbejde, og så blev de faktisk rigtig tætte til sidst.